Aanschaf nieuwe PC: Tips nodig

Ook de PC laat Sega tegenwoordig niet met rust. Met games als Warhammer Online in het vooruitzicht en games als Worms 3D, Sonic Adventure DX en meer is er voldoende te beleven voor Sega fans op de PC. Maar ook andere games kunnen natuurlijk aan bod komen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Aanschaf nieuwe PC: Tips nodig

Postby Mirg » 01 Jan 2006, 15:44:52

M'n vriendin en ik hebben allebei een Mac en de oude Windows PC die we hadden is afgelopen week stuk gegaan. Nu willen we een nieuwe kopen, met een budget van rond de duizend Euro, maar misschien iets meer.

Als we dan toch een PC kopen, willen we er wel eentje waar we voorlopig even mee vooruit kunnen en waar we spellen die nu in de winkel liggen prima mee kunnen draaien.

Het enige waar we zelf op kunnen komen, meer door onze Mac-ervaring dan PC-ervaring is dat we in ieder geval 1 GB RAM en 128 MB video RAM nodig hebben. Van het hele technische gebeuren hebben we weinig tot geen kaas gegeten, dus daarvoor graag wat tips.

Bepaalde processoren werken alleen met bepaalde moederborden had ik begrepen. Moet ik dan ook opletten wat voor voeding er in de kast zit en wat voor RAM we kopen?

Wat is op de makkelijkste videokaart qua drivers / onderhoud / weet ik veel wat? Kunnen we het beste voor een GeForce of een ATi Radeon of iets anders gaan? En welk model daarvan?

Als optie, hoeft niet als dat erg veel duurder wordt, zou ik het zelf wel fijn vinden als de PC lekker stil wordt. Ik had van iemand begrepen dat je ventilatoren met drie-dubbele kogellagers had. Is zoiets voldoende, of komt er meer bij kijken? Iets exotisch als waterkoeling is mij teveel moeite in ieder geval. ;]

Oja, als laatste nog het budget: Rond de EUR 1000,-, misschien iets meer. ;]

Alvast bedankt.
User avatar
Mirg
 
Posts: 3698
Joined: 12 Apr 2002, 09:44:24
Location: Rotterdam

Postby ricepuppet » 02 Jan 2006, 18:40:19

1000 euro; daar kan je een goede monster PC van kopen. Simpel advies; stel hem zelf samen, scheelt heel veel geld, en heb je altijd de beste spullen in huis. Vermijd grote merknamen als Packard Bell, Dell en IBM (hele systemen)
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby Knuckles » 03 Jan 2006, 14:23:22

Als het voornamelijk gaat om Games spelen, dan kun je het beste deze gebruiken:

Processor: AMD Athlon XP. Als je er het geld voor hebt, kun je voor een Athlon XP 64 gaan. Snelheid zou het beste 2 GHz zijn (Minimaal).
Videokaart: ATI Radeon 9800 Pro 128MB. Werkt best goed met nieuwe Games.

Alleen moet je bij moederborden goed uitkijken welke geheugenmodules en Processoren ze kunnen gebruiken. Voor een Athlon XP moet je een Socket A moederbord hebben. Voor een XP 64 weet ik zo niet uit m'n hoofd. Qua geheugen zou 512 MB op zich goed genoeg zijn, maar als je echt van die zeer grote programma's gaat gebruiken, kun je 1 GB RAM gebruiken. En qua voeding zou je moeten gaan voor eentje met 350W-400W. Een zwakkere zou namelijk kunnen doorbranden (Heb ik zelf meegamaakt).

Maar hoort een Topic als deze niet beter zij de Techtalk Forum?
Image

Last edited by Knuckles while you were asleep, edited so many times in total, all servers crashed
User avatar
Knuckles
Suckles
 
Posts: 460
Joined: 12 Jan 2004, 10:50:03
Location: Angel Island

Postby Xizor » 03 Jan 2006, 17:01:39

Socket A voor athlon is uitstervend, dat moet je dus NIET meer pakken als je een nieuwe PC wilt halen/samenstellen.

de nieuwe AMD Athlon 64 / Semprons zijn in socket 754 of het nieuwere 939 te krijgen. Het is dus belangrijk dat je een moederbord koopt met bijpassende processor.

Wil je zelfbouw doen of kant-en-klaar?
Image
User avatar
Xizor
Site Admin
 
Posts: 11185
Joined: 03 May 2001, 12:30:56

Postby Mirg » 04 Jan 2006, 07:59:04

Via een collega werd ik op een winkel in Gouda gewezen die mooie systemen heeft en goede service. We gaan er dit weekend langs als het goed is.

Het plan is om een van de standaard game-systemen (die zijn sowieso al wat zwaarder had ik begrepen) te kiezen en die dan wat aan te passen. Bedankt voor de feedback in ieder geval, ik ga er in ieder geval op letten dat we een ADM Athlon 64 / Sempron nemen en dat er een flinke voeding in zit. Als ik hem aanzet en de woonkamerlichten gaan knipperen lijkt hij me sterk genoeg, toch? ;]

PS: Als het topic inderdaad beter in het Tech Forum staat, mag het wat mij betreft gewoon verplaatst worden, hoor.
User avatar
Mirg
 
Posts: 3698
Joined: 12 Apr 2002, 09:44:24
Location: Rotterdam

Postby Mirg » 09 Jan 2006, 13:37:17

Nou, hij is besteld. Het is een ADM Athlon 64 ehm 3200+ XP ofzoiets, kan dat? Misschien heb ik dat laatste verkeerd onthouden, in ieder geval een Athlon 64. Het moederbord was een 939, er zit 1 GB dual channeled (dus eigenlijk 2 x 512) in, een 300 GB schijf en een GeForce 6200 GT 256 MB (of een 6600, stomme getalletjes allemaal), zonder fan, maar met enorm koelblok om hem lekker stil te houden (dat wilden m'n vriendin en ik graag). De voeding is 450W of 500W, de stille variant in ieder geval.

Hmm, eigenlijk heb ik geen idee wat voor PC het is geloof ik. Hij is goed dik volgens m'n vriendin, dus. ;]

We hebben hem bij Dimension aan de Goudsesingel in Rotterdam samen laten stellen door een verkoper. Hij luisterde heel goed naar onze wensen en eisen, en heeft ook nog eens prima goed rekening gehouden met het budget. Bij Paradigit werden we geholpen door iemand die of alles na moest vragen, of het gewoon niet wist. Bovendien waren we daar evenveel kwijt als bij Dimension, maar dan voor een PC die maar half zo sterk was en in een oerlelijke kast zat.
User avatar
Mirg
 
Posts: 3698
Joined: 12 Apr 2002, 09:44:24
Location: Rotterdam


Return to 5. PC CD-ROM en DVD

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group