Processor vraagje

Hier kan je terecht met al je technische vragen. Van kapotte lenzen tot ventilators tot internetverbindingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Processor vraagje

Postby Knuckles » 11 Jun 2006, 10:48:24

Ik heb een AMD Athlon XP 3000+ als Processor die draait op z'n normale snelheid (2,2GHz). Nou weet ik dat AMD Processoren best wel warm kunnen worden. Maar toch wilde ik even weten of het niet erg is dat het 55 Graden is als de CPU voor zo'n 70-90% wordt gebruikt als ik een spel speel. Als het vrijwel niks doet, is het zo'n 48 Graden. Als ik een zwaardere spel ga spelen, wordt het vast nog warmer. Wat zou nog een goede temperatuur kunnen zijn voor de AMD Processor en bij welke temperatuur noet ik oppassen?

Ik zelf zit ook nog te denken aan een andere Cooler. De huidige Cooler is nu dat wat ik gewoon bij de CPU kreeg. En ik wilde weten of er nog goede Coolers zijn die de temperatuur goed omlaag kunnen brengen.

Even de vragen opsommen:
  • Is het niet erg als de Processor 55 Graden wordt als het voor 70-90% wordt gebruikt? En dan draait ie nog niet een zware spel.
  • Wat zou nog een goede temperatuur kunnen zijn voor de AMD Processor en bij welke temperatuur noet ik oppassen?
  • Zijn er goede Coolers die beter werken dan die ik standaard bij de CPU kreeg en die de temperatuur van de CPU goed kunnen laten dalen?
Image

Last edited by Knuckles while you were asleep, edited so many times in total, all servers crashed
User avatar
Knuckles
Suckles
 
Posts: 460
Joined: 12 Jan 2004, 10:50:03
Location: Angel Island

Postby RinusMaximus » 11 Jun 2006, 10:59:05

Er zijn in ieder geval veel betere coolers te krijgen dan de cooler die standaard bij je AMD zit. Kijk bijvoorbeeld eens voor eens Zalman cooler.

Verder hangt de temparatuur van je processor ook heel erg af van de airflow in je kast. Dus een extra fan in je kast kan ook zeker helpen.

55 graden is niet te warm, maar bij welke temparatuur je moet oppassen kan ik je niet vertellen.
User avatar
RinusMaximus
 
Posts: 728
Joined: 20 Mar 2006, 09:45:13
Location: Heerhugowaard

Postby Knuckles » 11 Jun 2006, 11:09:38

Ik moet ook eens een nieuwe kast kaan kopen. :P De mijne is te klein en de moederbord past er nog maar net in. :shock: Ik heb 1 kant van de kast open, zodat het niet te heet wordt daarbinnen. Zalman Coolers zijn best goed. Hopelijk kan ik er een vinden voor de AMD.
Image

Last edited by Knuckles while you were asleep, edited so many times in total, all servers crashed
User avatar
Knuckles
Suckles
 
Posts: 460
Joined: 12 Jan 2004, 10:50:03
Location: Angel Island

Postby ricepuppet » 11 Jun 2006, 11:27:30

Ik zit met mijn AMD 3000 op 27 graden constant. Ik heb dan ook een grote Zalman Cooler en 2 losse 12' fans erin + luchtinlaat aan de zijkant van de kast. Scheelt een hoop.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby Knuckles » 11 Jun 2006, 11:37:27

Dan zit ik best wel aan de hete kant met mijn 55 Graden. :( Wat voor Zalman Cooling zit erop? En zijn ze duur of valt het wel mee? En dan kan ik ook het beste een paar Coolers aanschaffen als ik een grotere kast heb.
Image

Last edited by Knuckles while you were asleep, edited so many times in total, all servers crashed
User avatar
Knuckles
Suckles
 
Posts: 460
Joined: 12 Jan 2004, 10:50:03
Location: Angel Island

Postby Sen » 11 Jun 2006, 12:46:13

Ik heb nogal veel last van lawaai...
Aan welke koeler ligt dat doorgaans? Die van de kast, die van de processor of die van de videokaart? Tips?
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Postby eYe-Ball » 11 Jun 2006, 13:04:05

Sen wrote:Ik heb nogal veel last van lawaai...
Aan welke koeler ligt dat doorgaans? Die van de kast, die van de processor of die van de videokaart? Tips?


pc uitzetten kast openen en de koeler van de kast van je mobo of voeding afhalen. Zo kan je het eventjes testen en het verschil horen, maar die kast koelers maken meestal niet zon herrie. Zal die van je video kaart wel zijn denk ik.
User avatar
eYe-Ball
seMen-Ball
 
Posts: 2054
Joined: 10 May 2005, 15:11:37
Location: Beesd

Postby Knuckles » 13 Jun 2006, 14:34:28

Nu draait m'n processor op 59 Graden. :shock: Hoog tijd dat ik eens een grotere kast ga kopen en dan gelijk een paar goede Coolers erbij halen.
Last edited by Knuckles on 13 Jun 2006, 14:40:16, edited 1 time in total.
Image

Last edited by Knuckles while you were asleep, edited so many times in total, all servers crashed
User avatar
Knuckles
Suckles
 
Posts: 460
Joined: 12 Jan 2004, 10:50:03
Location: Angel Island

Postby Juul » 13 Jun 2006, 14:38:22

Temperatuur is vrij normaal hoor. Zo'n Athlon XP opereert zelfs nog op zo'n 80+ graden Celsius (hoewel niet aan te bevelen ;) ).

Dat 'ie nu een beetje warmer is komt waarschijnlijk simpelweg door het warmere weer. Het wordt binnen warmer en dus is de lucht die de kast wordt ingezogen ook warmer en gaat de koeling wat moeizamer.

Niets om je zorgen over te maken dus.

En ricepuppet zit gewoo wat te pronken met z'n Zalman VF700 :P, die koelt inderdaad zeer lekker. Misschien een ideetje ja om je stock cooler te vervangen door een Zalman. Let er wel op dat 'ie past in de kast, bij mij lukte het namelijk niet.
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Postby Knuckles » 13 Jun 2006, 14:41:47

Ik hoop het maar. Maar ik moet toch sowieso een grotere kast hebben. De kast die ik nu heb is net groot genoeg voor m'n moederbord (ASUS A7V600-X), dus het moet ruimer. De CPU wordt nu 59 Graden, maar alleen als de CPU (Bijna) Voluit wordt gebruikt. Als het ijdel is, daalt ie weer snel naar 55.

En het klopt over de Zalman Coolers. Ze zijn goed, maar ze nemen barstens veel ruimte in beslag. En ik weet geen winkel in mijn buurt waar ze er een hebben (Heb gecheckt bij de Sites). Ik ga denk ik voor:

- AC Silencer 64 Ultra TC L S754/S939, of
- Coolermaster CPUCooler Socket754/939 Alu

En als ik een grotere kast heb, ga ik 1 of 2 extra Case Coolers erbij halen, afhankelijk van hoeveel ik erin kan pluggen. Puur omdat het een AMD is. Dan zit ik gewoon te denken aan een Chieftec casefan 92x25mm

En over de AC Silencer 64 Ultra TC L S754/S939. Is AC Aero Cooler?
Image

Last edited by Knuckles while you were asleep, edited so many times in total, all servers crashed
User avatar
Knuckles
Suckles
 
Posts: 460
Joined: 12 Jan 2004, 10:50:03
Location: Angel Island


Return to 4. Techtalk

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group