de Final Fantasy XI thread

Er zijn al flink wat verschillende online console games. Op dit forum kan je kijken of er nog andere mensen zijn die jou game spelen en afspraken maken om online te spelen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

de Final Fantasy XI thread

Postby arjen » 02 Oct 2005, 19:43:52

Final Fantasy XI

Image

het zal nu ongeveer drie jaar geleden zijn dat naast ultima online en everquest tientalle andere MMORPG's het licht zagen en mee gingen doen aan de grote race. ondertussen kun je met gemak 30 MMORPG's opnoemen, een van deze MMORPG's is FFXI. voor mij zelf zijn het aantal MMORPG's die ik heb gespeeld niet meer te tellen op een hand maar aangezien ik toch iederekeer weer terugkeer naar die ene MMORPG wilde ik een topic starten en deze speciaal wijden aan deze ene MMORPG. ik hoop hiermee te ontdekken dat er misschien nog meer segaforumers zijn die FFXI spelen of om misschien segaforumers tegen te komen die er nu aan gaan denken om ook FFXI te gaan proberen. maar aan de andere kant zal dit topic best wel eens rustig kunnen blijven. mocht dat het geval zijn blijf ik mooi mijn verhalen en screenshots posten voor de genen die daar interesse in hebben. ook al zijn dit er 0 ^_^ ja je moet toch wat in je vrije tijd.

FFXI verscheen in het begin van 2003 in japan op de playstation 2. later dat zelfde jaar werdt een port naar de pc uitgebracht voor de us. deze laatste port verscheen een jaar ook in europa. ondertussen zijn er twee uitbreidingen uitgebracht welke er voor zorgden dat je hoger in level kon stijgen. hiermee brachten de expensies nieuwe items en locaties. maar last but not least werden er bij de laatste expansie ook een groot aantal nieuwe jobs geintroduceerd. op de laaste TGS werdt echter een geheel nieuwe derde expensie aangekondigd. veel is van deze expansie nog niet bekent. een nieuwe job is alvast een fijt naast een groot aantal nieuwe locaties in een arabische setting. maar over deze jobs en settigns zal ik het in een volgende post hebben.

Taru-Taru

Image

in final fantasy xi heb je de keuze uit een 5 tal rassen deze rassen zijn hume, elvaan, mithra, galka en taru-taru. uiteraard heeft elk ras zijn voor en nadelen maar her zal ik nu nog maar niet op ingaan.

toen ik twee jaar terug begon met het spelen van FFXI starte ik als een hume. ik de gewoonte in een spel om alteid de all rounder te kiezen. vaak weet ik niet welke kant ik op wil en oop die manier heb je van alles wat. echter hoe langer ik als hume speelde hoe meer ik mijzelf begon te hate. waarom.... waarom... waarom die hume! dat zij tegen mijzelf iedere keer als ik een taru voorbij zag lopen ^_^ vandaag loop ik tegenwoordig ook als een taru rond. de belangrijkste reden. een taru-taru is gewoon te cute ^__^ kijk naar de foto en zeg nu zelf ^_^ Cerras is cute ^^


Geen Solo game

Image

ffxi is geen solo game. oke logisch zeg je, het is ook een MMORPG. nee dat bedoel ik niet. ffxi is geen solo game. er is geen andere MMORPG die ik heb gespeeld die zo is gebowd rondom het idee van samenwerking.

WoW is een spel imo die je alleen speeld je quest en dit doe je alleen. afentoe kom je dan bij een quest in WoW waar je hulp voor nodig hebt van nog wat andere spelers. je speeld met hun tot de quest is afgerond om vervolgens weer alleen verder te gaan.

