Sinds vandaag is Fable II te koop!Hoewel ik Fable 1 niet langer dan een uurtje gespeeld heb, kon ik deel twee na alle lovende reviews/previews niet laten liggen.
Ik heb het nu een paar uurtjes gespeeld en ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Aan de ene kant is het wel tof en mooi, maar aan de andere kant zijn er ook wat minpuntjes.
Zo zijn er nogal wat grafische slordigheidjes. Deze komen vooral voor wanneer er van speelmomenten wordt omgeschakeld naar niet-speelmomenten. Soms kijk je dan dwars door de polygonen heen, ontbreken ze helemaal, of worden bepaalde onderdelen in lage resolutie weergegeven. De framerate kakt ook geregeld in.
Deze niet-speelmomenten/voorgeprogrammeerde stukjes (ik weet dat er een naam voor is, maar daar kan ik even niet op komen), zijn uberhaupt niet heel erg fijn. Ze komen vaak voor, je kunt de dialoog niet doorspoelen, de personages bewegen als een stel houten klazen en de stemmen zijn niet gesynchroniseerd.
Het bovenstaande geeft mij het gevoel dat ik niet voldoende controle heb. Dit wordt versterkt door de beperkte besturing. Zo kan je niet eens springen en zijn je handelingen voor de rest ook vrij beperkt. Met je zwaard vechten is bijvoorbeeld telkens op dezelfde knop hengsten en iemand van je laten houden lijkt zelfs nog eenvoudiger te zijn. Bovendien is er een hond die je helpt en wordt de weg je door middel van een lichtgevend spoor gegeven.
De omgevingen zijn echter wel heel mooi en ook de stemmen zijn uitstekend. Daarnaast is er heel veel te doen, en hoewel dit allemaal niet erg uitdagend lijkt te zijn, is het wel vermakelijk. Het is ook leuk om een stuk of wat monsters over de kling te jagen, maar ik vraag me af of dat zal blijven boeien.
Na twee uurtjes vraag ik mij af of ik dit wel als een echt spel moet zien of als een interactief sprookje. Voor het eerste lijkt het namelijk te weinig speltechnische diepgang en uitdaging te hebben.