Taalbarriere Japanse RPG's (Grandia/SFIII)

Ook nog heimwee naar die goede oude tijd? Waarin je nog met de Megadrive speelde of met de andere oudere Sega consoles. Discussieer erover in dit forum.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Taalbarriere Japanse RPG's (Grandia/SFIII)

Postby Juul » 11 Jun 2005, 22:11:23

Ik wist niet zeker waar ik dit topic moest plaatsen, maar aangezien het in het bijzonder gaat om Grandia/Shining Force III voor de Saturn heb ik het maar in de retro sectie geplaatst.

Ik heb namelijk een vraagje: hoe is jullie ervaring met Japanse RPG's? Zijn deze enigszins te spelen, ondanks de taalbarriere? Ik heb namelijk sinds kort Grandia binnen (en SFIII heb ik ook nog staan, eerste echte Japanse RPG's die ik speel) en heb deze nog niet gespeeld (moet nog een step-down halen voor m'n Saturn), maar ik vroeg me later eigenlijk af of dergelijke Japanse RPG's nog wel speelbaar zijn, en eigenlijk de kosten van de aanschaf waard zijn?

Het schijnt dat Grandia bv geweldige graphics heeft voor Saturn begrippen, maar als je geen reet kan volgen van het verhaal is dat voor een RPG nogal cruciaal. Dus ... Japanse RPG's doen of niet?
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Postby General Wong » 12 Jun 2005, 18:43:00

Vrijwel elk genre is in het Japans prima speelbaar... behalve RPG's. Althans, dat is mijn ervaring. Heb het bij onder andere Shining Wisdom en The Holy Ark geprobeerd, vrijwel onmogelijk. Je mist het volledige verhaal en daarnaast is het vaak ook zoeken naar een spel in een hooiberg als je een quest op moet lossen, omdat je niet weet wat de opdracht is en je alle tips mist. Zelfs bij Pokémon (waar ik Ruby van had geimporteerd) was het verder komen erg moeizaam en ben ik dan ook na 1 uur afgehaakt. Enige waarden die Japanse RPG's voor een Nederlander zonder kennis van de Japanse taal hebben is de markt en collectie waarde.
De enige échte Vietnamese Tijger

Image
Play-Asia-Coupon, gratis coupons!
User avatar
General Wong
De enige échte Vietnamese Tijger!
 
Posts: 2501
Joined: 19 Sep 2004, 18:03:37
Location: Delft

Re: Taalbarriere Japanse RPG's (Grandia/SFIII)

Postby Drazic » 12 Jun 2005, 18:59:06

Juul wrote:
Het schijnt dat Grandia bv geweldige graphics heeft voor Saturn begrippen, maar als je geen reet kan volgen van het verhaal is dat voor een RPG nogal cruciaal. Dus ... Japanse RPG's doen of niet?

Koop Grandia gewoon voor de ps1 :) niet moelijk doen!
Image
User avatar
Drazic
 
Posts: 898
Joined: 16 Aug 2003, 19:55:53

Re: Taalbarriere Japanse RPG's (Grandia/SFIII)

Postby Juul » 12 Jun 2005, 19:12:20

Drazic wrote:
Juul wrote:
Het schijnt dat Grandia bv geweldige graphics heeft voor Saturn begrippen, maar als je geen reet kan volgen van het verhaal is dat voor een RPG nogal cruciaal. Dus ... Japanse RPG's doen of niet?

Koop Grandia gewoon voor de ps1 :) niet moelijk doen!


Jah kan natuurlijk ook :)
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Re: Taalbarriere Japanse RPG's (Grandia/SFIII)

Postby General Wong » 12 Jun 2005, 20:00:01

Juul wrote:
Drazic wrote:
Juul wrote:
Het schijnt dat Grandia bv geweldige graphics heeft voor Saturn begrippen, maar als je geen reet kan volgen van het verhaal is dat voor een RPG nogal cruciaal. Dus ... Japanse RPG's doen of niet?

Koop Grandia gewoon voor de ps1 :) niet moelijk doen!


Jah kan natuurlijk ook :)


En die heb ik dan weer eventueel voor je :P
De enige échte Vietnamese Tijger

Image
Play-Asia-Coupon, gratis coupons!
User avatar
General Wong
De enige échte Vietnamese Tijger!
 
Posts: 2501
Joined: 19 Sep 2004, 18:03:37
Location: Delft

Re: Taalbarriere Japanse RPG's (Grandia/SFIII)

Postby Drazic » 12 Jun 2005, 20:27:20

General Wong wrote:
Juul wrote:
Drazic wrote:
Juul wrote:
Het schijnt dat Grandia bv geweldige graphics heeft voor Saturn begrippen, maar als je geen reet kan volgen van het verhaal is dat voor een RPG nogal cruciaal. Dus ... Japanse RPG's doen of niet?

Koop Grandia gewoon voor de ps1 :) niet moelijk doen!


Jah kan natuurlijk ook :)


En die heb ik dan weer eventueel voor je :P

ik ook, moet je wel duits kunnen :P
Image
User avatar
Drazic
 
Posts: 898
Joined: 16 Aug 2003, 19:55:53

Postby Juul » 12 Jun 2005, 21:53:03

Is de Engelstalige versie alleen in zo'n "Exclusive" label (van Ubisoft) verschenen? Heb namelijk op Ebay.co.uk en Ebay.de gekeken, maar voor zover ik gezien heb zijn de Duitse versies degene met zo'n voorkant die het hele hoesje bedekt zeg maar, en de Engelse versie heeft er "Exclusive" op staan en de oorsronkelijke front afbeelding is maar een klein vierkantje in het midden.

