Another World / Heart of the Alien topic (spoilers)

Ook nog heimwee naar die goede oude tijd? Waarin je nog met de Megadrive speelde of met de andere oudere Sega consoles. Discussieer erover in dit forum.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Another World / Heart of the Alien topic (spoilers)

Postby Gelmir » 25 Jul 2007, 09:23:56

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en val gelijk maar met de deur in huis. Een van mijn favoriete spellen ooit is Another World, en het vervolg Heart of the Alien, dat niet half zo goed is als het origineel, maar toch wel interessant. Vandaar dit topic, ik zou graag met jullie willen discussieren over deze spellen. Verder is het natuurlijk ook handig om elkaar te vragen waar de spellen nog te krijgen zijn, of om hulp te vragen als je ergens vast zit in een van de spellen.

Er staat "spoilers" in het onderwerp omdat hieronder ook informatie over de eindes van de spellen staat, waarover ik ook wel zou willen discussieren, ik ben benieuwd naar jullie meningen over de twee eindes.

==========

Another World

Het spel waar het allemaal mee begon. In Amerika uitgebracht onder de naam Out of this World, in verband met een soap serie die ook Another World heet. De eerste versie die ik speelde was die op de Sega Mega Drive. Mijn broer had het spel gehuurd, zelf had ik Spider-Man & X-Men gehuurd. Ik was al snel meer geinteresseerd in Another World, hoewel ik veel te jong was en het spel dus ook veel te moeilijk vond ik het maar al te interessant. Al snel was ik het later zelf, die het spel een paar keer huurde omdat ik hem zelf maar niet in de winkels kon vinden. Uiteindelijk heb ik hem toch gevonden, heel veel gespeeld en na veel plezier maar natuurlijk ook met de nodige frustraties uitgespeeld.

Ik weet nog dat ik de eerste keer dat ik het einde zag, ontzettend teleurgesteld was. Wie keek er niet naar uit of was op z'n minst benieuwd hoe Lester weer thuis zou komen. Waarschijnlijk was ik nog te jong om in te zien dat dit open einde eigenlijk veel beter was dan een gesloten einde. Ik ben gaan houden van films en games met open eindes, ik mag graag zelf nadenken hoe het verder zou gaan. Leeft Lester nog wel? Waar zouden ze heen gaan? Ontsnapt, wat nu?

Naar mijn mening is de Sega CD versie van Another World de beste. Nieuwe muziek van Jean-François, die ook de muziek verzorgde van het origineel, het spel loopt veel beter en ziet er beter uit dan de Mega Drive versie en is de enige versie met het vervolg Heart of the Alien.

Er is inmiddels een anniversary edition uitgebracht, maar ik geef toch de voorkeur aan de originele "looks" van het spel. Het spel is online te koop maar ook weer opnieuw op CD uitgebracht. Het is natuurlijk wel interessant, ik ga hem ook nog wel aanschaffen maar heb er geen haast mee.

==========

Heart of the Alien

Het officiele vervolg is Heart of the Alien, en dus niet Flashback zoals veel mensen denken. Maker Eric Chahi was oorspronkelijk tegen een vervolg, maar stemde uiteindelijk in. Hij stelde voor dat het interessant zou zijn om geen rechtstreeks vervolg te maken, maar om het originele spel te zien door de ogen van de alien, die in de handleiding van Heart of the Alien toepasselijk "Buddy" wordt genoemd.

Je zou dan dus zien waar Buddy in zijn afwezigheid in Another World was en Lester af en toe op de achtergrond zien. Interplay heeft dit idee slecht deels overgenomen en verwerkt in de intro van het spel. Verder is het toch een rechtstreeks vervolg geworden. Ik heb ook gelezen dat Eric Chahi zelf de dood van Lester had voorgesteld maar hier later spijt van gehad zou hebben. In de intro zie je het dorp van Buddy en andere aliens die daar vredig lijken te leven. Tot ze door soortgelijke aliens worden aangevallen... Het dorp wordt verwoest en de overlevenden worden gevangen genomen.

Het heeft jaren geduurd voor ik dit vervolg eindelijk kon spelen. Meer dan een paar regels info en wat screenshots van hele slechte kwaliteit kon ik niets vinden. Ik heb het spel later kunnen downloaden en spelen met de emulator Gens. Daarna heb ik het originele spel alsnog via eBay gekocht. Maar ook met een CDX converter kon ik het origineel niet spelen. Maar ja dat vind ik niet zo erg, het spel zou waarschijnlijk toch niet zo lekker lopen op een PAL machine denk ik? Ik heb de ISO ook eens geconverteerd naar Europees en toen gebrand op CD, maar dit pakte de Mega CD niet. Maar jah, hij speelt in elk geval heerlijk met Gens.

==========

Een reviewer van Another World zei eens dat hij het zo mooi vond dat het alleen om Lester en Buddy ging, om hun ontsnapping en niet om het bevrijden van alle andere gevangen aliens. Ik vind dat hij gelijk heeft. Hoewel ik Heart of the Alien een zeer vermakelijk spel vindt, neemt het dit element wel weg. Waarom doet Buddy niet tenslotte niet gelijk? Het beviel me beter dat Buddy zomaar een alien was, tenminste ik dacht dat hij dat was. En dat hij bij Lester in de kooi was gestopt, puur om te zien wat er zou gebeuren als Lester wakker zou worden.

