Sony wil advertenties in games voor de Playstation 3 gaan plaatsen. Het bedrijf werkt aan een dynamisch systeem, waarbij advertentieruimte nog verkocht kan worden nadat het spel op de markt is verschenen.
Sony wil adverteerders de mogelijkheid geven om advertenties in een spel te plaatsen nadat het is uitgekomen. De prijs van de advertentie kan dan bepaald worden aan de hand van het succes van het spel en de inhoud kan afgestemd worden op de gemiddelde koper. Of Sony gebruik gaat maken van het systeem dat Double Fusion een half jaar geleden presenteerde, is niet bekend.
De markt voor in-game advertenties groeit stevig, hoewel betrouwbare cijfers ontbreken. Volgens voorzichtige schattingen zou er in 2007 een kleine honderd miljoen dollar aan advertenties in games uitgegeven zijn. De verwachting is dat de markt voor in-game advertenties de komende jaren met minimaal twintig procent per jaar zal groeien.
Naast het systeem van dynamische advertenties in betaalde games, is er ook een ander inkomstenmodel in opkomst. Uitgevers besluiten steeds vaker om games gratis te maken, waarbij de winst gehaald moet worden uit in-game advertenties. Zo kondigde uitgever Electronic Arts begin dit jaar aan dat er een nieuwe versie van schietspel Battlefield gaat komen, dat gratis te downloaden en te spelen zal zijn. Ontwikkelaar id Software kondigde vorige week aan dat het hun klassieke schietspel Quake III: Arena op dezelfde manier opnieuw zal worden uitgebracht.
Zitten wij daar op te wachten?
Ik in ieder geval niet. In het werkelijke leven word je al voortdurend doodgegooid met reclame en andere commerciële uitingen. Computerspellen zijn er juist voor om de werkelijkheid even te onvluchten en het zou erg vervelend zijn als je dan met de zelfde irritaties wordt geconfronteerd als in het werkelijke leven. Het kan de sfeer in een spel onmogelijk ten goede komen en zal het enkel moeilijker maken in een spelwereld op te gaan. Kortom, het is hinderlijk en bederft de spelbeleving.
Het enige kleine voordeel dat het zou kunnen hebben is dat computerspellen hierdoor goedkoper worden, maar uitgevers kennende zullen ze het verschil in eigen zak steken. Daarnaast betaal ik liever 60 euro voor een spel zonder reclame, dan 55 euro voor een spel met reclame.