Beetje vaag allemaal, maar als je 'm hebt zul je het wel begrijpen. Mijn vraag is dus of de Engelse versie alleen die is met "Exclusive, Ubisoft blablabla" of dat er ook andere uitgave is (een case net zoals bv de Duitse)?
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Postby Loempiavreter » 13 Jun 2005, 08:27:06

Nee niet de US PAl playstation versie vna Grandia, die is zo zwaar geknipt...... Hij is echt te spelen met translation Guide. Zo speel ik al mn japanse RPG's (zijn er heel wat), en alleen Devil Summoner is bijna niet te spelen op de saturn (teveel Kanji :?), Verder is echt alles uit te spelen. ALs je niet verder komt kan je altijd aan tips vragen (zo heb ik de meeste uitgespeeld inc. Devil Summoner). Dus Japanse Rpg's zijn te doen. En alsjebleft haal niet de US PAL versie van Grandia, maar gewoon de JAP (voor PS en ST dat maakt niet zoveel uit). DIe is echt niet normaal geslacht. Alle mooie stukken zijn er uitgeknipt.
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13

Postby Donny K. » 13 Jun 2005, 09:31:50

Ik heb echt ontzettend veel problemen gehad met Cool Cool Jam en World neverland plus. Dus ik probeer het niet eens meer. Geen japanse RPG's meer voor mij (tenzij ik die Japanse cursus eens een keer afrond :) )
Consoles I own:
User avatar
Donny K.
N-Gage Meester
 
Posts: 4868
Joined: 06 Oct 2001, 10:16:48

Postby Loempiavreter » 13 Jun 2005, 09:47:18

Probleem is dat je niet alleen japans moet kennen om een japanse rpg te spelen ;)
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13

Postby General Wong » 13 Jun 2005, 09:58:03

Juul wrote:Is de Engelstalige versie alleen in zo'n "Exclusive" label (van Ubisoft) verschenen? Heb namelijk op Ebay.co.uk en Ebay.de gekeken, maar voor zover ik gezien heb zijn de Duitse versies degene met zo'n voorkant die het hele hoesje bedekt zeg maar, en de Engelse versie heeft er "Exclusive" op staan en de oorsronkelijke front afbeelding is maar een klein vierkantje in het midden.

Beetje vaag allemaal, maar als je 'm hebt zul je het wel begrijpen. Mijn vraag is dus of de Engelse versie alleen die is met "Exclusive, Ubisoft blablabla" of dat er ook andere uitgave is (een case net zoals bv de Duitse)?


Ik heb de exclusive versie, volgens mij is er wel een gewone ook verschenen, alleen is die een stuk moeilijker te pakken te krijgen.
De enige échte Vietnamese Tijger

Image
Play-Asia-Coupon, gratis coupons!
User avatar
General Wong
De enige échte Vietnamese Tijger!
 
Posts: 2501
Joined: 19 Sep 2004, 18:03:37
Location: Delft

Postby Brein » 13 Jun 2005, 10:23:54

Er zijn toch ook vertalingen te vinden voor japanse RPG´s??

Sen heeft dat ook een keer gedaan alleen ben je dan wel afhankelijk van iemand anders die het voor je vertaald en dus misschien dat het ineens ophoud en je het niet meer kan volgen..
Naam: Brian de Groot.
Woonplaats: Hoorn.
Geslacht: Ja laatst nog met Halo 2 woest geslacht!!
Brein
 
Posts: 211
Joined: 11 Feb 2004, 11:15:59
Location: Netherlands

Postby F-zero » 16 Jun 2005, 15:30:05

Ik heb de saturn versie van Grandia gespeeld tot na de ghost ship en ben nu veel verder in de US PSX versie maar heb tot zover niets kunnen ontdekken qua geknipte scenes enzo. Wel is de saturn versie iets mooier gemaakt, maar heeft de PS versie minder slowdown. En met ps2 smoothing zijn die graphics ook niet eens meer echt slechter..

De Saturn versie van Grandia is echter zo goedkoop (soms 5 dollar op ebay) dat je die er best bij kan nemen voor de heb... voor het spelen heb ik liever de PS versie. Shining Force scen 2 en 3 zijn het slechts waard omdat ze niet in het engels te vinden zijn, scenario 1 zou ik in het Engels proberen te krijgen.
F-zero
 
Posts: 1609
Joined: 30 Apr 2004, 21:15:29
Location: Netherlands

Postby blackdragon » 16 Jun 2005, 22:36:59

Tsja het is niet makkelijk om japanse rpg's te volgen, je bent er zeker langer mee bezig om dingen uit te zoeken dan als het gewoon in het engels staat. Maar het moet wel te doen zijn.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby Evil_cloud » 17 Jun 2005, 11:22:56

Ik heb Shenmue II volledig in het Japans uitgespeeld, had toen enkel nog maar de Japanse versie. Uiteindelijk heb ik gewoon met iedereen gepraat, en me naar plaatsen laten lopen. Pretty fun. =)
User avatar
Evil_cloud
Service Games Crew
 
Posts: 1459
Joined: 19 Oct 2003, 17:14:25
Location: Belgium


Return to 2. Sega Retro

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group