Zijn hier nog meer Nintendo fans die zich zorgen maken over de toekomst van Nintendo? Sinds dat Sony zich is gaan bemoeien met de markt, is het berg af gegaan met Nintendo. Net als in de vorige generatie het geval was met de N64, heeft de GameCube te kampen met een veel te magere line-up aan games. Daarbij komt dat de GBA veels te weinig te bieden heeft in de vorm van originele titels. En Nintendo denkt met ports weg te komen. Nu staat de DS voor de deur, maar wordt eigenlijk compleet, en min of meer terecht, overschaduwd door de PSP. Op deze manier zal Nintendo haar eerder haast ontastbare positie op de handheld markt snel zien verdwijnen. De DS heeft nauwelijks iets te bieden. De beste game in de eerste paar maanden zal een port zijn van een N64 spel, en voor de rest zullen wat third-party\'s een reeks matige titels uitbrengen. Ook hier zullen bezitters weer klagen over het veels te kleine aanbod in titels.
Hoe gaat Nintendo al deze problemen oplossen? Of is het gedoemde tot hetzelfde lot dat Sega trof een paar jaren geleden? Kan Nintendo simpelweg niet meegaan met de tijd en zich niet net als de Microsoft en Sony marketing agressief een plek veroveren binnen de consolemarkt?
Wanneer Nintendo uit de hardware markt stapt, zie ik hetzelfde gebeuren als wat er van Sega verworden is...
Ik zal een toekomstvisie voor het berdijf van mijzelf met jullie delen.
Ten eerste de handheld markt. De DS is voornamelijk gemaakt om de aandacht weg te halen van de PSP, dat is duidelijk. Maar dat heeft het systeem wel inferieur gemaakt als het gaat om power en games aanbod. Nintendo heeft gezegd een nieuwe markt te hebben gevonden met de DS (oke...), en later met een echte GBA opvolger te komen. Ik zie de DS gewoon totaal floppen, maar om dan toch de kopers ervan niet teveel teleurstellen stel ik Nintendo voor om vooral weer gewoon met ports (N64) voor dit syseem te komen.
De ware GBA opvolger echter moet op de E3 te zien zijn. En ik zou willen zien dat dit gewoon een GameCube portable wordt. Twee voordelen tref je hiermee. Ten eerste heb je al een behoorlijk catalogus aan games beschikbaar, en ten tweede kun je zowat al je aandacht vestigen op een medium als het gaat om het ontwikkelen van games. Naast natuurlijk de nodige ports op de DS. Hiermee kan Nintendo zeker weten een groot aandeel op de handheld markt behouden. Maar wordt de Gameube dan niet binnenkort vervangen zou je zeggen? Nee.
Een oplossing op korte termijn zal zijn om niet de opvolger van de GameCube tegelijk te laten launchen met de PS3 en de Xenon. Dan zullen de laatste twee namelijk in de spotlight staan voor hun huidige successen, en de GC2 snel ten ondergaan. Nee, laat Nintendo de GameCube nog een paar jaar ondersteunen. Het systeem heeft voldoende power om nog even mee te kunnen. Was Nintendo\'s motto niet dat power onderdanig moest zijn aan gameplay? Gebruik bijvoorbeeld de WInd Waker engine om hier een vervolg op te maken, kom met een derde Prime titel op de proppen en verwen de fans met een nieuwe Smash Bothers. Daarbij verdient het publiek nog steeds een waardige opvolger van SM64. De GameCube heeft ruim voldoende power in zich om als platform daarvoor te fungeren. Als Nintendo dan ook nog Capcom (Action, Horror) en Namco (RPG, Fighting, Racing) met zich mee kan krijgen voor een aantal exclusieve titels voor de GC, dan kan het systeem er zeker nog een aantal jaar met door.
Wanneer vervolgens de hype rondom de PS3 en de Xenon is gaat liggen, ik schat zo\'n 2 jaar na hun launchen, grijp dan dat moment aan om met een geschikte opvolger te komen, die dan als voordeel heeft ook nog eens kractiger te zijn dan die eerste twee. Nintendo verschaft zichzelf ook nog eens extra de gelegenheid om voor een uitstekende, dit hoeft geeneens in kwantiteit zijn, launch te zorgen. Naar mijn mening kan Nintendo op deze manier nog haar hoofd boven water houden.
Dus toekomst Nintendo:
- DS, launch 2004/2005, weinig aandacht, vooral N64 ports (een tweede handheld markt...)
- GBA 2 (of GC mini), launch 2005, zelfde systeem en medium als GameCube, vestig al haar gamesontwikkeling aandacht hierop (twee systemen, dezelfde games)
- GameCube 2, zorg voor een goed voorbereide launch in ca. 2008 met minimaal twee triple A titels die het systeem doen verkopen
Zo, sorry dat het zolang is geworden, maar graag wil je jullie meningen over het onderwerp aanhoren [:D]