Storing op saturn geluid...

Hier kan je terecht met al je technische vragen. Van kapotte lenzen tot ventilators tot internetverbindingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Storing op saturn geluid...

Postby Murazor4096 » 07 Oct 2007, 08:52:04

Probeer ik gister mn Saturn weer ns op te starten met een nieuwe RGB-kabel, krijg ik een hele nare storing in het geluid. Stroring gebeurt op meerdere TV's, en is minder maar wel aanwezig bij de antennekabel. Het geluid van de storing lijkt afhankelijk te zijn van wat er op welke frequentie op het videokanaal staat.

Aangezien die audiopinnetjes bij RGB dichter bij de videooutput zitten dan bij een antennekabel, dacht ik dat daar misschien ergens een probleem zat. Heb mn Saturn al opengehaald, maar de mini-din connector zit behoorlijk vast op het moederboard gesoldeerd, dus daar kan ik ook niks mee. De connector op ziet er wel wat gebruikt uit aan de buitenkant bij 1 van de audiopins, maar echt problematisch zou dat toch niet moeten zijn?

Iemand hier meer ervaring mee, of tips hoe dit op te lossen zou kunnen zijn?
Murazor4096
 
Posts: 31
Joined: 26 Sep 2005, 08:27:30

Re: Storing op saturn geluid...

Postby Madman » 08 Oct 2007, 18:56:29

Het stoorsignaal, is dat een bromtoon ?

Dan is de kans groot dat de afvlakelco's overleden zijn.
Dat zijn in volksmond "tonnetjes" die je op een moederbord ziet zitten.
Vooral voor audio zijn veel elco's nodig.
Ze halen onregelmatigheden uit een bepaald signaal.

Vooral op de wat duurdere videokaarten zie je heel veel van die dingen zitten.

Als ze te warm zijn of overbelast raken, kunnen ze openbarsten (daar zijn ze min of meer op voorbereid)
Je ziet bovenop die dingen een soort scheurlijn in de vorm van een mercedesster. Als daar bruine prut uitgekomen is, moet je hem vervangen. De minimale waardes (volt of microfarad) staat op de zijkant. De waardes van de nieuwe elco mogen hoger zijn, maar niet lager.
Je mag een elco van 10 volt en 400 microfarad dus rustig vervangen door een elco van 12 volt en 800 microfarad. Nadeel is dat die nieuwe dan qua formaat groter is.
Image
Hier zie je elco's van 25 volt en 3300u (u staat voor microfarad)

Bromsignalen kunnen door veel oorzaken verschijnen.
Ook de voeding wil nog wel eens een oorzaak zijn.
Slechte "gronding" of corrosie op de connectoren kunnen ook oorzaken zijn.
Als de brom verdwijnt als je met stekkers "wiebelt" moet je eens inspuiten met contactspray of controleren op kortsluiting.

succes !

(Elco's kun je kopen bij http://www.conrad.nl of bij de lokale electronica-boer)
When the Boogeyman goes to sleep every night he checks his closet for Madman.
User avatar
Madman
Rampetamptoerist
 
Posts: 2126
Joined: 27 Jan 2002, 21:19:58
Location: Eindhoven

Postby Murazor4096 » 09 Oct 2007, 19:26:24

Ja, het is inderdaad een soort bromtoon. Als er muziek tijdens het spel loopt hoor je er gelukkig niet zoveel van, maar als het scherm helemaal naar wit gaat zonder muziek is het toch storend aanwezig.

Ik zal eens kijken of ik wat van die elco's kan vinden! Corrosie lijkt niet het probleem te zijn. In ieder geval bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Murazor4096
 
Posts: 31
Joined: 26 Sep 2005, 08:27:30

Postby Madman » 10 Oct 2007, 20:15:54

Murazor4096 wrote:Ja, het is inderdaad een soort bromtoon. Als er muziek tijdens het spel loopt hoor je er gelukkig niet zoveel van, maar als het scherm helemaal naar wit gaat zonder muziek is het toch storend aanwezig.

Ik zal eens kijken of ik wat van die elco's kan vinden! Corrosie lijkt niet het probleem te zijn. In ieder geval bedankt voor het uitgebreide antwoord!


Graag gedaan, maar toch nog even een extra tip:
Wit beeld dat bromt, kan duiden op een kwaaltje van je tv en hoeft niet perse van je saturn af te komen.
Test je saturn eens op een andere tv....
When the Boogeyman goes to sleep every night he checks his closet for Madman.
User avatar
Madman
Rampetamptoerist
 
Posts: 2126
Joined: 27 Jan 2002, 21:19:58
Location: Eindhoven

Postby Murazor4096 » 10 Oct 2007, 20:19:16

Nah, dat had ik al geprobeerd, maar het probleem lijkt toch echt in de Saturn te zitten. Vreemd detail is wel dat het geluid blijft brommen als je de videostekker uit de Saturn trekt.
Murazor4096
 
Posts: 31
Joined: 26 Sep 2005, 08:27:30

Postby Madman » 11 Oct 2007, 12:18:48

Murazor4096 wrote:Nah, dat had ik al geprobeerd, maar het probleem lijkt toch echt in de Saturn te zitten. Vreemd detail is wel dat het geluid blijft brommen als je de videostekker uit de Saturn trekt.


Da's wel te verklaren. De beeldprocessor in de nintendo stoort op de audioprocessor. Vermoedelijk toch de elco's die overleden zijn.
(veel oudere tv's hebben dit probleem ook, vandaar dat ik even jouw tv verdacht :wink: )
Toch even openmaken dus, en kijken of je iets kunt zien...
When the Boogeyman goes to sleep every night he checks his closet for Madman.
User avatar
Madman
Rampetamptoerist
 
Posts: 2126
Joined: 27 Jan 2002, 21:19:58
Location: Eindhoven

Postby Murazor4096 » 21 Oct 2007, 08:39:27

Goed, heb hem vandaag dan maar ns opengeschroefd. Op het moederbord zie ik twee van die dingen, hoewel ze niet zo'n mercedesster bovenop hebben. Op de voeding zitten er een stuk of 10, wel met ster. Geen van allen lijkt gebroken, hoewel ze bijna allemaal met een stift oid gemarkeerd lijken te zijn.

Kan het zijn dat de draadjes die in de Saturn gesoldeerd zijn om hem van regio/frequentie te laten switchen voor storing zorgen op de een of andere manier?
Murazor4096
 
Posts: 31
Joined: 26 Sep 2005, 08:27:30


Return to 4. Techtalk

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group