Linux

Hier kan je terecht met al je technische vragen. Van kapotte lenzen tot ventilators tot internetverbindingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Linux

Postby phantom1038 » 16 Aug 2006, 00:32:27

Ik heb een paar vragen over linux.

1. Kan je er alles mee wat ook met Windows xp kan?
2. Loopt Linux vaak vast?
3. Welk systeem is beter Windows xp of Linux?

EDIT: Heb je een zware computer nodig voor linux?
Last edited by phantom1038 on 03 Sep 2006, 14:59:20, edited 1 time in total.
Image
Image
User avatar
phantom1038
 
Posts: 93
Joined: 04 Jul 2006, 11:38:17

Postby Ophyr » 16 Aug 2006, 06:47:28

1> Als je de goeie software vind, of zelf codeert, of het in een Windows emulator draait wel ja

2> Linux loopt bij mij niet meer vast dan Windows XP (Knoppix 4, Ubuntu en SuSe 7.1)

3> Ik ben zelf meer te spreken over Windows, maar das persoonlijk... De standaard kantoorwerkzaamheden kan ik overigens ook prima op Linux, maar als je een PC gamer bent kan je beter Windows gebruiken. Waarom vraag je geen gratis Live-CD aan, dan kan je zelf kijken of 't iets is :)

http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/ubuntu/6.06/

Gewoon fikken op een CD, en de PC rebooten met die CD. Als je 't niets vind haal je gewoon de CD eruit ;)
User avatar
Ophyr
Flash-master
 
Posts: 1357
Joined: 19 Feb 2006, 16:06:53
Location: Heel

Postby RinusMaximus » 16 Aug 2006, 07:06:31

Als je een ervaren Linux gebruiker bent, en in staat bent zelf dingen te coderen en te compileren, kun je een Linux systeem veel stabieler maken dan een Windows systeem.

Maar, gezien je vragen, ben je geen ervaren Linux gebruiker en dan is het misschien beter om gewoon Windows te blijven gebruiken.
User avatar
RinusMaximus
 
Posts: 728
Joined: 20 Mar 2006, 09:45:13
Location: Heerhugowaard

Postby LBL » 16 Aug 2006, 07:53:26

Vraag je eerst maar eens af waaorm je het wilt gebruiken.
Image
User avatar
LBL
master chief
 
Posts: 915
Joined: 24 Sep 2004, 21:29:49
Location: Netherlands

Postby Donny K. » 16 Aug 2006, 11:12:42

1: Ja en nee. In theorie zou dat wel zo moeten zijn. Voor de meeste windows applicaties is wel een Linux versie (of variant) te vinden maar bepaalde applicaties en games werken helaas nog steeds alleen onder windows (bepaalde adobe toepassingen bijvoorbeeld)

2: Ik heb nog nooit last gehad van vastlopers of virussen onder Linux. Dat was voor mij ook een van de redenen om over te stappen (windows heeft mij op dat gebied TE vaak in de steek gelaten)

3: Ik zou zeggen: Linux. Gewoom om het feit dat je meer vrijheid hebt. JIJ bent de baas over je computer en niet microsoft. Je kan kiezen welke browser je wilt gebruiken, welke media player etc etc etc. Je kan Linux helemaal aanpassen aan jouw wensen en optimaliseren voor jouw computer zonder hulp van vage obscure 3rd party software waarvan je nog maar moet weten of er geen spyware inzit. Geen last van rotzooi die achterblijft als je software verwijdert. Geen last van Spyware, geen last van virussen (zolang je niet als root aan de slag gaat)

Ik kan nog wel ff doorgaan, maar ik denk dat je het wel snapt. Vragen? Ik hoor ze graag (en ik niet alleen, er zijn hele communities op internet die je maar al te graag verder helpen als je ergens niet uitkomt.