In Heart of the Alien legt Buddy Lester neer in zijn verwoeste dorp en gaat terug om alle dorpelingen te bevrijden. Lester is blijkbaar kort erna wakker geworden want Buddy komt hem een paar keer tegen en ze zijn opnieuw afhankelijk van elkaars hulp. Buddy moet het opnemen tegen "the warden", een alien met rode ogen. Als Buddy voor de eerste keer oog in oog komt te staan met hem schiet Lester opnieuw te hulp, dit keer kost het hem echter zijn leven. Uiteindelijk verslaat Buddy "the warden" alsnog en bevrijdt hij zijn volk. Hij vindt Lester en neemt hem mee naar zijn dorp waar hij volgens mij gecremeerd wordt. Daarna zie je wat beelden van het dorp dat weer opgebouwd. Het zijn eigenlijk wat hergebruikte beelden van de intro volgens mij.

Toen ik het spel voor het eerst speelde vond ik het veel moeilijker dan het origineel. Alleen het eerste level was al even flink oefenen voor ik door had wat ik daar nu precies moest doen. Om over de lift in level 2 maar te zwijgen, wat me denk ik wel een jaar van mijn leven heeft gekost aan ergernis voordat ik doorhad hoe simpel het eigenlijk wel niet was... Ik vind het een zeer vermakelijk spel, natuurlijk lang niet zo goed als Another World, maar wel leuk en interessant.

Wat ik minder goed vond is dat de puzzels/levels niet altijd een mooi geheel vormen zoals in het origineel. Het voelt soms aan als los zand, vaak een puzzeltje hier, een puzzeltje daar enz. Ondanks dat vind ik het toch een leuk spel om te spelen, natuurlijk alleen al omdat het Another World is. De makers hadden zeker wat leuke en originele ideeen.

Wat betreft het einde... Ik geef de voorkeur aan het einde van Another World, maar toch heeft de dood van Lester ook wel wat. Op die manier lijkt het net of hij door een of andere macht van de aarde is geplukt omdat hij ergens anders nodig was, omdat hij daar wat kon betekenen. En zijn dood is dan misschien een beetje ondankbaar, maar je kunt het ook zo zien dat zijn werk voltooid was. Maar ondanks Heart of the Alien denk ik nog vaak aan het originele einde en hoe Eric Chahi het verder zou laten gaan als hij zelf het vervolg gemaakt zou hebben...

==========

Ik zit er aan te denken om een fansite te beginnen van de twee games... Met informatie, walkthrough, info over verschillende versies, box scans, alles wat ik kan vinden eigenlijk. Heeft het zin om een Nederlandse site te maken denken jullie?

Tot slot nog wat links:

- Officiele Another World website
- Heart of the Alien op eBay
- Koop Another World anniversary edition online voor 7 Euro (credit card nodig)


Nou, ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, hopelijk zijn er wat mensen die het leuk vinden om over deze games te discussieren!
It took 6 days to create the Earth. Another World took 2 years...
Gelmir
 
Posts: 28
Joined: 25 Jul 2007, 07:40:16

Postby Frankhulscher » 25 Jul 2007, 11:11:30

Leuke post om te lezen! Heb zelf veel plezier beleefd aan another world (en ook flashback). Nog niet uitgespeeld, staat nog ergens op mijn to-do list... Speelde Another world vroeger al op de PC maar nu zit hij in mijn MD collectie.

Als je een kenner bent van dit soort platform-puzzelspellen kun je me miscchien vertellen of er nog meer titels zijn die op dit spel lijken op de MD. Titels die ik zo weet zijn:
Another World
Flashback
Prince of Persia

En die heb ik dan ook. Als je nog suggesties hebt...
Mijn verzameling (excel bestand)
User avatar
Frankhulscher
Segaforum's Virtua Cop
 
Posts: 1946
Joined: 14 Sep 2004, 21:54:33
Location: Landgraaf

Postby Gelmir » 25 Jul 2007, 11:16:26

Probeer Blackthorne en/of the Bermuda Syndrome es ;)

Edit:
Doh, gaat natuurlijk om Sega versies...

Blackthorne is volgens mij wel op de 32X uitgebracht. Bermuda Syndrome alleen op de PC geloof ik.
It took 6 days to create the Earth. Another World took 2 years...
Gelmir
 
Posts: 28
Joined: 25 Jul 2007, 07:40:16

Postby Frankhulscher » 25 Jul 2007, 11:20:04

Gaat inderdaad om sega versies... Blackthorne op de 32x zegt me niets, en ik heb een redelijke 32x collectie. Misschien alleen in de US? Mijn favo verzamel console is de megadrive, dus daarvoor het liefst...
Mijn verzameling (excel bestand)
User avatar
Frankhulscher
Segaforum's Virtua Cop
 
Posts: 1946
Joined: 14 Sep 2004, 21:54:33
Location: Landgraaf

Postby Gelmir » 25 Jul 2007, 11:23:28

Nee sorry, ben niet echt een kenner... alleen ben ik heel gek op Another World ;)
It took 6 days to create the Earth. Another World took 2 years...
Gelmir
 
Posts: 28
Joined: 25 Jul 2007, 07:40:16

Postby Sen » 25 Jul 2007, 18:54:59

Blackthorne is alleen in US uitgebracht op de 32x inderdaad.
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer


Return to 2. Sega Retro

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group