Fonzi wrote:Ik ben alvast blij om te horen dat er nog mensen zitten te wachten op de nieuwe Sega games op dit forum.
Ik weet ook niet wat Sega allemaal van plan is op de E3 maar voor mij mag Sega een mix uitbrengen van originele games, goede sequels en wat er uit te melken valt, uitmelken aangezien ze daar financieel beter van worden.
Ik heb al in een andere tread gezegd dat het momenteel wat stil is rond de interne ontwikkelingsteams van Sega en verwacht binnenkort (E3 hopelijk) terug wat meer nieuws. Wat weten we al zeker:
VF5 is absoluut in ontwikkeling voor het nieuwe Sega arcadeboard en ik verwacht voor de komende generatie consoles wel een conversie (één VF game per generatie, los van de updates zoals VF4 en VF4 evo, past perfect in de VF traditie).
Verder weten we dat Sega Rally 2005, Condemded, Sonic Jewel Collection, Shenmue Online, Super Monkey Ball3, Shadow the Hedgehog, PSU en Gunstar Super Heroes in ontwikkeling zijn. Verder zijn er nog een aantal patentaanvragen geweest zoals Carbondale en Wonderboy.
Wat ik vermoed is dat Amusement Vision (om nog maar eens in termen van de oude Sega Teams te spreken) bezig is met een nieuw racespel, verwacht ik een nieuwe House of the Death en het al lang aangekondigde Trigun Spel. Voor de rest is het me wat onduidelijk. Ik weet niet hoe groot Digital Rex is en kan dus ook niet inschatten of ze naast Shenmue Online nog met een ander project in de weer zijn. Ik weet ook niet wat Rieko Kodama en haar team uitvreten maar een vervolg op Skies of Arcadia zou leuk zijn. Sonic Team heeft alvast nog minstens één Sonic game in de maak.
Evil Cloud zal wel meer weten maar mag natuurlijk de beans niet 'spillen'.
Shenmue Online wordt meer door Sega's Koreaanse partner ontwikkeld, dan door Digital Rex. Sega verleent eerder financiële steun, samen met een handvol eigen mensen die op het project zitten.
Volgens mij is de werkelijke reden waarom er zo weinig AAA titels zijn, gewoon omdat Sega momenteel achter de schermen een enorm aantal titels aan het klaarstomen is. Een deel daarvan kennen we al (Condemned, Virtua Fighter 5, Super Monkey Ball 3,...), maar je mag er zeker van zijn dat dat nog maar het topje van de ijsberg is, althans mijn overtuiging, er zijn redenen genoeg voor.
Akkoord, ze leggen hun accenten nu ook wat meer op hun arcade business, maar als je kijkt wat er 'openbaar' allemaal is al gebeurd kan je alleen concluderen dat ze een geleidelijke strategie hebben naar een bepaald groot doel: hervormingen van studio's in 2003 en 2004 met omvorming van individuele financiering naar algemeen budget voor de gehele Sega divisie, Sega Europe samenvoegen met Sega of America, nieuwe impuls tot opkopen developers (Creative Assembly), nieuwe impuls tot oprichten eigen teams buiten Japan (UK Racing Studio,...), oprichting Sega Germany (met later nog meer lokale departementen in Europa), localiseren van ANIMANIUM tools voor Westerse developers (met meer op komst, eventuele eigen middleware package), de verkoop van Visual Concepts samen met de sluiting van Sega's Chinese studio (met Altered Beast dat dan snel door Reiko Kodama en haar team moest worden 'gered'), MMO-titels publishen (The Matrix Online, PSO: BB), bredere rol als publisher spelen (denk aan From Software, Monolith, Sports Interactive, Team 17, 'High Noon Studios',...) en in de toekomst nog meer, en natuurlijk Sammy's uitspraak dat ze nummer één willen worden in de videogame industrie (heb ik nog zelf gehoord tijdens een interview, gold ook voor de film en muziek industrie hoewel dat minder haalbaar is ).
Onderschat Sammy absoluut niet, met hun Pachinko machines halen ze misschien wel de hoogste inkomsten van eender welk entertainment bedrijf in Japan. Tussen de periode 2005 - 2009 lijkt me er serieus wat op stapel te staan.