zo werkt ffxi dus beslist niet. alleen kom je nergens en alleen is niks mogelijk. je kunt geen potions kopen om je hp op pijl te houden. hiervoor heb je een whitemage nodig. je kunt geen goblin verslaan zonder hem schade te doen hiervoor heb je een blackmage nodig. je kunt de klappen ontvangen zonder een palladin. mensen die meer MMORPG's hebben gespeeld zullen zegen ja een tank een dd en een healer. ja juist maar het is toch in ffxi echt nog meer dan dat. want zonder een gebalanseerde partie berijk je gewoon niks waar dit in andere spellen niet zo nou licht. het samenwerkingsverband is hierdoor dusdanig groot dat je in ffxi haast net zoveel bezig bent met het overlegen en plannen van stratagien dan dat je daadwerkelijk in battle bent. alles en iedereen is en moet op elkaar afgestemd zijn en iedereen weet zijn rol en moet deze uitvoeren. want is ook maar 1 van de zes leden van een partie bezig met andere dingen dan concentratie kan het al over zijn ^_^ misschien heb ik je nu weg gejaagd omdat het allemaal ineens best wel een stuk minder leuk en minder relexed klinkt : P maar eigenlijk is niks minder waar. het is gewoon niet het domweg continue op dezelfde beesten rammen van WoW, lineage of horizons.

in de screenshot hier boven is een goed voorbeeld te zien van een partie setup. deze bestaat uit een redmage, een whitemage, twee blackmages, een paladin en een darkknight. ik zal in een volgende post meer vertellen over deze verschillende jobs en het job systeem in ffxi. maar je moet je dus voorstellen diet iedre speler zijn eigen en unieke taak heeft. in deze screenshot vechten wij tegen een beetle in quicksand caves. je ziet dat de mages afstand houden en de melee dichtbij de beetle er oplos ramt. een gevecht als dit kan zo enkele minuten duren. nogmaal het is niet dom rammen op continu dezelfde beesten maar meer gericht op langere strategische battles.

Waarom Final Fantasy XI

Image

ik wil eerst even zegen dat de keuze van een mmorpg erg persoonlijk is. ieder verwacht zo zijn eigen dingen in een mmorpg en heeft zo zijn eigen dingen om een mmorpg leuk te vinden. ik heb natuurlijk ook meer dan 1 mmorpg gespeeld en wil hier nu juist uitleggen waarom ik juist ffxi als favoriet neem. maar ik vind het niet meer dan normaal dat jij bijvoorbeeld WoW veel leuker vind. maar wat ik hier nu ga doen is juist vertellen waarom ik ffxi leuker vind en dit is dus puur en mening dus alsjeblief vang dit niet op als commentaar ^__^

normaal gesproken zal een settign je aanspreken. ja final fantasy leuk. ja warcraft ook leuk. maar daar wil ik het dit keer even niet over hebben. ik wil het echt hebben over waarom ffxi. en hierbij het echt hebben over meteen de belangrijkse reden de communitie van ffxi.

het is moeilijk te omschrijven en ik heb ook nog nergens eerder zoiets mee gemaakt als in ffxi. er heerst gewoon een soort van kalmpte in ffxi waardoor iedereen op een behulpzame en bijzonder vriendelijke manier met elkaar om gaat. het is niet van dat kun je even helpen en doe weg is iemand weer. in ffxi lijkt het wel of iedereen bereid is om uren te helpen. zelfs zonder er zelf baat bij te hebben. het klinkt ongeloofelijk maar het gebeurt gewoon op die manier. en dat al vanaf het begin af aan. ik weet niet wat het is. misschien komt het doordat je amper spelers van 14 jaar tegen komt maar de meesten toch 20+ zijn. misschien komt het doordat de helft van de spelers japanners zijn, misschien komt het omdat er veel vrouwlijke spelers zijn of misshcien komt het wel gewoon door het punt dat dit geen solo game is zie vorige punt en dat je door die manier van gameplay wordt gewezen op het bieden van hulp aan anderen? ik weet het niet maar de sfeer in ffxi is anders dan in WoW. in WoW spreekt niemand met elkaar buiten guildchat om ben je een vreemdeling in final fantasy wordt eigenlijk door iedereen met iedreeen op dezelfe vriendelijke manier gecomminiceerd. en is het niet alleen wil je mij even helpen met deze quest en als de quest klaar is weer doei. ik denk dat het socialle aspect van ffxi dichter licht bij een simulatie dan een spel waar dit bij WoW zeker niet het geval is en dat eigenlijk voor mij de voornaamste reden waarom ffxi.

