Een paar weken terug ging mijn Xbox stuk, waardoor ik Phantom Crash niet meer kon spelen. Voor degenen die het niet kennen: Phantom Crash is een mech-spel met vrij weinig statistieken, en korte, snelle gevechten in drie free-for-all arena's. Robots kun je kopen, huren of zelf bouwen uit onderdelen en er zijn drie verschillende merken die je echter niet door elkaar kunt gebruiken. Een mech is dus helemaal gebouwd met onderdelen van bijvoorbeeld merk 1. De story-mode bestaat uit een ranking-ladder die verdeeld is in vier classes. Daar lijk je zo doorheen te blazen, maar het houdt je weken zoet.
SLAI, dat vreemd genoeg alleen op Playstation 2 is uitgekomen en niet op Xbox, is van dezelfde makers en eigenlijk is het gewoon Phantom Crash 2. Het is enorm uitgebreid, maar voor mensen die Phantom Crash niet kennen is er een uitgebreide, semi-optionele (het leeswerk is niet verplicht, alleen het "examen") battle school aan het begin van het spel.
In plaats van drie zijn er dit keer zeven arena's, en er is niet één ranking-ladder, maar zeven, die ook ieder in vier classes zijn verdeeld! Om een class-leader te verslaan moet je in een class-gevecht alle "normale" vijanden verslaan voordat de class-leader de arena binnen komt. Het spel is dit keer zo vriendelijk om bij te houden welke spelers je allemaal al hebt verslagen in voorgaande gevechten, zodat je je wapens kunt richten op spelers die je nog niet hebt gehad. Hierdoor ga je dus wel iets sneller door de ranks heen, maar omdat er nu zeven keer zoveel zijn is de storymode nog steeds veel uitgebreider dan die van Phantom Crash.
Het bouwen van je mech, of "SV" zoals ze in beide spellen worden genoemd, is niet veranderd. Je kunt losse onderdelen (romp, benen, armen, wapens en options) kopen en daarmee je SV in elkaar sleutelen. Er zijn statistieken, en ze zijn zeker van belang, maar het is absoluut geen Armored Core waar je uren bezig bent met het ontwerpen van een mech. In Phantom Crash en SLAI gaat het eigenlijjk alleen om je snelheid, armor rating, vuurkracht en cloaking capabilities.
De gevechten zelf zijn op het eerste gezicht enorm chaotisch. Het principe is echter vrij simpel. In de arena zijn altijd maximaal vier spelers tegelijk. Je mag slechts één keer per dag naar binnen, maar je mag zelf bepalen hoe lang je er blijft. Tijdens een gevecht mag je naar een poort lopen om het gevecht te verlaten, waarna je dag eindigt. Als je robot wordt vernietigd is het natuurlijk ook einde oefening.
Om gevechten op volle sterkte te houden rijden er ook altijd twee drones rond. De drones worden door de arena bestuurd en ze zijn vrij zwak, maar krijgen heel goed voor elkaar waarvoor ze zijn bedoeld: arena's zijn echt snelle, free-for-all chaotische warzones, hoewel je zelf erg berekend kan spelen.
Na een paar potjes merk je dat je vanzelf steeds meer systeem in je gevechten brengt en dat je je SV beter onder controle krijgt. Het is echt een spel waarvan je merkt dat je er beter in wordt. De eerste gevechten, echter, zijn enorm frustrerend. Je verdient bijna niks, de repairkosten als je tijdens een gevecht uitvalt zijn zo hoog dat je opgeslagen spel laden de enige optie is en er zijn in het begin weinig goede onderdelen te koop.
De grootste verschillen met Phantom Crash nog even op een rijtje:
- Vijf merken voor SV's in plaats van drie
- Zeven ranking-ladders in plaats van één
- De chip van je SV heeft nu ook hitpoints
- Geld verdienen is wat moeilijker
Als je van mech-spellen met een hoog actiegehalte houdt is SLAI echt een absolute aanrader. Hij is bij nl.bol.com te krijgen voor EUR 30,-.
Website: http://www.konami.com/gs/officialsites/slai/