En voordat er mensen gaan zeggen dat Linux moeilijk is... onzin. Het is gewoon een kweste van wennen. Mensen die jarenlang met windows hebben gewerkt, zullen direct op zoek gaan naar de startknop en de blauwe e. Kunnen ze die niet vinden? Dan is het al "moeilijk" en
"ongebruiksvriendelijk" Ik ken wel wat mensen die nog nooit achter een pc gezeten hadden en direct aan de gang gingen met Linux. Die ondervonden geen problemen en hadden (toen ze voor het eerst achter een windows pc gezet werden) ook wat gewenningsproblemen.

En maak gebruik van Ophyr's tip Vraag een live cd aan of download er eentje. Dan kan je direct testen of Linux jouw ding is.

Succes!
Consoles I own:
User avatar
Donny K.
N-Gage Meester
 
Posts: 4868
Joined: 06 Oct 2001, 10:16:48

Postby markdegeweldenaar » 16 Aug 2006, 15:42:23

Om maar even een kanttekening te plaatsen bij wat Donny K. schreef; Linux kan wel degelijk heel moeilijk zijn als je niet de juiste hardware hebt. Gezien de vragen van Phantom ben ik een meer ervaren computergebruiker dan hij en ik heb best een tijdje met linux zitten worstelen voordat ik besloot het voorlopig niet te gebruiken.
Als je hardware niet 100% ondersteunt wordt kan het nu eenmaal enorm lastig worden. In het gunstige geval moet je bestanden met een tekst-editor aanpassen, maar in minder gunstige gevallen kom je er gewoon helemaal niet uit.
Dat linux eenvoudig is als het werkt ben ik met hem eens, maar dan moet je het wel eerst 100% werkend zien te krijgen.
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby phantom1038 » 03 Sep 2006, 14:59:33

Heb je een zware computer nodig voor linux?
Image
Image
User avatar
phantom1038
 
Posts: 93
Joined: 04 Jul 2006, 11:38:17

Postby Neverstop » 03 Sep 2006, 15:57:34

phantom1038 wrote:Heb je een zware computer nodig voor linux?


Dat hangt van jezelf af.

Gebruik je linux zonder grafische interface dan kan je zelfs je 386 weer van zolder halen. Installeer je Xgl dan heb je een flinke grafische kaart nodig om het geheel soepel te laten draaien.

Het komt er op neer dat je veel meer zelf kan bepalen. Als je een gewone grafische omgeving gebruikt, zoals bijvoorbeeld KDE dan voldoet elke PC waar ook Windows XP op kan draaien makkelijk.

Download gewoon een Knoppix live CD en stop het in je PC. Start opnieuw op en je kan vrolijk met linux klooien zonder dat er wat "stuk" gaat. CD eruit en je gebruikt weer Windows.
Daarna kan je altijd nog bepalen of je er verder mee wil klooien.

Al raad ik aan om gewoon ergens een 2e PC vandaan te trekken voordat je Windows van je huidige PC af haalt en volledig over stapt op linux, scheelt je een boel frustratie.
Neverstop
 
Posts: 66
Joined: 11 Aug 2006, 22:40:50

Postby phantom1038 » 03 Sep 2006, 17:04:13

Neverstop wrote:
phantom1038 wrote:Heb je een zware computer nodig voor linux?


Dat hangt van jezelf af.

Gebruik je linux zonder grafische interface dan kan je zelfs je 386 weer van zolder halen. Installeer je Xgl dan heb je een flinke grafische kaart nodig om het geheel soepel te laten draaien.

Het komt er op neer dat je veel meer zelf kan bepalen. Als je een gewone grafische omgeving gebruikt, zoals bijvoorbeeld KDE dan voldoet elke PC waar ook Windows XP op kan draaien makkelijk.

Download gewoon een Knoppix live CD en stop het in je PC. Start opnieuw op en je kan vrolijk met linux klooien zonder dat er wat "stuk" gaat. CD eruit en je gebruikt weer Windows.
Daarna kan je altijd nog bepalen of je er verder mee wil klooien.