voor de ongelovigen onder jullie heb ik een screenshot geplaats van het moment dat de NPC quest werdt geintroduceerd. deze npc quest was zo enorm populair dat de er rijen werden geformd de eerste paar dagen (vrees niet dit is eenmalig en de vorige week was de quest al normaal toegankelijk). maar deze rij op de screenshot duurde 3 uur. en er was voor dezelfde quest nog een dergelijke rij. de honderden mensen in de rij wachten hun beurt af en zetten elke paar minuten een klein stapje vooruit. je kunt als je wilde ook voor dringen en gewoon de quest activeren en in 10 minuten klaar zijn. echter werdt dit niet gedaan en iedereen respecteerde elkaar.

nau ik verzeker je dat in WoW of welke andere MMORPG die ik tot dus ver heb gespeeld dergelijke dingen nooit een mogelijkheid zullen worden. en dit is eigenlijk de reden waarom ik ffxi speel.
Last edited by arjen on 09 Oct 2005, 16:47:38, edited 1 time in total.
User avatar
arjen
 
Posts: 706
Joined: 27 Feb 2005, 22:44:14
Location: Netherlands

Postby blackdragon » 02 Oct 2005, 19:46:46

Als ik het spel in de winkel zie dan ga ik hem wel is kopen zoals ik het leest en de plaatjes zie lijkt het me wel een heel leuk spel. Hoe duur is het spel eigenlijk en zijn er ook maandelijkse kosten aan verbonden?
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby arjen » 02 Oct 2005, 20:18:15

blackdragon wrote:Als ik het spel in de winkel zie dan ga ik hem wel is kopen zoals ik het leest en de plaatjes zie lijkt het me wel een heel leuk spel. Hoe duur is het spel eigenlijk en zijn er ook maandelijkse kosten aan verbonden?


op dit moment is die hier uit op de pc. en voor zo'n 20 euro. in europa is die helaas niet op de ps2. ik speelde eerder ook de pc versie (us import) maar speel nu de ps2 versie (us import). omdat ik graag op de bank zit is eigenlijk de vornaamste reden. zowel op pc met toetsenbord als op console met controler of en toetsenbord speeld ongeveer op dezelfde manier. beinvloede mijn keuze iniedergeval niet echt. veel verschil is er niet tussen ps2 en pc verder ook niet. de pcversie draait op een hogere resolutie maar blijft een rechtstreekse port van de ps2 versie. en enklee effecten die je op de ps2 hebt missen in de pc versie.

ik betaal nu 12 dollar per maand ik neem aan dat het hier 12 euro is.

maar de xbox 360 versie komt er dus aan. hij gaat beta met de japanse launche en zal beschikbaar zijn voor praktisch iedereen die een 360 heeft gekocht als beta. het zal dan nog wel een paar maanden tot half jaar duren tot de ffxi echt uit komt op de 360. verder zal ffxi op de 360 gelukkig geen gebruik maken van voice over ip mogelijkheden.

http://image.com.com/gamespot/images/20 ... een005.jpg

een screen van de xbox versie in 16x9
User avatar
arjen
 
Posts: 706
Joined: 27 Feb 2005, 22:44:14
Location: Netherlands

Postby blackdragon » 02 Oct 2005, 20:41:02

Ik denk dat ik dan maar op de Xbox 360 versie wacht als ik de Xbxo 360 ga kopen.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby rrcplus » 02 Oct 2005, 21:03:56

lijkt me een dom spel. :P
Image
User avatar
rrcplus
Segaforum-B.A.B.E.
 
Posts: 898
Joined: 01 Jul 2004, 14:56:27
Location: Het Walhalla

Postby arjen » 02 Oct 2005, 21:04:37

rrcplus wrote:lijkt me een dom spel. :P


stout meisje! ^_^
User avatar
arjen
 
Posts: 706
Joined: 27 Feb 2005, 22:44:14
Location: Netherlands

Postby arjen » 08 Oct 2005, 18:58:38

de ffxi thread zal eigenlijk wat meer vulling moeten krijgen en zal ik de komende dagen iederedag wat gaan posten over ffxi. vandaag over de moghouse ^_^

moghouse
wanneer je een karacter creerd in ffxi en hebt gekozen in welke van de drie steden je wilt beginnen krijg jij automatisch in deze stad een moghouse aangewezen.

