Waardestijging of waardedaling?

Ook nog heimwee naar die goede oude tijd? Waarin je nog met de Megadrive speelde of met de andere oudere Sega consoles. Discussieer erover in dit forum.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Waardestijging of waardedaling?

Postby Flashback » 24 Jul 2006, 21:47:52

Ik las dat Gerrit Jan opmerkte dat Saturn spellen de laatste jaren goedkoper zijn om de kopen vergeleken met een aantal jaren eerder.
Maar dat iemand anders zei dat een spel als Guardian Heroes over 10 jaar 200 euro waard kan zijn.

Tuurlijk het zijn speculaties maar wat verwachten jullie van de prijzen de komende 10-20 jaar?

Puur economisch gezien denk ik dat het aanbod af zal nemen maar dat de vraag naar retro topspellen die in mint conditie zijn onverminderd groot blijft, wat een sterke stijging van de verkoopprijzen tot gevolg zou moeten hebben.
Flashback
 
Posts: 610
Joined: 12 Aug 2004, 15:35:10

Postby Frankhulscher » 24 Jul 2006, 21:52:47

Ik denk dat er meer verzamelaars komen, maar meer spellen nooit en completer of mooier zullen ze ook niet worden... Dus de meer bijzondere spellen zullen wel in waarde stijgen denk ik.
Mijn verzameling (excel bestand)
User avatar
Frankhulscher
Segaforum's Virtua Cop
 
Posts: 1946
Joined: 14 Sep 2004, 21:54:33
Location: Landgraaf

Postby markdegeweldenaar » 25 Jul 2006, 04:27:27

Tja, je hebt natuurlijk ten eerste inflatie. Over twintig jaar is alles sowieso duurder.

Ik denk ook wel dat er nieuwe verzamelaars bijkomen, maar ook dat er weer oude verzamelaars wegvallen. Daarnaast neemt het aantal computerspellen natuurlijk ook alleen maar toe. Misschien is over 15 jaar de XBOX 360 wel de ultieme oldskool verzamelconsole. De meeste verzamelaars gaan toch voor datgene waarmee ze opgegroeid zijn of op een andere manier in hun jeugd een band mee hebben gekregen. Als iemand over 15 jaar, op twintigjarige leeftijd zal beginnen met verzamelen, zal de Sega Saturn waarschijnlijk niet zijn eerste keuze zijn, net zoals je op dit forum (met overwegend jonge mensen), weinig serieuze Atari 2600 verzamelaars hebt.

In de 5 jaar dat ik serieus verzameld heb kan ik ook niet echt een bepaald patroon ontdekken waaruit zou blijken dat het een bepaalde kant uitgaat. Sommige spellen worden duurder, terwijl andere spellen voor hetzelfde systeem weer goedkoper worden. Misschien kun je Guardian heroes over 10 jaar wel voor 200 euro verkopen (wat ik erg betwijfel), maar zal je Panzer dragoon saga voor nog geen tientje kwijt kunnen (bijvoorbeeld).

Ik denk dus, samengevat, dat vraag en aanbod zullen verschuiven, waardoor de prijzen uiteindelijk, over het gemiddelde genomen, redelijk stabiel zullen blijven. Je moet natuurlijk niet vergeten dat men al net zo lang verzamelt als er computerspellen bestaan en je kunt nog steeds 30 jaar oude spelletjes voor een euro op de kop tikken.
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby Gouki » 25 Jul 2006, 11:56:33

Misschien is het wel leuk om een verzamel lijstje met zeldzame games te maken, voor enkele systemen. (PAL en JAP) ...?

Gouki
Image
Sega Rally 2 arcade master! 3:58:88 - PAU
Le Mans24 & Daytona USA arcade master!
User avatar
Gouki
wil 'patser' zijn
 
Posts: 1609
Joined: 30 May 2001, 17:10:25
Location: Netherlands

Postby Fonzi » 25 Jul 2006, 16:59:25

Ik weet niet, met al die retropacks die tegenwoordig uitkomen, denk ik dat een aantal games in waarde zullen afnemen. Elevator Action Returns bijvoorbeeld was vroeger Saturn exclusief maar nu kan ke 'm gewoon met een aantal andere games op de Taito collectie vinden voor zeer weinig geld. Een spel zoals Panzer Dragoon Saga zal ook wel eens een heruitgave kennen.
*Art is the future of games, not realism.*
User avatar
Fonzi
Service Games Crew
 
Posts: 1143
Joined: 29 Sep 2002, 16:07:23
Location: België

Postby LemmiWinks » 25 Jul 2006, 21:53:47

mja voor mij is het duidelijk sommige games die in heruitgave gebracht worden kunnen niet tippen aan de originele versie ;)
en de saturn is 1 va de meest hardcoreconsole's imo en dat zal alleen maar stijgen met de jaren aangezien 2dgames eigelijk bijna nietmeer gemaakt worden op de consoles van tegenwoordig en daarvoor is de saturn net bekend (kijk maar naar games zoals Guardian heroes, dragonforce,radiant silvergun enz ...) en 2dgames zijn vaak sterker qua gameplay dan 3dgames (imo maar ik denk dat velen mijn mening delen ;) )