Al raad ik aan om gewoon ergens een 2e PC vandaan te trekken voordat je Windows van je huidige PC af haalt en volledig over stapt op linux, scheelt je een boel frustratie.


Ben ik ook vanplan;P

EDIT: Waar kan ik linux downloaden?
Image
Image
User avatar
phantom1038
 
Posts: 93
Joined: 04 Jul 2006, 11:38:17

Postby Donny K. » 03 Sep 2006, 18:38:11

linuxiso.org

Succes en veel plezier.
Consoles I own:
User avatar
Donny K.
N-Gage Meester
 
Posts: 4868
Joined: 06 Oct 2001, 10:16:48

Postby phantom1038 » 04 Sep 2006, 12:24:45

Ik snap er niks van, er zijn allemaal versies van linux maar welke moet ik hebben? Ik heb een pentium 4 1,6 ghz, 128 MB RAM, 15 gb harddisk en een 16 mb videokaart.
Image
Image
User avatar
phantom1038
 
Posts: 93
Joined: 04 Jul 2006, 11:38:17

Postby Donny K. » 04 Sep 2006, 13:44:12

Neem een makkelijke, complete Linux.
Bijvoorbeeld Ubuntu (en ga daarna naar http://easyubuntu.freecontrib.org/get.html voor integratie van oa windows media player en andere dingen die je leven makkelijker maken)

Of kies Mandriva of Suse Linux.

Deze distributies zijn allemaal erg makkelijk en zeer compleet. Na installatie hoef je niet op zoek te gaan naar 3rd party software om de boel aan de praat te krijgen. Deze dists werken allemaal out of the box.

Maar als je eerst ff wil oefenen, probeer knoppix (Ik weet het, het is al vaak gezegd, maar ik zeg het nogmaals want het scheelt veel ellende als achteraf blijkt dat je Linux niks vindt)

Good luck!
Consoles I own:
User avatar
Donny K.
N-Gage Meester
 
Posts: 4868
Joined: 06 Oct 2001, 10:16:48

Postby Neverstop » 04 Sep 2006, 14:46:34

O en hoewel je een boel dingen kunt oplossen door te vragen, zal je linux pas echt onder de knie krijgen als je een boel probeert.

Dus in plaats van ons alles te laten uitzoeken, kun je beter gewoon de naam van de distributie in google invoeren en kijken wat erover gezegd wordt.
Of als je daar geen zin in hebt, gewoon een distro kiezen waarvan je de naam mooi vindt klinken. Werkt die niet lekker, pak je een andere.

Uiteindelijk is het allemaal linux, de basis is hetzelfde.
Neverstop
 
Posts: 66
Joined: 11 Aug 2006, 22:40:50

Postby phantom1038 » 04 Sep 2006, 17:08:26

Neverstop wrote:O en hoewel je een boel dingen kunt oplossen door te vragen, zal je linux pas echt onder de knie krijgen als je een boel probeert.

Dus in plaats van ons alles te laten uitzoeken, kun je beter gewoon de naam van de distributie in google invoeren en kijken wat erover gezegd wordt.
Of als je daar geen zin in hebt, gewoon een distro kiezen waarvan je de naam mooi vindt klinken. Werkt die niet lekker, pak je een andere.

Uiteindelijk is het allemaal linux, de basis is hetzelfde.


Heb ik geprobeerd, maar dan geven ze allemaal links en breek ik mijn hersenen.
Image
Image
User avatar
phantom1038
 
Posts: 93
Joined: 04 Jul 2006, 11:38:17

Postby Neverstop » 04 Sep 2006, 17:52:10

KLIK HIER

Branden, in je PC stoppen, start => shut down.. => reboot.
Neverstop
 
Posts: 66
Joined: 11 Aug 2006, 22:40:50

Next

Return to 4. Techtalk

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group