XNA presents: Go Make Your Own Game 2k6.5

Praat hier over de grote zwarte kast en de games ervoor.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Leuk of niet?

Leuk
7
70%
Not!
3
30%
 
Total votes : 10

XNA presents: Go Make Your Own Game 2k6.5

Postby Hellboy » 14 Aug 2006, 10:58:18



Microsoft heeft vandaag op zijn Gamefest 2006-evenement XNA Game Studio Express aangekondigd, een uitgebreide toolset die de gewone man in staat stelt om onder andere zijn eigen Xbox 360-games te ontwikkelen. Het is te beschouwen als een 'light'-versie van de XNA-tools die voor grote ontwikkelaars beschikbaar worden gesteld.

Een betaversie van het product zal op 30 augustus gratis te downloaden zijn en laat je aanvankelijk alleen toe om games voor Windows XP te maken. De uiteindelijke versie laat je echter ook toe om games voor Xbox 360 (Arcade) te maken, al zullen daar wel registratiekosten van $99 aan verbonden zijn. Voor de ontwikkeling voor Windows XP is XNA Game Studio Express echter volledig gratis.

Een aantal andere bedrijven heeft ook al zijn ondersteuning in XNA Game Studio Express toegezegd. Zo heeft GarageGames zijn Torque-engine geschikt gemaakt voor de XNA toolset, terwijl Autodesk ervoor heeft gezorgd dat het FBX-bestandsuitwisselingsformaat te gebruiken is met XNA Game Studio Express.

Vergis je echter niet: als complete leek zal je met XNA Game Studio Express niet zomaar een spel uit de hoge hoed kunnen toveren, enige ervaring is zeker gewenst. Toch komt de lat een stuk lager te liggen dan vooralsnog bij de ontwikkeling van consolegames het geval was.



bron: gamers.nl


Op een paar andere site's had i kal gelezen dat er gamescholen en univeriteiten hier aan meegaan doen.

Aan je eigen home-brew site aanbieden op Live Arcade en via XP

Leuk initiatief!!
Remember, remember the 5th of November.
The gunpowder, treason, and plot.
I know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot.

V
User avatar
Hellboy
 
Posts: 2794
Joined: 14 Apr 2002, 21:06:25
Location: Haarlem

Postby RinusMaximus » 14 Aug 2006, 11:00:29

Wel een beetje jammer dat je 99,- moet betalen om een spel voor de x360 te ontwikkelen.
User avatar
RinusMaximus
 
Posts: 728
Joined: 20 Mar 2006, 09:45:13
Location: Heerhugowaard

Postby blackdragon » 14 Aug 2006, 11:12:53

Als de betaling niet zo hoog was zou het misschien wel leuk wezen, kan het bedrag wel begrijpen maar goed.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby Xizor » 14 Aug 2006, 11:17:29

RinusMaximus wrote:Wel een beetje jammer dat je 99,- moet betalen om een spel voor de x360 te ontwikkelen.


is juist slim; op deze manier voorkom je gigantische hoeveelheid troep, en door registratie weet je wie wat maakt, dus ook eventuele 'slechte' software...

en 99 dollar is niet duur als je serieus van plan bent hier iets mee te doen; je krijgt dan volgens mij ook officiele ondersteuning, iets wat je anders niet hebt...
Image
User avatar
Xizor
Site Admin
 
Posts: 11185
Joined: 03 May 2001, 12:30:56

Postby RinusMaximus » 14 Aug 2006, 11:44:32

Xizor wrote:
RinusMaximus wrote:Wel een beetje jammer dat je 99,- moet betalen om een spel voor de x360 te ontwikkelen.


is juist slim; op deze manier voorkom je gigantische hoeveelheid troep, en door registratie weet je wie wat maakt, dus ook eventuele 'slechte' software...

en 99 dollar is niet duur als je serieus van plan bent hier iets mee te doen; je krijgt dan volgens mij ook officiele ondersteuning, iets wat je anders niet hebt...


True. Ander ding wat ik las en wat een beetje jammer is, is dat alles gebaseerd wordt op C#. Ik denk dat Microsoft op deze manier C# probeert te promoten bij Game Ontwikkelaars. Had graag C++ ondersteuning gewild.
User avatar
RinusMaximus
 
Posts: 728
Joined: 20 Mar 2006, 09:45:13
Location: Heerhugowaard

Postby BDT » 14 Aug 2006, 11:56:00

me too. Heb alleen C++ Game programming ervaring. C# alleen in webapplicaties.

Toch heel leuk. Als ik nou eens stop met werken en dit ga doen...
User avatar
BDT
Biet Dok Tor
 
Posts: 16907
Joined: 02 May 2001, 19:38:46
Location: CPT

Postby Fonzi » 14 Aug 2006, 12:20:57

Ik vind dit toch echt een heel goed initiatief hoor. Ik denk ook dat dit mss 2D gaming ook wel zal helpen. Op PC bijvoorbeeld heb je heel competente homebrew 2D shmups. Every Extend Extra van Bandia/Q Entertainment op PSP is ook begonnen als homebrew game.
*Art is the future of games, not realism.*
User avatar
Fonzi
Service Games Crew
 
Posts: 1143
Joined: 29 Sep 2002, 16:07:23
Location: België

Postby Ophyr » 14 Aug 2006, 19:32:20

Leuk :)

Ben zowieso dol op games designen dus ik ga dit pakket zeker overwegen... Als je nagaat dat een standaard programmeerpakket zonder API's etc minimaal 1000 euro kost is 99 euro per jaar een koopje.

Als je trouwens echt serieus denkt over designen voor de 360 is 't misschien leuk om een team op te zetten en de licentie samen te betalen, ik houd me iig aangeboden :)

C++ zou vet zijn ja, maar aan de andere kant jaagt dit de ontwikkeltijd wel enorm hoog op... MS zal waarschijnlijk ook goeie API's bijleveren die prima performen zonder al 't geheugenmanagement, en geloof me wanneer ik zeg dat C# echt wel makkelijk te leren is als je al C++ kan ;)
User avatar
Ophyr
Flash-master
 
Posts: 1357
Joined: 19 Feb 2006, 16:06:53
Location: Heel

Postby RinusMaximus » 03 Nov 2006, 10:07:46

Ik heb gisteren XNA studio express gedownload en het ziet er allemaal best goed uit. Ik had binnen 30 minuten een simpele versie van Pong aan de praat. Ga dit weekend kijken of ik iets ingewikkelders kan maken.
User avatar
RinusMaximus
 
Posts: 728
Joined: 20 Mar 2006, 09:45:13
Location: Heerhugowaard

Postby Ophyr » 03 Nov 2006, 10:13:58

Tof zeg :)

Ik ben benieuwd, moet 't ook maar es downloaden ;)
User avatar
Ophyr
Flash-master
 
Posts: 1357
Joined: 19 Feb 2006, 16:06:53
Location: Heel


Return to 1. Microsoft Xbox/Xbox 360/One

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group