Het fanboy gevoel...

Sega maakt meer dan alleen games voor hun consoles. Zo maken ze natuurlijk ook Arcade games, speelgoed en spelen ze mee in de mobiele telefonie markt. Dit forum kan gezien worden als algemeen SEGA forum dat niet consolegericht is.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Postby Fonzi » 20 May 2004, 18:15:32

Ik ben het voor 100% met Donny eens. Er zijn nog weinig games die me \'echt\' kunnen boeien. Outrun2 wordt bijvoorbeeld nu al afgekraakt omdat het spel vlug uit te spelen is. De meesten hebben blijkbaar nog nooit gehoord van time-attack etc. Score attack games kunnen me nog het meeste boeien. Verhaallijnen, cut-scènes en al die zooi zijn voor mij echt niet nodig.

Een genre dat perfect illustreert dat old school gameplay en nieuwe technologie mooi samengaan zijn nog steeds met shmups. Psyvariar2 is daar een goed voorbeeld van: old school gameplay, mooie grfx en een score mechanisme dat het genre op een origineel spoor zet.

Het toeval wil dat ik enkele weken geleden (met de E3 die eraan zat te komen) een artikel geschreven heb dat ongeveer hetzelfde zegt als wat Donny in z\'n post zei. Wie het wil lezen kan even klikken:
http://www.x-power.be/modules.php?name=Artikels&rop=showcontent&id=52

Ik ben er wel van overtuigd dat retro ook niet altijd beter is en ik ben er ook van overtuigd dat, indien je goed zoekt (vooral in het gamma van de japanse games), dat je wel nog heel wat hedendaagse games kunt vinden met een old school gevoel.
User avatar
Fonzi
Service Games Crew
 
Posts: 1143
Joined: 29 Sep 2002, 16:07:23
Location: België

Postby hoofdletterp » 20 May 2004, 18:23:34

Ik ben geen SEGA Fanboy,, nooit geweest ook. Ik heb maar 1 SEGA console, namelijk de Dreamcast. Geen enkele andere, en die heb ik ook nooit gehad. Ik heb zelfs nog nooit op een megadrive gespeeld! (wel ooit op de basisschool op een GameGear van een vriendje).

Nadat ik vanochtend op GameSpot de Nintendo press-conference heb gezien, ben ik er echter wel van overtuigd dat Nintendo de toekomst is. En ik begin meer en meer een Ninny te worden (argh,, alleen nu wil ik toch wel EINDELIJK een goede Mario platformer, een vervolg op Mario World, het liefst op de GBA). Sega is nu overgenomen door Sammy, ik had persoonlijk veel liever (financiële) support van Nintendo voor Sega gehad waardoor SEGA een 2party supporter van Nintendo zou worden (netals RARE ooit was).
hoofdletterp
 
Posts: 2519
Joined: 29 Oct 2002, 17:39:16
Location: It's thinking...

Postby Donny K. » 20 May 2004, 20:50:04

@fonzi: Ik heb net je stuk gelezen en ik ben het inderdaad helemaal met je eens!!! Onze stukken komen inderdaad behoorlijk overeen [:)]

Het valt mij inderdaad op dat het niet alleen met games zo is, maar met heel veel dingen. Als het bekend wordt bij de grote massa, wordt het uitgebuit, aangepast, uitgemolken en overhyped. Als het daardoor helemaal verpest is, wordt het aan de kant gegooid. Bijvoorbeeld Napster, of Audiogalaxy. Of gewoon heel internet op zich. Nu denk ik niet dat internet zo snel aan de kant gegooid zal worden, maat het is in ieder geval wel overhyped, aangepast en wordt het op dit moment flink uitgebuit.

Stiekem wens ik dat gamen weer iets wordt voor de echte nerds,(gamefreaks en underground ppl.Maar dat zal vrees ik nooit meer gebeuren.
User avatar
Donny K.
N-Gage Meester
 
Posts: 4868
Joined: 06 Oct 2001, 10:16:48

Postby hoofdletterp » 20 May 2004, 23:02:35

Was gamen vroeger niet mainstream dan? Speelde niet iedereen Mario?
hoofdletterp
 
Posts: 2519
Joined: 29 Oct 2002, 17:39:16
Location: It's thinking...

