After Rare ... Now Silicon Knights

Nintendo blijft nog steeds trouw aan zichzelf. Met nu ook Sega games op alle Nintendo platformen is Nintendo altijd nog een grote speler in de gamesindustrie

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

After Rare ... Now Silicon Knights

Postby Hellboy » 13 Apr 2004, 23:13:22

Nu Rare inmiddels iets van 1,5 jaar bij Nintendo weg is en bij Microsoft onder de pannen is geraakt, is het nu de beurt aan een tweede second party developer om de biezen te pakken. Dit maal betreft het Silicon Knights, welke iets van twee jaar geleden nog verantwoordelijk was voor één van de beste GameCube games van dat jaar en momenteel ook nog steeds één van de betere survival horror games welke zelfs een heuse cultstatus heeft weten te verwerven: Eternal Darkness. Daarnaast was het recentelijk nog verantwoordelijk voor de zeer geslaagde remake van Metal Gear Solid.

Though no official reason was given for the decision, IGNcube speculates that the philosophies of the two companies did not mesh. Silicon Knights has always been a very content-driven studio with strong beliefs in the elements of game creation including story, artistry, sound, and technology. Nintendo has recently downplayed the role of technology in game creation and has been known to de-emphasize story, graphics and sound in favor of classic play mechanics.

Zoals in bovenstaande quote valt te lezen is een officiële reden voor de scheiding nog niet geheel duidelijk. Wel wordt er gespeculeerd dat de filosofie van beide ontwikkelaars niet meer goed overeen kwam. Dit betekent overigens niet dat Silicon Knights stopt met ontwikkelen van games voor Nintendo consoles. Het betekent echter wel dat de exclusiviteit voorbij is en ook PS2 en Xbox bezitters in de toekomst games van deze talentvolle ontwikkelaar mogen verwachten. Ook werd al wel duidelijk dat beide bedrijven elkaars werk nog steeds respecteren en dus zeker niet ruziënd uit elkaar zijn gegaan.

Wat dit voor toekomstige games op gaat leveren is nog niet geheel duidelijk. Wel richt Silicon Knights zich voornamelijk op games met een sterk verhalend element erin, goed ondersteunend geluid en een unieke artistieke stijl. Het zou best eens kunnen dat dit nog twee sequels op Eternal Darkness gaat betekenen, gezien het originele plan was om hier een trilogie van te maken. Ook het diepgeheime project Too Human zou nu weleens zijn weg richting andere consoles kunnen gaan vinden
User avatar
Hellboy
 
Posts: 2794
Joined: 14 Apr 2002, 21:06:25
Location: Haarlem

Postby Drax » 14 Apr 2004, 21:57:25

Factor 5 heeft vandaag ook al besloten om niet meer exclusief voor Nintendo te ontwerpen.
Drax
 
Posts: 4400
Joined: 05 May 2001, 16:08:37
Location: Ede

Postby NiGHTS » 14 Apr 2004, 22:06:19

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door Drax</i>
<br />Factor 5 heeft vandaag ook al besloten om niet meer exclusief voor Nintendo te ontwerpen.
<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">

hopelijk maakt Factor 5 nog wel de nieuwe Pilotwings, lijkt mij de ideale developer daarvoor

edit: komt dus geen Pilotwing door Factor 5 lees ik net [:(] nou ja, dan moet Nintendo \'m zelf maar maken [:D]

edit2: nu meldt gamespot weer dat Factor 5 ontkent niet meer voor Nintendo te ontwikkelen, ze maken alleen geen games meer voor deze generatie consoles. Nintendo DS & GC 2 behoren dus nog gewoon tot de mogelijkheden en misschien maken ze dus een Pilotwings voor de GC 2. [:D]
NiGHTS
 
Posts: 1192
Joined: 14 Jan 2003, 19:28:22

Postby Fonzi » 15 Apr 2004, 08:06:44

Bah, typisch een PR techniekje. Al het negatieve nieuws moet eruit voor de E3 beurs zodat iedereen een happy en euforische E3 kan beleven. Nintendo is er hopelijk vanaf. Nu de rest nog [}:)]

Is ieder jaar weer hetzelfde.
User avatar
Fonzi
Service Games Crew
 
Posts: 1143
Joined: 29 Sep 2002, 16:07:23
Location: België

Postby Hellboy » 15 Apr 2004, 11:25:23

Bericht van http://www.gamers.nl over Factor 5:

Factor 5 zegt huidige generatie consoles vaarwel

Gepost door Erwin Bergervoet - donderdag 15 april 2004 - Bron: IGN
Nadat we eerder al bekend maakten dat Silicon Knights haar samenwerking met Nintendo heeft opgezegd, kondigt nu ook Factor 5, ontwikkelaar van de Star Wars: Rogue Squadron games, aan dat het niet meer voor de GameCube zal ontwikkelen. Dit heeft de president van de firma, Julian Eggebrecht, vandaag bekend gemaakt.

