Het verhaal van Achievements?

Praat hier over de grote zwarte kast en de games ervoor.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Het verhaal van Achievements?

Postby ricepuppet » 19 Jun 2006, 08:09:38

Sinds de 360 is ingevoerd bij mij, heb ik een dubieus gevoel over de 'achievements' die je kan halen bij games.

Ik heb er een discussie over gevoerd (korte, want we waren het er snel mee eens) met een collega dat dit echt typisch Amerikaans is, dat stijderige; dat winnen.

'Ha! kijk eens, ik heb een hogere score dan jou!' dat 'vergelijken om stoer te doen'.

Amerika staat er nogal bekend om overal een compititie van te maken - kijk maar naar de high schools daarzo, met hun cheerleaders, football / basketball teams / nerds / popi jopi's - en nu hoor ik zelfs van dezelfde collega van mij dat hij niet eens meer games wilt spelen op andere consoles;

'Omdat je er toch geen achievements mee kan halen'

Zo heeft hij MGS3 (PS2) al tijden thuis liggen, maar geeft bovenstaand antwoord als argument. Terwijl ik hem toch heb verteld dat het een goede game is die hij z.s.m. weer moet oppakken.

Ook ik ben er schuldig aan af en toe. Tijdens het spelen van games zit ik me toch af te vragen wanneer ik een 'achievement' krijg, en hoeveel ik er voor krijg. En af en toe schaam ik me dan, omdat ik gewoon de gameplay opzij schuif voor punten.

Iemand anders hier last van?
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby Hellboy » 19 Jun 2006, 08:41:36

Archievments zijn leuk bedacht. Soms als ik vast liep met een game legde ik hem weg en kocht een nieuwe.

nu heb ik zo iets van ik wil nog even dat ding halen dus ik ga nog net eff verder als normaal zodat ik wel die archievement haal :D


Archievements leuk bedacht, maar nog niet ten volle goed uitgewerkt.
Remember, remember the 5th of November.
The gunpowder, treason, and plot.
I know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot.

V
User avatar
Hellboy
 
Posts: 2794
Joined: 14 Apr 2002, 21:06:25
Location: Haarlem

Postby blackdragon » 19 Jun 2006, 09:00:23

Archievements is gewoon een leuke bijkomst, de eerste 3 dagen richtte ik me teveel op die reputatie punten wou zo snel mogelijk omhoog met die punten. Denk omdat het nieuw is ofzo heb er geen verklaring voor, alleen ging het bij mij de eerste paar dagen iig soms wel ten koste van me speel plezier als het even niet wou en dus een archievement niet kon halen. Daarom heb ik me maar voor genomen niet teveel op die punten en archievements te letten. Maar goed score's vergelijken is gewoon suf en is niet te vergelijken eigenlijk want de 1 heeft de Xbox 360 4 maanden en andere een week en de 1 speelt bijvoorbeeld DOA 4 rond de 5 uur per dag en een ander een uur.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby WithAttitude » 19 Jun 2006, 11:32:03

Tsja, je hebt meerdere classes waar je jezelf in kan delen. Pro, recrea en nog een. Daarmee laat je toch zien hoe je je ermee bezig houdt.
Ikzelf heb pro maar ben er achtergekomen dat ik meer een recreatieve speler ben. Ik speel nooit om de achievements en speel vaak alleen multiplayer waar je geen punten mee scoort.

Dat is ook wel te zien aan mijn score.
User avatar
WithAttitude
Hasta la pasta!
 
Posts: 3849
Joined: 09 Dec 2002, 14:52:31

Postby Stepz » 19 Jun 2006, 16:13:27

Ik snap psies wat je bedoeld Rice. Ik heb me nog niet echt bezig gehouden met m'n 360. Dit komt omdat ik nu de hele serie van Bleach aan het kijken ben..... maar eigenlijk vind ik net als jij het een beetje kut van die achievements. Ik houd ook totaal niet van die arrogante Amerikaanse gewoontes. Maat van me maakt ook van ALLES een wedstrijdje, heel vervelend gewoon.