Image

deze moghouse kun je vergelijken als je eigen persoonlijke huis. je hebt hier de ruimte om items in op te slaan of om post van andere spelers of het auction house te ontvangen.

omdat je niet alteid thuis zult zijn en je soms een week op avontuur kunt zijn :P krijg je ook een moogle aangewezen.

Image

jouwn eigen moogle zal je huis bij jouwn afwezigheid beheren. zo zal hij bijvoorbeeld voor de planten zorgen. je kunt namelijk ook tuinieren in je mooglehuis wat kan zorgen voor een redelijk inkomen.

Image

natuurlijk heb jij de mogelijkheid om je huis in terichten zoals je zelf wilt. het aantal meubels dat hiervoor beschikbaar zijn loopt in de honderd. veel van deze meubels zorgen er voor dat ook je werkelijjke stats veranderen of geven andere voordelen. een kist zal bijvoorbeeld zorgen voor extra opslagplaatsen in je woning maar een bed kan er zelfs voor zorgen dat je succes voller kunt resten en hierdoor minder experiance points zal verliezen als je om het leven komt.
User avatar
arjen
 
Posts: 706
Joined: 27 Feb 2005, 22:44:14
Location: Netherlands

Postby rrcplus » 09 Oct 2005, 10:01:37

ik wil op Chocobo's rijden! XD
http://www.randomdialogue.net/gallery/f ... aan_f_f_10
http://www.randomdialogue.net/gallery/f ... aan_f_f_05
deze vind ik erg mooi :D

zal het ook eens proberen. :3
Image
User avatar
rrcplus
Segaforum-B.A.B.E.
 
Posts: 898
Joined: 01 Jul 2004, 14:56:27
Location: Het Walhalla

Postby arjen » 09 Oct 2005, 11:42:31

op een chocobo rijden? ^_^

means of transport

naast domweg lopen of rennen zijn er nog 5 andere manieren om je van punt A naar punt B te verplaatsen. en ja inderdaat de chocobo is daar 1 van.

chocobo

Image

wanneer je level 20 hebt berijkt en je voor he eerst naar de grote stad jeuno vertrekt zul je daar aangekomen bij de chocobo stables een quest kunnen doen. met deze quest is het mogelijk om je eigen chocobo license te behalen. eenmaal in het bezit van deze license kun je bij elke chocobo stable in vana diel een chocobo kunnen huren vanaf lvl 18. op een chocobo zul je, je uiteraard stukken sneller kunnen verplaatsen dan lopend. leuk is ook dat je het bekenden chocobo deuntje zult horen wanneer je op een chocobo rijd.

http://www.unknown-answer.co.uk/arjen/ffxi/chocobo.mp3

en net als in de eerder ff games zul je wanneer op een chocobo zit ook niet aangevallen kunnen worden door agressieve monsters die in de omgevind rondlopen ^^ hiervoor ga je iets te snel :P

teleportation

Image

in ffxi is het mogelijk om geteleporteerd te worden of zelf mensen te teleporteren. dit is een spell die echter alleen een white mage kan casten. om geteleporteerd te kunnen worden naar een plaats moet je van deze plaats eerst zelf de teleport crystal hebben bemachtigd.

Image

in vana diel bevinden zich zes van deze kristallen en deze zijn vaak bij een zogenaamde crag te vinden (zie screenshot hier boven). in de grote stad jeuno zie je vaak spelers tegen betaling andere spelers teleporteren. een white mage kan samen met zich zelf in totaal 6 mensen tegelijk teleporteren en dit is zo per dienst die hij levert een mooie manier van inkomen.

warp

de white mage heeft teleportation de black mage heeft warp.

Image

ffxi maakt gebruik van homepoints. een homepoint is een punt waar je terechtkomt wanneer je om het leven komt. in de wereld van vana diel zijn tientallen van deze homepoints. dood gaan is echter niet de enige manier om terug te komen bij deze homepoint :P een blackmage met warp kan namelijk wanener dan ook terug worden gewarped naar zijn homepoint en op hogere levels is hij zelfs in staat om andere mensen te warpen. in ffxi zijn ook verschillende npc's te vinden die kunnen warpen. zo is er de zogenaamde outpost warp en kan een npc in windurst je naar een ander deel van windurst teleporteren. windurst is de magische stad van de taru-taru.

ferry

Image

over de ferry valt weinig te vertellen. er gaan er twee in vana diel ^_^ van de haven stad mauhra naar selbina. en van bibiki bay naar het tropische paradijs met helder blauw water purgonorgo isle ^_^

spannend wordt het wel wanneer de ferry wordt aangevallen door piraten of als een gevaarlijke sea monk zich op het dek nestelt. ja piraten zijn werkelijk mogelijk ^_^ al ben ik ze slechts 1x tegen gekomen.

airship

een final fantasy kan natuurlijk niet zonder airships. de laatste manier van transporteren in ffxi.