Postby Sen » 20 May 2004, 23:07:37

Ik weet het eigenlijk niet, aan de eene kant zie ik wel iets in jullie verhaal, maar aan de andere kant vind ik games in \'nieuwe stijl\' ook tof net als de oude stijl. Van mij mogen ze het afwisselen. Ik zie het liefst een flinke lading wat meer mainstream games, maar dan MET nog een mooie ruimte voor toffe orginele games. Ik denk dat het niet negatief is dat gamen zo populair is geworden... en besides je hebt gamers in alle soorten en maten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Postby music_maniac1965 » 20 May 2004, 23:22:06

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door snkfever</i>
<br />sega was ownage op de megadrive, sinds saturn ging het bergafwaards..<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">

nee, in mijn ogen heeft sega al eerder fouten gemaakt:

megaCD: omdat de SNES spritescaling had, moest sega de megaCD toevoegen, om zo behalve een verbeterde sprite scaling (goed te zien in de game batman returns, dat race gedeelte) met nog wat andere tech stuff de snes ogen uit te steken. jammer dat er maar wijnig goede games voor uitkwamen, en dat er al veel te snel is gestopt met nieuwe games uitbrengen.

32X: tsja, voor deze \"upgrade\" kwamen zelfs MINDER games uit dan voor de megaCD. en toen ie uitkwam koste hij (give or take a few) ongeveer 400 piek ! en je megadrive zag er meteen een stuk belachelijker uit.

toen de saturn kwam, hadden de meeste fans dus al meer dan genoeg van halfbakken consoles, en kozen eieren voor hun geld (ofwel gingen blind op de psx af).

maar in mijn ogen was de saturn helemaal zo slecht nog niet. ik heb hem nog steeds staan, en zal hem NOOIT verkopen. al was het maar voor de arcade perfecte versie van OutRun, afterburner, en de iets minder arcade perfecte power drift. dan spreek ik niet eens over de toppertjes zoals sega rally, virtua fighter 2, en ga zo maar door.

dat SEGA gevoel zal nooit verdwijnen bij mij. wel is het zo dat ik niet blindelings meer alles koop wat sega uitbrengt. ik moet eerst genoeg topgames zien voor ik tot aanschaf overga. met de dreamcast had ik dan ook meer dan anderhalf jaar gewacht. pas na crazy taxi ben ik tot aanschaf over gegaan. en heb daar nog steeds geen spijt van.
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Postby Appie » 21 May 2004, 01:05:31

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door Donny K.</i>
Als het bekend wordt bij de grote massa, wordt het uitgebuit, aangepast, uitgemolken en overhyped.<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">

Games kosten vele knaken op te produceren/publishen (iig meer dan vroeger?).
Bedrijven spelen dus liever op \"safe\" met formules waarvan ze weten dat ze werken.
Ik heb Sega vele orginele games zien maken voor de Dreamcast (en daarvoor zullen ze vast ook wel een flink aantal orginele games hebben gemaakt, maar die consoles heb ik niet), maar Sega is nu ook een bedrijf dat op \"safe\" speelt en niet te veel risico\'s meer neemt.

Het Sega van vandaag de dag vind ik gewoon NIKS vergeleken met wat het was in de DC days.
Maar als bijna falliet bedrijf konden/kunnen ze nu even niet anders dan op \"safe\" spelen, dus ik kan het ook wel begrijpen.
User avatar
Appie
 
Posts: 4068
Joined: 06 May 2001, 16:51:52
Location: Zeist

Postby Daikath » 21 May 2004, 08:18:26

Hopelijk weet de baas van Sammy wat Sega vroeger zo speciaal maakte en wil best wel genoeg geld opzij leggen voor een hoop erg orginele spellen enzo de gameplay in de markt verder wil brengen dan trends maar weer naar kunst.
Daikath
 
Posts: 532
Joined: 26 Aug 2001, 23:52:35

Postby music_maniac1965 » 21 May 2004, 09:14:17

al die \"orginele\" games, zoals samba \'d amigo (vast verkeerd gespeld) zijn echt leuk hoor, maar ook als men \"op zeker\" speelt, dan ben ik nog tevreden. als voorbeeld geef ik nu een game die over niet al te lange tijd op de xbox zal verschijnen: OutRun 2.

het is een racegame, dus dat is sowieso safe om te releasen. er worden toch wel zat racegames verkocht.

maar als je het van de andere kant bekijkt, het is ook een spel dat (in mijn ogen dan) voor mij voor het eerst weer dat echte \"arcade\" gevoel geeft. het moment dat je voor het eerst alle stages uit hebt gereden, dat je in de multiplayer iedereen achter je laat, en dat je dat driften perfect onder de knie hebt.

ofwel, ondanks dat OutRun 2 een \"op safe gespeelde\" game zou moeten zijn, vind ik hem toch orgineel genoeg, met zijn heart mode, en de bestuuring. doordat ook al de oude deuntjes zijn geremixt, en zelfs als je je initialen invoert, dan heb je dat overbekende deuntje met de digitale piano en een \"whoosh\" geluid dat de oceaan voorstelt.