vb: castlevania symphony of the night (het beste castlevania spel ooit volgens velen) die kan je op ebay ook niet meer kopen onder de 50 euro tegenwoordig :p (palversie op psx)
en het blijft maar in waarde opgaan (zie : http://cgi.benl.ebay.be/Castlevania-Sym ... dZViewItem ) omdat bepaalde games een cultstatus bereikt hebben onder de hardcoregamers ^^ en die zullen niet zomaar verdwijnen binnen 10 jaar

feit is dat bepaalde klassiekers zo gewild zijn onder verzamelaars dat er met de jaren er steeds minder en minder te vinden zijn omdat de echte verzamelaars ze altijd bijhouden

retrogames for life :twisted:
Image
User avatar
LemmiWinks
 
Posts: 600
Joined: 14 Feb 2004, 12:49:48
Location: Belgium

Postby Muzzle » 30 Jul 2006, 11:41:06

Straks met de Wii kan je bijvoorbeeld oude NES en SNES games downloaden. Denken jullie dat NES en SNES games daardoor minder waard gaan worden of niet?

Super Mario RPG bijvoorbeeld ging laatst op ebay weg voor 130 ofzo. Als je dat spel voor 10 euro kan downloaden op de Wii, zal de SNES versie dan minder waard worden of niet?

Deels is dit principe natuurlijk te vergelijken met emulators en roms, maar ik ben wel erg benieuwd hoe jullie hierover denken :).
User avatar
Muzzle
 
Posts: 882
Joined: 29 May 2006, 16:08:50

Postby kevin » 30 Jul 2006, 12:45:02

Tuurlijk worden de snes games niet meer waard, alsje honderden euro's betaalt voor zo'n game is dat puur voor de heb. Als verzamelaar wil je nattuurlijk de orginele.
Image
User avatar
kevin
Segaforum veteraan
 
Posts: 3406
Joined: 14 May 2005, 07:56:41
Location: Roosendaal

Postby markdegeweldenaar » 30 Jul 2006, 12:48:26

Ik denk dat de echte verzamelaars nog steeds de originele versie willen hebben. Misschien dat door heruitgaven de wat minder zeldzame spellen goedkoper zullen worden, maar de casual gamer had toch nooit hoge bedragen voor bepaalde spellen betaald. De prijs van deze spellen zal, volgens mij, dus ook niet veranderen.

Daarnaast zijn er natuurlijk al sinds jaar en dag andere methoden om oude spellen te spelen, naast de originele cartridge kopen. Emulatie bijvoorbeel.
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby Flashback » 30 Jul 2006, 21:15:03

Maar als je puur kijkt naar de trend die bepaalde titels hebben.
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel een mint versie van bijv Mario RPG 7 jaar geleden kostte en hoeveel nu. Als je die trend doorberekent dan zou dat spel over 20 jaar misschien wel 500 euro kunnen kosten. Dat geven ze nu al voor bepaalde zeldzame spellen. Ik zou er iig niet gek van op staan kijken.
Flashback
 
Posts: 610
Joined: 12 Aug 2004, 15:35:10

Postby markdegeweldenaar » 30 Jul 2006, 23:01:58

En als je die trend nog verder doortrekt kost hij uiteindelijk een miljard ;).
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby KiWi » 31 Jul 2006, 08:56:48

Voor de Saturn scene, was het opeens een booming business voor sellers die JP titels op eBay aanbiedden.

Saturn op de Westerse markt was zo goed als over, de mensen keken naar het Oosten voor nieuwe games om hun console van games te voorzien.

Tevens was eBay toen (~2000) een zeer welkome alternatief voor mensen die opeens heel makkelijk en snel games, ook games waar zij nog nooit van hadden gehoord.

Een Radiant Silvergun had wel naam en iedereen wist dat je die game "moest" hebben. Daarentegen andere shmups zoals Hyper Duel, Sengoku Blaede en Stellar Assault SS waren een stuk minder bekend, maar kregen wel "reclame" op de eBay listings. Als je van een seller een foto ziet van een game, dan probeer je er daar toch meer info in te winnen om te kijken of die game wat voor je is.

Tijdens mijn eigen ervaringen in 2000-2001 merkte ik dat er veel meer mensen bieden op een heel varierend bod van Saturn games. Deels omdat het aantal sellers in JP (dat goed Engels en Paypal konden gebruiken) lag de eindprijs ook een stuk hoger dan wellicht nu het geval is.

Nu zul je toch veel games al met een BIN optie zien en de BIN prijzen zijn ook een stuk lager dan dat ik ze in de jaren ervoor heb gezien.

Het aanbod (aantal keren dat een game wordt aangeboden in dit geval) is omhoog gegaan alsmede het aanbod (de varieteit in het aantal titels) is ook omhoog gegaan. Van een "doorsnee" game verwacht ik nu niet meer dat het een vetpot wordt voor een seller, van de "must-haves" denk ik dat de prijs ongeveer op hetzelfde niveau blijft (of wat inflatie erbij krijgt).

Hier en daar dan een uitzondering gelaten, want een factory sealed Radiant Silvergun, trekt nog altijd veel bekijks op eBay (en hoge prijs).
Image
KiWi
 
Posts: 2496
Joined: 24 Jan 2002, 20:07:00


Return to 2. Sega Retro

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group