Dreamcast doen heropleven: tips?

Hier kan je terecht met al je technische vragen. Van kapotte lenzen tot ventilators tot internetverbindingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Dreamcast doen heropleven: tips?

Postby Dennoman » 15 Aug 2007, 20:24:51

Heyz all :)

Ik zit met de volgende situatie: ik heb een Dreamcast gekocht, een tijdje geleden, en deze blijkt een oud bakje te zijn met al het kreunen en steunen dat daarmee gepaard gaat. Hij is erg luid en wil af en toe wel eens een freeze geven.
Graag had ik eens gevraagd of jullie misschien tips hebben hoe ik de lens moet oppoetsen, of andere tips waardoor hij eventueel stiller zou draaien en minder kans heeft op freezes?
Hoeveel is een Dreamcast met 2 controllers, 2 VMU's en een paar games nog waard trouwens? Om en bij de 80-85 euro?
Greets en bedankt!
- Denno
Dennoman
 
Posts: 3
Joined: 15 Aug 2007, 20:19:52

Postby Stepz » 15 Aug 2007, 21:12:25

Hey Dennoman,
Ten eerste welkom!
Ten tweede verplaats ik dit even naar TechTalk. Daar krijg je sneller een reactie ;)
Wellicht moet je je DC 's ff openmaken en kijken of het daar allemaal wel schoon is. Soms is de lens smerig vanwege sigarettenrook oid.
Anywayz, we hebben een hoop technische gasten op het forum. Je krijgt vast nog meer en betere tips.
Succes.

ps: dat over die prijs ligt een beetje aan welke games je hebt, in welke staat ze zijn etc.
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby Dennoman » 16 Aug 2007, 07:17:58

Oh leuk, eerste post en al onmiddellijk in het verkeerde forum :p
Anyway, ik zoek vooral naar een waarde van de console zelf, zonder games dan. Er is namelijk nog maar één game min of meer speelbaar, en dat is Soul Calibur :p
Dennoman
 
Posts: 3
Joined: 15 Aug 2007, 20:19:52

Postby zendar » 16 Aug 2007, 07:24:20

Ik denk dat je ongeveer in de richting van €40,- moet denken voor een DC met 2 controllers en vmu.
C64, Pong, 2600 junior, Jaguar, Lynx II, Nes, Snes, PSX
Supervision, MegaDrive II, Saturn, Dreamcast, DS Lite, Wii
Image
User avatar
zendar
Super Segaforum user
 
Posts: 1114
Joined: 21 Aug 2006, 17:44:40

Postby Razelim » 16 Aug 2007, 09:04:13

probeer met een zachte doek of een wattenstaafje je lens schoon te maken. Alcohol kan, maar weet niet hoe en of ik dat moet aanraden, omdat het misschien wat te sterk is.
Als je hem openmaakt, vooral schoonmaken, misschien wat siliconenstrpay in de as van de fans. zulek simpele dingen zouden hem een stuk stabieler al moeten maken
Image
User avatar
Razelim
 
Posts: 678
Joined: 09 Dec 2004, 13:13:38

Postby Madman » 16 Aug 2007, 18:43:56

Razelim zit op de goede weg. Toch nog even wat aanvullende informatie.

Ik ben erg huiverig voor "preventief onderhoud aan de lens".
Vaak word door onkunde juist meer schade toegebracht dan schade voorkomen.
Een lens zelf is niets meer dan een stukje (plexi)-glas wat nergens mee in contact komt. Van lang stilstaan komt er wat stof op wat dus de lens beschermt en dan is schoonblazen al voldoende.
Soms zit er wat rookaanslag op en is het nodig om met een wattenstaafje met alcohol schoon te maken.

Gebruik puur alcohol die je bij de apotheek haalt. Geen sterke drank, want daar zit ook suikers, zuren en vetten in, waardoor jouw lens zal insmelten. Gebruik wattenstaafjes en niks anders, koop gewoon een doosje voor 1,50 en gebruik de overige 99 wattenstaafjes de komende jaren om je oren schoon te maken.

Siliconenspray is een goed middel voor je ventilatoren, maar dek de omgeving (je lens) af met keukenrol. Siliconenspray hecht namelijk overal aan en je wilt het niet op je lens. Het geleidt niet, maar trekt wel enorm veel statische electriciteit aan, dus je wilt het eigenlijk liever niet bij je moederbord / chips.
Mocht de ventilator blijven ratelen, dan is ie ingesleten en kun je hem alleen nog vervangen. Via http://www.conrad.nl kun je vast wel een nieuwe bestellen (let daarbij op formaat hoogte,breedte,diepte en ook op het voltage, meestal staat dat op de ventilator die je moet vervangen)

Een DC is inderdaad niet veel waard, maar in mijn ogen is dat nog steeds de console waar ik het meeste plezier aan beleef. Vooral doordat ik er veel spellen voor heb en een voorkeur aan gameplay heb, ipv voorkeur voor graphics.

Zo dat was hem wel weer.
Succes.
When the Boogeyman goes to sleep every night he checks his closet for Madman.
User avatar
Madman
Rampetamptoerist
 
Posts: 2126
Joined: 27 Jan 2002, 21:19:58
Location: Eindhoven

Postby Dennoman » 16 Aug 2007, 21:13:50

Yes, kijk, daar zijn we wat mee :)
Thanks a lot iedereen, en vooral Madman ;)
For the record: ik had wel door dat ik geen whisky aan de lens moest smeren :p
Dennoman
 
Posts: 3
Joined: 15 Aug 2007, 20:19:52


Return to 4. Techtalk

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group