Aanrader: "SLAI"

Discussieer hier over de PlayStation van Sony. De consoles beschikken over een gigantische lijst games. Zowel SEGA games voor de console als andere games kunnen besproken worden.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Aanrader: "SLAI"

Postby Mirg » 27 Dec 2005, 09:44:02

Een paar weken terug ging mijn Xbox stuk, waardoor ik Phantom Crash niet meer kon spelen. Voor degenen die het niet kennen: Phantom Crash is een mech-spel met vrij weinig statistieken, en korte, snelle gevechten in drie free-for-all arena's. Robots kun je kopen, huren of zelf bouwen uit onderdelen en er zijn drie verschillende merken die je echter niet door elkaar kunt gebruiken. Een mech is dus helemaal gebouwd met onderdelen van bijvoorbeeld merk 1. De story-mode bestaat uit een ranking-ladder die verdeeld is in vier classes. Daar lijk je zo doorheen te blazen, maar het houdt je weken zoet.

SLAI, dat vreemd genoeg alleen op Playstation 2 is uitgekomen en niet op Xbox, is van dezelfde makers en eigenlijk is het gewoon Phantom Crash 2. Het is enorm uitgebreid, maar voor mensen die Phantom Crash niet kennen is er een uitgebreide, semi-optionele (het leeswerk is niet verplicht, alleen het "examen") battle school aan het begin van het spel.

In plaats van drie zijn er dit keer zeven arena's, en er is niet één ranking-ladder, maar zeven, die ook ieder in vier classes zijn verdeeld! Om een class-leader te verslaan moet je in een class-gevecht alle "normale" vijanden verslaan voordat de class-leader de arena binnen komt. Het spel is dit keer zo vriendelijk om bij te houden welke spelers je allemaal al hebt verslagen in voorgaande gevechten, zodat je je wapens kunt richten op spelers die je nog niet hebt gehad. Hierdoor ga je dus wel iets sneller door de ranks heen, maar omdat er nu zeven keer zoveel zijn is de storymode nog steeds veel uitgebreider dan die van Phantom Crash.

Het bouwen van je mech, of "SV" zoals ze in beide spellen worden genoemd, is niet veranderd. Je kunt losse onderdelen (romp, benen, armen, wapens en options) kopen en daarmee je SV in elkaar sleutelen. Er zijn statistieken, en ze zijn zeker van belang, maar het is absoluut geen Armored Core waar je uren bezig bent met het ontwerpen van een mech. In Phantom Crash en SLAI gaat het eigenlijjk alleen om je snelheid, armor rating, vuurkracht en cloaking capabilities.

De gevechten zelf zijn op het eerste gezicht enorm chaotisch. Het principe is echter vrij simpel. In de arena zijn altijd maximaal vier spelers tegelijk. Je mag slechts één keer per dag naar binnen, maar je mag zelf bepalen hoe lang je er blijft. Tijdens een gevecht mag je naar een poort lopen om het gevecht te verlaten, waarna je dag eindigt. Als je robot wordt vernietigd is het natuurlijk ook einde oefening.

Om gevechten op volle sterkte te houden rijden er ook altijd twee drones rond. De drones worden door de arena bestuurd en ze zijn vrij zwak, maar krijgen heel goed voor elkaar waarvoor ze zijn bedoeld: arena's zijn echt snelle, free-for-all chaotische warzones, hoewel je zelf erg berekend kan spelen.

Na een paar potjes merk je dat je vanzelf steeds meer systeem in je gevechten brengt en dat je je SV beter onder controle krijgt. Het is echt een spel waarvan je merkt dat je er beter in wordt. De eerste gevechten, echter, zijn enorm frustrerend. Je verdient bijna niks, de repairkosten als je tijdens een gevecht uitvalt zijn zo hoog dat je opgeslagen spel laden de enige optie is en er zijn in het begin weinig goede onderdelen te koop.

De grootste verschillen met Phantom Crash nog even op een rijtje:

- Vijf merken voor SV's in plaats van drie
- Zeven ranking-ladders in plaats van één
- De chip van je SV heeft nu ook hitpoints
- Geld verdienen is wat moeilijker

Als je van mech-spellen met een hoog actiegehalte houdt is SLAI echt een absolute aanrader. Hij is bij nl.bol.com te krijgen voor EUR 30,-.

Website: http://www.konami.com/gs/officialsites/slai/
User avatar
Mirg
 
Posts: 3698
Joined: 12 Apr 2002, 09:44:24
Location: Rotterdam

Postby ricepuppet » 27 Dec 2005, 16:24:59

Ik vond Phantom Crash echt een bruut spel. Vooral de muziek was echt geweldig (te vergelijken met Katamari Damacy) maar kon helaas nergens er een O.S.T. van vinden.

Wat ik wel zielig vond aan de game was de presentatie. Ook al dig je die shit, je zag gewoon dat er weinig aandacht aan was besteed. De arena's begonnen na een tijdje flink te irriteren, en zo was de A.I. ook niet vlekkeloos; ik weet nog dat ik een keer naar beneden ben geflikkerd in een groot gat en dat de CPU er ook telkens doorheenviel en ik ze gewoon vanaf beneden telkens kon afmaken. Dit omdat hun vanuit de lucht niks konden maken.

General Wong heeft - of had - de game nu (van mij gekregen), en ik weet dat er ook nog een deel 2 bestaat op een of ander systeem. Dus niet op de PS2 alleen volgens mij..
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby arjen » 27 Dec 2005, 18:13:20

Kojima Heavy Industries :P ik was eens even door de history en story aan het lezen op de officiele site.

ik denk niet dat het een spel voor mij is. ik heb graag alteid een verhaal en dat lijkt niet echt aanwezig te zijn hier. zoals met zone of the enders die beide delen hebben echt een prachtig epiesch kojima verhaal. maar dit maakt van zoe natuurlijk ook direct geen mech game meer als je naar de gameplay kijkt. zoe is een action adventure. ik denk niet dat alleen de gameplay mij hier kan boeien.

leuk dat je weer op het segaforum bent mirg!
User avatar
arjen
 
Posts: 706
Joined: 27 Feb 2005, 22:44:14
Location: Netherlands


Return to 3. Sony PlayStation 2/3/4

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group