ik vind dus dat games van deze kwaliteit ook als \"kunst\" of in iedergeval niet als \"mainstreem\" bestempelt mag worden.
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Postby Donny K. » 21 May 2004, 09:54:04

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door Sen</i>
<br />Ik weet het eigenlijk niet, aan de eene kant zie ik wel iets in jullie verhaal, maar aan de andere kant vind ik games in \'nieuwe stijl\' ook tof net als de oude stijl. Van mij mogen ze het afwisselen. Ik zie het liefst een flinke lading wat meer mainstream games, maar dan MET nog een mooie ruimte voor toffe orginele games. Ik denk dat het niet negatief is dat gamen zo populair is geworden... en besides je hebt gamers in alle soorten en maten.
<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">

Dat is Waar Sen, Uiteraard zijn veel games in de nieuwe stijl ook cool, maar als er 1 iemand mee komt, doen ze \'t meteen allemaal en melken ze het tot op de bodem uit. En dat vind ik nou jammer. Sinds gaming zo\'n big business is geworden zijn er maar weinig bedrijven die echt experimenteel bezig zijn. Zoals Appie zegt, iedereen speelt liever op safe om zoveel mogelijk geld binnen te halen. Ook ik zou naast al deze mainstream games het lieft een stapel originele games dien, maar voorlopig zit dat er niet in vrees ik. Wat de populatiteit van gamen betreft, Ik vind het aan de ene kant heel leuk dat gamen nu voor iedereen is, Het jammere vind ik alleen dat daardoor de normen zijn aangepast.
User avatar
Donny K.
N-Gage Meester
 
Posts: 4868
Joined: 06 Oct 2001, 10:16:48

Postby WithAttitude » 21 May 2004, 10:36:35

Yep, de Playstation heeft gaming \"cool\" gemaakt bij het grote publiek. Zie hier het resultaat.
Precies hetzelfde als Hollywood als je het mij vraagt, alle films zijn gewoon kopieen van elkaar ( per genre ) met alleen andere actuers en iets andere tekst.
User avatar
WithAttitude
Hasta la pasta!
 
Posts: 3849
Joined: 09 Dec 2002, 14:52:31

Postby music_maniac1965 » 21 May 2004, 19:11:32

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door WithAttitude</i>
<br />Yep, de Playstation heeft gaming \"cool\" gemaakt bij het grote publiek. Zie hier het resultaat.<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">

je kan natuurlijk alles van een negatief punt bekijken, maar aan de zonnige zeide: vroeger durfde je nog geeneens te zeggen dat je een \"gamer\" was. en vandaag aan de dag speelt iedereen wel eens een spelletje. zelfs de kantoorbaan mensen met een pc. dus als je het zo bekijkt, vind ik het zo gek nog niet dat gaming mainstream is geworden. zolang er goede games blijven komen, is er nog geen reden de hoop te verliezen op orgineele, en minder orgineele goede games.
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Postby Vixion » 21 May 2004, 19:30:38

Ik heb sinds ik mijn DC heb gekocht, een dikke 1,5 jaar geleden, een beetje weer een Sega fan gevoel gekregen. Al heb ik een DC gekocht omdat me PSX kapot ging, de games niet leuk waren, en ik een PS2 aanschaffen niet nodig vond, tevens geen leuke games (nu wel, toen nog niet imho).

Sindsdien, ben ik \'echte Sega-fan\' dit tussen \'\' omdat ik niet weer zo grote ben dat ik ALLES wil. Me DC is genoeg, waar ik voor me gevoel nog 1 game voor nodig heb, en dat is Rez, en dan ben ik klaar. Maar voor het echte Sega gevoel, wil ik nog steeds een nieuw Mega Drive, of teminste de hele nieuw bekabeling, incl. goed werkende voeding, en scart-kabel, om het echte gevoel van Sega weer te krijgen. Er is voor mij namelijk nog steeds niets beter dan het spelen van Sonic 1, Sonic Spinball en de mega goede, maar ook redelijk onbekende Dynamite Heady, 3 games waar ik als kind van 10 echt helemaal gek van was, en uren op gespeelt heb, beetje \'jeugd sentiment\' maar ook het echte gevoel wat ik vroeger had.

Maja, ik klaag verder niet, mijn fan-gehalte gaat zo ver, als het bezig houden met wat Sega uitbrengt, maar het niet eens spelen/aanschaffen. En dat is volgens mij ook helemaal niet erg.
User avatar
Vixion
19-jarige maagd
 
Posts: 2902
Joined: 26 Dec 2002, 12:57:43
Location: Netherlands

Previous

Return to 3. SEGA

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group