Toch zal ik ook die achievements uiteindelijk wel leuk vinden, maar dan houd ik het liever voor mezelf en die achievements zijn dan ook gewoon voor mezelf en niet voor anderen...
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby Mirg » 19 Jun 2006, 17:04:36

Die gamerscore zegt me helemaal niks eerlijk gezegd. Bij sommige spellen blaas je door de achievements heen omdat je ze ook op het simpelste niveau kunt halen (ka-ching, Oblivion 1000 punten), bij andere spellen zijn ze ZO belachelijk dat je nooit de volle 1000 kunt halen ("wordt nummer 1 van de wereld", GRAW (geloof ik)).

Maar och, de hele opzet van Xbox Live was toch winnen, winnen, winnen, ladders, scoreboards, ik ben de beste? Daar sluiten die punten mooi op aan. ;]
User avatar
Mirg
 
Posts: 3698
Joined: 12 Apr 2002, 09:44:24
Location: Rotterdam

Postby WithAttitude » 19 Jun 2006, 17:37:04

Tsja, je hoeft er toch ook niet aan mee te doen :?:
User avatar
WithAttitude
Hasta la pasta!
 
Posts: 3849
Joined: 09 Dec 2002, 14:52:31

Postby F-zero » 19 Jun 2006, 18:29:03

Het is inderdaad typisch Amerikaans want iedereen weet dat Amerikanen enorme Statwhores zijn. Ik zag het destijds heel erg terug in de Unreal CTF scene, Amerikanen gingen echt volop om hoog in nietszeggende worldstats te eindigen. Zelf ook maar een keer gedaan en vrij makkelijk weekly top 10 gestaan, veel matches spelen en vooral campen zodat je de meeste punten haalt. Veel knapper was dat ik ook wel eens quarterly top 50 stond zonder het zelf te weten, en dus met gewoon normale speelwijze (beetje opscheppen en linkje showen in clanchannel enzo.. haha) ;)

Probleem is dat ik vandaag de dag geen game heb waarin ik zo competetief ben als toen, dus eigenlijk sla ik een schertsfiguur op de meeste XBL stats. Maar eigenlijk haal ik er ook geen voldoening uit, ik speel gewoon af en toe eens voor fun.

Maar ik vind Achievements wel leuk bedacht. Het is wel leuk om enigzins beloond te worden voor irritante opgaven, en dat je aan andere kunt laten zien dat je die moeite gedaan hebt. Ik heb in mijn leven zoveel shitdingen in games gedaan, alleen maar om een voldaan gevoel te krijgen (geheime eindbazen in FF's verslagen, alle sidequests gedaan etc etc etc), ik vind het wel leuk dat zulke dingen nu geregistreerd worden en ze in je profiel staan.
F-zero
 
Posts: 1609
Joined: 30 Apr 2004, 21:15:29
Location: Netherlands

Postby Mier » 19 Jun 2006, 19:47:02

gelden die punten voor alle soort games?
dus ook bijvoorbeeld voor adventures,rpg's en platformgames?
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby blackdragon » 19 Jun 2006, 20:16:03

Denk het wel bij Oblivion is het geloof ik ook het geval, maar durf het niet helemaal met 100% zekerheid te zeggen. Zo lijkt het iig dat elk spel of bijna elke game het heeft.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby Juul » 19 Jun 2006, 21:40:38

Och, ik vind die Achievements wel een extra dimensie geven. Persoonlijk trek ik me er niets van aan, het gaat toch uiteindelijk om de game(play) zelf. Achievements zorgen er bij mij niet voor dat ik toch doorga met het spelen van game die me eigenlijk helemaal niet zo bevalt.
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Re: Het verhaal van Achievements?

