Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Discussieer hier over de PlayStation van Sony. De consoles beschikken over een gigantische lijst games. Zowel SEGA games voor de console als andere games kunnen besproken worden.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby markdegeweldenaar » 28 Jul 2008, 13:09:23

Ik heb sinds vandaag mijn playstation 2 via een component kabel aangesloten. Het geeft werkelijk prachtig beeld voor mijn playstation 2 spellen, maar als ik een playstation 1 spel probeer blijft het beeld zwart. Het Playstation logo krijg ik nog wel te zien, maar daarna is er niks, behalve geluid.

Het is een playstation 2 van het oude, grote model. Is dit normaal?
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby markdegeweldenaar » 30 Jul 2008, 15:29:27

Weet helemaal niemand dit?
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby Mier » 30 Jul 2008, 16:05:48

Ik krijg in de loop van de week een component kabel voor mijn ps2 binnen.
Zal er dan eens voor je naar kijken.
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby music_maniac1965 » 30 Jul 2008, 23:06:59

het is nu wat laat om de tv nog aan te zetten, ik ga zo pitten, maar morgen zal ik eens kijken of mijn spellen het nog doen.

voorlopig weet ik wel dat ik al enkele playstation 1 spellen hebt gespeeld via de component, en die werkte gewoon hoor. maar ik zal ook de wat meer main stream spellen testen, want die heb ik eigenlijk nog niet eens geprobeerd.
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby markdegeweldenaar » 31 Jul 2008, 15:35:42

music_maniac1965 wrote:het is nu wat laat om de tv nog aan te zetten, ik ga zo pitten, maar morgen zal ik eens kijken of mijn spellen het nog doen.

voorlopig weet ik wel dat ik al enkele playstation 1 spellen hebt gespeeld via de component, en die werkte gewoon hoor. maar ik zal ook de wat meer main stream spellen testen, want die heb ik eigenlijk nog niet eens geprobeerd.


Misschien dat het ook met de versie van de playstation 2 te maken heeft? Ik heb een hele oude.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby music_maniac1965 » 31 Jul 2008, 16:22:04

markdegeweldenaar wrote:Misschien dat het ook met de versie van de playstation 2 te maken heeft? Ik heb een hele oude.


ik heb zelf ook het oude model van de playstation 2, maar het was niet mijn eerste, want die is stuk gegaan. tcoh wilde ikmijn ps2 spellen kunnen blijven spelen. sinds ik die nieuwe tv heb, had ik nog niet veel gespeeld eigenlijk. ik zal hieronder vermelden welke spellen ik vandaag wel kon spelen:

> sega ages collectie (ik weet de juiste naam niet en ben momenteel niet thuis, maar er zit een 3D versie van de eerste outrun op, en ook een arcade perfecte versie van virtua racing)

> gran turismo 3 A-spec. geen enkel probleem. sterker nog, dit ziet er zelfs nu nog strak uit.

> gran turismo (blauwe hoes, is net als een arcade game qua instellingen. gewoon een auto kiezen en racen. veel banen en auto's, maar geen upgrades en instellingen)

> een van de laatste collin mcrae spellen. volgens mij was het deel 4 of 5.

de boven genoemde games werkte gewoon. wel heb ik bij de instellingen van de ps2 de instelling gewijzigd. zodra ik weer thuis ben zal ik kijken hoe die staan. volgens mij heb ik voor RGB gekozen, maar hang mij daar nu nog niet aan op :P)
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby markdegeweldenaar » 31 Jul 2008, 18:50:53

Maar... zijn dat geen playstation 2 spellen?

Ik was trouwens ook ontzettend onder de indruk van Gran Turismo 3. Dat ziet er echt nog geweldig uit!
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby music_maniac1965 » 31 Jul 2008, 22:51:05

markdegeweldenaar wrote:Maar... zijn dat geen playstation 2 spellen?

Ik was trouwens ook ontzettend onder de indruk van Gran Turismo 3. Dat ziet er echt nog geweldig uit!


hahaha, je hebt helemaal gelijk joh :-) ik ga meteen aan het werk:) ff mijn ps spellen pakken. ben zo terug :D

en inderdaad, gran turismo 3 A-spec is werkelijk fenomenaal ! ik had nooit verwacht dat dat zo enorm mooi zou overkomen op een scherper scherm (zie de post hieronder maar waar ik eindelijk wat playstation spellen hebt geprobeerd). maar gt3 heeft de tand des tijds goed doorstaan. ik wist niet wat ik zag.
Last edited by music_maniac1965 on 31 Jul 2008, 23:22:00, edited 1 time in total.
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby music_maniac1965 » 31 Jul 2008, 23:19:45

ok, here goes, nu de goede lijst :P

1> gran turismo: werkt net zo goed als op de playstation. helaas valt nu wel op hoe lelijk de psone op een full hd tv er uit ziet. dat het scherm 117 cm is helpt ook niet echt mee.

2> gran turismo 2: werkt ook prima.

