Planescape: Torment is geweldig

Ook de PC laat Sega tegenwoordig niet met rust. Met games als Warhammer Online in het vooruitzicht en games als Worms 3D, Sonic Adventure DX en meer is er voldoende te beleven voor Sega fans op de PC. Maar ook andere games kunnen natuurlijk aan bod komen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Planescape: Torment is geweldig

Postby markdegeweldenaar » 11 Jun 2007, 15:54:17

Ik heb Planescape: Torment vlak na zijn uitkomen gekocht, maar heb hem nooit uitgespeeld. Elke keer gaf ik voortijdig op door de grote lappen tekst en soms ingewikkelde gameplay.

Ik heb het recentelijk echter weer opgepikt, nu vastberaden het uit te spelen, en ben wederom enorm onder de indruk van de geweldigheid van dit spel. Het verhaal, de humor, de characters, de sfeer, alles is briljant. Natuurlijk, het spel is gedateerd, maar dat mag de pret niet drukken.

Wat me vooral opvalt is de ongekende diepgang van het spel. Er is altijd iets nieuws te ontdekken, een nieuw verhaal te horen, een nieuwe dialoog te beginnen, etc. Ook de manier waarop je steeds sterker wordt, naarmate je verder in het spel komt spreekt me enorm aan. Alles is fantastisch verweven in het verhaal en de omgeving.

Zijn er hier nog meer liefhebbers?
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby markdegeweldenaar » 11 Jun 2007, 16:25:45

Het is trouwens een RPG van de makers van Baldur's Gate, en qua spel ook daarmee vergelijkbaar. http://en.wikipedia.org/wiki/Planescape:_Torment

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby Sen » 11 Jun 2007, 20:20:45

Het kon me echt niet boeien, echt een teleurstelling na Baldur's gate. Maarja de wereld van Planescape zuigt ook behoorlijk. Zeker niet mijn favoriete D&D wereld.

Speel zelf D&D in Mystara, maar daar zijn amper games van. Alleen D&D collection op de Saturn volgens mij.
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Postby arjen1981 » 11 Jun 2007, 21:06:53

planescape is ook niet mijn favoriet. ice wind dale is dit wel. deel 1 de expansies en deel2 (dit aren producten van black icle studio's zelf). ook baldures gate 1 en 2 zijn geweldig (bioware). een heel andere engine en spel concpt is fallout natuurlijk maar ik vind zelf dat er nog geen titels zijn geweest die aan deze eerste 2 producten kon tippen. zowel ontwikkeld als uitgegeven door black isle. ik ben heel benieuwd wat bhatesda doet met deel3. het gevoel hebben ze goed maar de engine vind ik maar niks. we zullen zien. fallout 1/2 geloof ik nooit dat het wordt. toch is planescape torment ook een prima game ^^
User avatar
arjen1981
 
Posts: 447
Joined: 03 Nov 2006, 10:19:57

Postby markdegeweldenaar » 12 Jun 2007, 08:11:44

Tja, alles valt natuurlijk tegen als je het vergelijkt met Baldur's Gate 1 en 2.

Ik vind de Icewind Dale serie ook geweldig, maar dat is een wel erg basale recht-toe-recht-aan RPG. Alle standaardelementen zitten er in; elfjes, trollen, tovenaars, barbaren, etc. Het speelt zich af in een typische, voorspelbare, fantasy-omgeving en het levelen gaat volgens een strak puntenschema. Daarnaast maak je zelf 6 figuurtjes, die ontstoken zijn van enige persoonlijkheid en is het verhaal minimaal.
Qua gameplay is Icewind Dale misschien wel beter, vooral omdat je in PT zo vreselijk veel moet praten en het soms veel weg heeft van een point & click adventure, maar qua spelervaring wint PT het voor mij ruim.

Planescape: Torment heeft daarentegen een unieke, levende omgeving. Het speelt zich af in een unieke wereld, die je in geen ander spel terug vindt. De figuren die hier in rond lopen en je groep opmaken zijn ook nagenoeg uniek, elk met hun eigen verhaal, persoonlijkheid en kwaliteiten, die op fantastische wijze met het spel verweven zijn. Dat vind ik dan ook het sterkste punt van PT: alles heeft verband met elkaar. De wereld, de character, het verhaal, de gameplay, het is allemaal zo geweldig uitgebalanceerd. Het een is niet weg te denken zonder daarmee het hele spel tekort te doen.
Als je bijvoorbeeld de Nameless One of Morte niet zou hebben, zou het spel een groot deel van zijn charme verliezen, terwijl in Icewind Dale nagenoeg iedereen vervangbaar is.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby arjen1981 » 12 Jun 2007, 14:22:10

ja helemaal waar maar wat je zegt. dat is eigenlijk juist wat mij aanspreekt in id. weinig verhaal en erg standaard. in id kreeg ik altijd een ernorm vrij gevoel en hierdoor kun je goed roleplayen. helemaal in co-op is icewind dale veel leuekr dan baldures gate. gek genoeg vond ik never winter nights echt helemaal niks ;)
User avatar
arjen1981
 
Posts: 447
Joined: 03 Nov 2006, 10:19:57

Postby markdegeweldenaar » 12 Jun 2007, 18:52:59

arjen1981 wrote:ja helemaal waar maar wat je zegt. dat is eigenlijk juist wat mij aanspreekt in id. weinig verhaal en erg standaard. in id kreeg ik altijd een ernorm vrij gevoel en hierdoor kun je goed roleplayen. helemaal in co-op is icewind dale veel leuekr dan baldures gate. gek genoeg vond ik never winter nights echt helemaal niks ;)


Never Winter Nights vond ik ook niks. Ik heb er echter ook niet erg veel tijd aan besteed. Co-op heb ik nooit gedaan in Icewind Dale, wel in Baldur's Gate 1 en 2, en dat was inderdaad behelpen.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn


Return to 5. PC CD-ROM en DVD

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group