Image

dankzij cid welke zich heeft gevestigd in bastok de ver technisch ontwikkelde stad van de humes is het mogelijk om je met een airship te verplaatsen. hiervoor moet je echter eerst over een airship pass beschikken. maar eenmaal in het bezit van deze pas kun je de vier airship routes nemen wanneer je maar wilt. de routes gaan vanuit jeuno naar de drie belangrijkste steden en het tropische kazham.

Image

hier wacht ik in jeuno met een groep andere spelers op het net aankomende airship naar sandoria.
User avatar
arjen
 
Posts: 706
Joined: 27 Feb 2005, 22:44:14
Location: Netherlands

Postby blackdragon » 09 Oct 2005, 12:33:30

Zo kom ik steeds meer te weten over het spel, en denk ook wel dat ik het in de toekomst ga halen.

Iig petje af voor deze keurige en nette informatie.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby rrcplus » 09 Oct 2005, 13:17:47

blackdragon wrote:Zo kom ik steeds meer te weten over het spel, en denk ook wel dat ik het in de toekomst ga halen.

Iig petje af voor deze keurige en nette informatie.

vergeet langdraadig niet...:P
Image
User avatar
rrcplus
Segaforum-B.A.B.E.
 
Posts: 898
Joined: 01 Jul 2004, 14:56:27
Location: Het Walhalla

Postby arjen » 09 Oct 2005, 15:45:28

rrcplus wrote:
blackdragon wrote:Zo kom ik steeds meer te weten over het spel, en denk ook wel dat ik het in de toekomst ga halen.

Iig petje af voor deze keurige en nette informatie.

vergeet langdraadig niet...:P


en vol met spelfouten of valt het dit keer mee? jij hebt het zeker niet helemaal gelezen :P te langdradig :P
User avatar
arjen
 
Posts: 706
Joined: 27 Feb 2005, 22:44:14
Location: Netherlands

Postby Markam » 09 Oct 2005, 16:28:23

vet grappig, had gisteren eenvriend op bezoek en die vertelde over de behulpzaamheid echt preciues het zelfde als jij in je post. hij had em laatst gekocht met all uitbreidingen voor 15 euro. Ik zou het eigenlijk wel een willen proberen, want z'
n verhalen waren heel vet en z'n screen zagen er heel koel uit..
Image
mrtweak wrote:fan zijn van bon jovi is als neuken met je zus: het mag wel, maar je moet het niet aan anderen vertellen
Los Destructo Boys
User avatar
Markam
Super Segaforum user
 
Posts: 2880
Joined: 14 Nov 2003, 17:55:58
Location: Haarlem

Postby rrcplus » 09 Oct 2005, 17:51:42

arjen wrote:en vol met spelfouten of valt het dit keer mee? jij hebt het zeker niet helemaal gelezen :P te langdradig :P

inderdaad, niet gelezen alleen maar plaatjes gekeken.
Image
User avatar
rrcplus
Segaforum-B.A.B.E.
 
Posts: 898
Joined: 01 Jul 2004, 14:56:27
Location: Het Walhalla

Postby arjen » 09 Oct 2005, 17:53:22

rrcplus wrote:
arjen wrote:en vol met spelfouten of valt het dit keer mee? jij hebt het zeker niet helemaal gelezen :P te langdradig :P

inderdaad, niet gelezen alleen maar plaatjes gekeken.


ah nu snap ik ook waarom jij de pc zone leest :P
User avatar
arjen
 
Posts: 706
Joined: 27 Feb 2005, 22:44:14
Location: Netherlands

Next

Return to 2. Online games

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group