Postby ManoRevolver » 19 Jun 2006, 23:36:33

ricepuppet wrote:Sinds de 360 is ingevoerd bij mij, heb ik een dubieus gevoel over de 'achievements' die je kan halen bij games.

Ik heb er een discussie over gevoerd (korte, want we waren het er snel mee eens) met een collega dat dit echt typisch Amerikaans is, dat stijderige; dat winnen.

'Ha! kijk eens, ik heb een hogere score dan jou!' dat 'vergelijken om stoer te doen'.


Snap niet waarom het Amerikaans is.
Gamen is overal competief, ik vraag me dan af waarom je game als je dat 'strijderige' niet heb.
Wie wilt de game of een tegenstander nou niet verslaan?!
User avatar
ManoRevolver
High Five For Life!
 
Posts: 8802
Joined: 03 Mar 2004, 11:48:20
Location: Rotterdam

Re: Het verhaal van Achievements?

Postby Mirg » 20 Jun 2006, 05:26:18

ManoRevolver wrote:Snap niet waarom het Amerikaans is.
Gamen is overal competief, ik vraag me dan af waarom je game als je dat 'strijderige' niet heb.
Wie wilt de game of een tegenstander nou niet verslaan?!


Daar ben ik het niet mee eens. Ik hou absoluut niet van competitie. Het enige multiplayer wat ik leuk vind is co-op, en zelfs dan speel ik nog liever alleen. Kijk naar wat voor spellen ik in huis heb en je vind bijna alleen maar singleplayer games. ;]
User avatar
Mirg
 
Posts: 3698
Joined: 12 Apr 2002, 09:44:24
Location: Rotterdam

Re: Het verhaal van Achievements?

Postby ManoRevolver » 20 Jun 2006, 05:32:31

Mirg wrote:
ManoRevolver wrote:Snap niet waarom het Amerikaans is.
Gamen is overal competief, ik vraag me dan af waarom je game als je dat 'strijderige' niet heb.
Wie wilt de game of een tegenstander nou niet verslaan?!


Daar ben ik het niet mee eens. Ik hou absoluut niet van competitie. Het enige multiplayer wat ik leuk vind is co-op, en zelfs dan speel ik nog liever alleen. Kijk naar wat voor spellen ik in huis heb en je vind bijna alleen maar singleplayer games. ;]


Dus?
Als je alleen maar single player games heb betekent toch niet dat je niet wil winnen?
Zoals ik al zei; wie wilt DE GAME of een tegenstander nou niet verslaan?!
User avatar
ManoRevolver
High Five For Life!
 
Posts: 8802
Joined: 03 Mar 2004, 11:48:20
Location: Rotterdam

Re: Het verhaal van Achievements?

Postby Mirg » 20 Jun 2006, 05:38:14

ManoRevolver wrote:Dus?
Als je alleen maar single player games heb betekent toch niet dat je niet wil winnen?
Zoals ik al zei; wie wilt DE GAME of een tegenstander nou niet verslaan?!


Hmm, dat klopt. Het hoeft niet te betekenen dat je niet wilt winnen, maar dat is bij mij in ieder geval niet het geval. Ik hoef het spel zelf niet per se te verslaan. Ik heb misschien 10 spellen uitgespeeld, of hooguit 20, maar dat is meer omdat ze tot aan het eind boeiend bleven. De meeste spellen speel ik tot de helft. Dan worden ze saai en dan begin ik opnieuw of ik ga wat anders doen. Bij de meeste spellen is het verhaal een excuus om een game te maken, dus ik hoef echt niet te zien hoe de hoofdpersoon z'n dochter redt / de draak verslaat / sephiroth in elkaar rost. ;]

Maar wat ik dus bedoel: niet elke gamer speelt uit pure competitie-drang. ;]
User avatar
Mirg
 
Posts: 3698
Joined: 12 Apr 2002, 09:44:24
Location: Rotterdam

Next

Return to 1. Microsoft Xbox/Xbox 360/One

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group