Men werkt momenteel aan een aantal spellen voor andere platformen. Over welke spellen men in ontwikkeling heeft en op welke platformen die zullen verschijnen, wil men nog niets kwijt. Wel is bekend dat Julian Eggebrecht erg te spreken was over de PSP van Sony op de Game Developers Conference.

Waarschijnlijk betekent het wel dat Nintendo fans geen Pilotwings game meer op de GameCube hoeven verwachten, gezien deze volgens geruchten bij Factor 5 in ontwikkeling was. Ook een nieuw deel in de Turrican serie lijken GameCube bezitters nu op hun buik te kunnen schrijven.

Factor 5 wist tevens te vertellen dat het op de komende E3 geen nieuwe spellen uit de doeken zal doen.



*Update*

Op Gamespot valt te lezen dat Factor 5 niet zozeer de GameCube achtergelaten heeft, maar de gehele huidige generatie consoles. Dat betekent dus ook geen games voor Xbox en PS2. Men gaat zich vanaf nu namelijk volledig op de next-gen consoles richten.
User avatar
Hellboy
 
Posts: 2794
Joined: 14 Apr 2002, 21:06:25
Location: Haarlem

Postby Evil_cloud » 15 Apr 2004, 15:34:42

Ach het was toch al bekend dat Pilot Wings en Too Humed naar N5 gingen komen? Zelfde geldt voor Eternal Darkness 2...
User avatar
Evil_cloud
Service Games Crew
 
Posts: 1459
Joined: 19 Oct 2003, 17:14:25
Location: Belgium

Postby Hellboy » 19 Apr 2004, 16:12:00

Waarschijnlijk 1 grote publisiteitsstunt voor Eternal Darkness 2

Zie hier bij http://www.insidegamer.nl

Er is een complottheorie op het Internet verschenen na de aankondiging dat ook Silicon Knights Nintendo zou hebben verlaten. In dit nieuwsbericht gaan we in op de Sanity Theorie van één van de leden op de IGN Boards.

De hele ophef die ontstaan is na het bericht dat Silicon Knights Nintendo zou hebben verlaten, zou één grote promotiestunt zijn om Eternal Darkness 2 aan te kondigen op een subtiele wijze. Zoals bekend speelt het getal drie een belangrijke rol in het spel Eternal Darkness. Om 3.33 ging de opa van Alex Roivas dood. Ze krijgt om 3.33 een telefoontje en de speler moet de klok op 3.33 zetten om verder te kunnen in een bepaald deel van het spel.

Het toeval wil dat Eternal Darkness 2 het derde spel van Silicon Knights op de GameCube zou zijn. Het bericht werd op 13 april geplaatst, wat precies 33 dagen voor de aanvang van de E3 (15 mei) is. PlanetGamecube en Gamerfeed.com hebben het nieuws beiden om 3:33 geplaatst.

De band tussen Denis Dyack (directeur van Silicon Knights), Nintendo en IGN is erg sterk. IGN was de eerste website van de hele wereld die het nieuws aankondigde. Anders dan de overname van Rare door Microsoft destijds, is er nog geen officiële verklaring van Nintendo uitgegaan. Erkende websites als CNN en Reuters hebben het bericht niet overgenomen. Daarnaast heeft Dennis Dyack in het verleden herhaaldelijk aangegeven dat Silicon Knights zich nooit van Nintendo zou afzonderen.

Quote:No, never. Ever. And frankly, to consider us anything else but a part of Nintendo is a huge mistake. Because it\'s not ever gonna happen.

Denis Dyack gaf al eerder aan Eternal Darkness 2 op subtiele wijze te willen aankondigen. Dit laatste is zeker gelukt, wanneer de complottheorie mocht kloppen.
User avatar
Hellboy
 
Posts: 2794
Joined: 14 Apr 2002, 21:06:25
Location: Haarlem

Postby NiGHTS » 19 Apr 2004, 18:17:45

ik wacht nog steeds op het moment dat EA is van die gamecube op rot [}:)] de Dreamcast zou immers ook een stuk minder leuk zijn als er EA troep op verschenen zou zijn.
NiGHTS
 
Posts: 1192
Joined: 14 Jan 2003, 19:28:22

Postby Mier » 19 Apr 2004, 22:30:06

hmmm,ik had een dreamcast met nba street,ssx,need for speed of medal of honour helemaal niet verkeerd gevonden hoor.

ik heb best wat games van EA onderandere nba street vol.2,ssx3 en nog meer,ik snap niet wat sommige mensen tegen EA hebben,ze hebben gewoon veel goeie games,maar ook inderdaad wat slechte,maar welke developer tegenwoordig niet?[:p]

ik vind dat je niet moet kijken naar de developer/uitgever van een game,maar naar de kwaliteit van de game.[;)]
maar dit was een beetje off topic,

ik vind het maar een rare stunt,ik zou er niks om geven als ze games op multiplatform zouden uitbrengen,zolang de games maar ook op cube blijven verschijnen,als die game dan toevallig ook op de ps2 en x verschijnt ga ik me daar toch niet druk om maken,zolang het maar niet ten koste gaat van de game zelf.[;)]
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44


Return to 2. Nintendo GameCube/Wii/Wii U

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group