3> wipeout: idem. vond het wel leuk om deze weer eens te spelen. de bestuuring vind ik nog steeds goed aan voelen voor een luchtvaartuig. knap gedaan voor toendestijds.

de instelling voor het beeld staat bij mij op Y Cb/Pb Cr/Pr . en bij digital out (optical) staat op uit.

maar even wat anders: als je ps spellen wilt spelen, zou ik dit gewoon via een beeldbuis televisie doen. via lcd/plasma is het werkelijk afgrijselijk om te zien hoe blokkerig alles is. het lijkt wel een sterk uitvergroot gameboy advance spel ! dit word door de beeldbuis nog een beetje vervaagd, zodat het niet zo storend is. mijn sega saturn heb ik boven in de logeer kamer staan, en die is van dezelfde generatie als de playstation. toch ziet het beeld van de saturn er mooier uit omdat die dus via scart is aangesloten. juist doordat de nieuwere generatie televisies scherper beeld geven is dit dus een nadeel voor oudere spellen.
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby Stepz » 01 Aug 2008, 16:32:06

Zit er op je PS2 misschien niet een instelling dat ie alles automatisch op 60HZ speelt en dat die PS1 games dat niet pakken ofzo? Dat ze alleen maar op 50HZ kunnen worden afgespeeld?
Omdat ie meestal pas na het PS-logo overspringt naar 50- of 60HZ.
Misschien totaal onlogisch, maar vroeger had ik genoeg issues met een oud 50HZ teeveetje.
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby markdegeweldenaar » 01 Aug 2008, 16:42:33

Voor zover ik weet kun je bij de ps2 nergens instellen op hoeveel HZ een spel wordt afgespeeld. Maar enkele spellen ondersteunen dat en bij die spellen moet je het in een optie-menu of zo aanzetten. Standaard zal hij dus uitstaan.

Ik heb net even Gran Turismo geprobeerd en hij gaat ook op zwart. Met wat doorklikken in het donker kom ik bij het eerste keuzemenu, die ik wel te zien krijg, maar als ik daar iets selecteer gaat hij vervolgens weer op zwart.

Heeft het misschien met de Playstation Driver te maken? Ik heb versie 1.10.

Mijn playstation 2 is trouwens model SCPH-30004. Volgens een faq die ik las kan die geen progressive beeld afspelen. Misschien alleen film?

Hoe dan ook, volgens dit forum Heeft de 5000 serie betere ps1 playback. Welke versie heb jij, music maniac?
Last edited by markdegeweldenaar on 01 Aug 2008, 17:06:51, edited 2 times in total.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby markdegeweldenaar » 01 Aug 2008, 16:56:11

Ik heb ondertussen geprobeerd:

Gran Turismo: Ik krijg een opstartscherm te zien en uiteindelijk het startmenu, verder zwart
Vib Ribbon: Alles zwart
Tomb Raider 3: Alles zwart
Diablo: Alles zwart
Final Resistance: Alles zwart
Vagrant Story: Alles zwart, behalve het hoofdmenu

Ik denk dat verder proberen weinig zin heeft.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby music_maniac1965 » 01 Aug 2008, 23:10:53

markdegeweldenaar wrote:Hoe dan ook, volgens dit forum Heeft de 5000 serie betere ps1 playback. Welke versie heb jij, music maniac?


hoe kan ik dit uitvinden ?

hier wat info waar ik zelf achter gekomen ben:

unit scph 50004
browser 1.40
cd speler 2.00
playstation driver 1.11
dvd speler 3.02e

oh, en doet hij ook vreemd als je hem gewoon via scart aansluit ? of kan je sowieso helemaal geen playstation spellen op je playstation 2 spelen ?

hoe dan ook, de playstation 2 spellen (vooral die echt mooi zijn) zal ik nog wel blijven spelen, maar playstation spellen zal ik voortaan alleen nog maar op de logeer tv spelen omdat via lcd echt totaal misselijkmakend lelijk is. en dan heb ik het nog geeneens over dat vouwen van polygonen omdat de playstation toendestijds geen 3D correctie had ingebouwd. dus alleen programeurs die om het probleem heen konden werken konden nog redelijke graphics produceren.

ik weet, bovenstaand klinkt erg negatief, maar geloof mij, ik heb echt een toffe tijd gehad met de ridge racer serie, en natuurlijk gran turismo, om wipeout en destriction derby niet te vergeten. op een kleiner beeldbuis tvtje zoals ik hem toendestijds had aangesloten was de playstation zijn tijd ver vooruit. maar echt, zoals ik het dus voor jouw de laatste 2 dagen hebt zitten bekijken, dat is echt geen doen. zo wil ik niet die good old times beleven. dan ga ik wel naar boven, en speel ik nog wel wat potjes OutRun, Power drift, Afterburner, of Galaxy force II van het sega ages label op de sega saturn. die spellen zien er nog net zo uit als ik ze vroer herinner, en die zal ik echt niet op mijn tv in de woonkamer aansluiten :)

ik hoop dat de playstation 2 info voor jou geholpen heeft, want wie weet heeft jouw versie inderdaad problemen via component. component heeft in mijn ogen toch alleen zin om de playstation 2 spellen scherper te maken, want gran turismo 3 A-spec, en andere toppers die worden wel weer mooier doordat alles veel scherper word. dus zelfs de textures :D

(.... sjips, ik voel mij soms net zo'n graphics ho*r.... lol...)
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby markdegeweldenaar » 02 Aug 2008, 06:56:11

Juistem, bedankt! Het zal dus wel aan de playstation 2 (en playstation driver) versie liggen. Via scart werkt het allemaal wel. Het is alleen component waarbij het niet goed gaat.

Dat playstationspellen heel lelijk zijn weet ik. Ik was ook niet van plan om zwaar ouderwets, intensief te gaan playstationen, maar ik zou het wel fijn vinden als er in ieder geval een paar kneiters zijn die ik kan proberen.

Misschien moet ik maar een ps2 slimline kopen. Die speelt ze wel af, heeft een modem en is nog een stuk stiller ook.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Geen ps1 spellen op ps2 met component?

Postby Stepz » 02 Aug 2008, 10:38:45

Ik weet niet of je nog op vakantie gaat, maar op Schiphol kun je nog een beetje korting krijgen ook (taxfree) als je een slimline koopt.
M'n vriendin is een stewardess, dus toen m'n PS2 stukging kon ze mooi meteen een nieuwe halen 8)
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Next

Return to 3. Sony PlayStation 2/3/4

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group