Sen wrote:Tof dat hij op Daggerfall lijkt, dat spel is legendarisch. Tenzij je bedoelt dat het op Daggerfall lijkt vanwege de vele bugs natuurlijk
Heh, niet vanwege de bugs gelukkig. Ik heb nog geen enkele slow-down gezien, geen raar door-de-muur/deur-heen-val-gedoe, etc. Het enige grafische bugje was clipping van het water als je in een ondiep meertje staat. Dan zie je nog wat scherven water door je beeld omdat het half onder en half boven water is. Och, niet zo erg. ;]
Op veel punten is het allemaal weer net iets anders dan de vorige delen trouwens. Nadat ik in de trein het boekje had gelezen en een half uurtje of wat had gespeeld leek het erg veel op Daggerfall, maar er zijn eigenlijk best veel unieke punten. Het blijft wel overduidelijk een Elder Scrolls spel.
Vooral het combat systeem is erg goed uit de bus gekomen moet ik zeggen. Je hebt deze keer ook eindelijk eens wat aan stealth en marksmanship. Blocken moet je nu zelf doen, en dat werkt echt heerlijk. Fatigue werkt helemaal anders. Je verliest geen fatigue meer tijdens het rennen, maar tijdens gevechten raak je ERG snel uitgeput. Het geeft de gevechten iets realistisch. De ragdoll-fysics maken de sterf-scenes van je vijanden overigens best vermakelijk. Vooral als je ze met grof geweld tegen een muur smakt met je zwaard. ;]
Character creation is nu echt fantastisch. Je kan echt ALLES aan je gezicht aanpassen. Hoe ver je kin vooruit steekt, hoe breed je neus is, of het een wipneus of een platte is, de boog van je wenkbrauwen, al-les. Let alleen op dat je eerst de "age" slider wat terug naar links schuift, want standaard ben je al vrij oud (met rimpels en dat soort dingen).
Het fysics gebeuren is best goed, hoewel het hetzelfde stomme nadeel heeft als bij andere spellen met "realistische fysics". Loop je tegen een tafel, dan dondert ook geheid alles op de grond..
Voor de 3rd-person liefhebbers nog even een kleine aantekening: het spel is net als z'n voorgangers gemaakt voor 1st-person. Het lopen ziet er nu wel goed uit in 3rd-person, maar het targetten van voorwerpen / lijken om items te zoeken gaat wat moeizaam. Voor het vechten maakt het niet zo erg veel uit. In 3rd-person heb je iets meer overzicht op de situatie, maar in 1st-person zijn de gevechten weer veel meer intens. Whatever fuels your engine dus.
Grafisch ziet het er allemaal geweldig uit, en ik heb niet eens een HD-TV. Maarja, over de graphics zal ik het verder niet hebben, want die kent iedereen nu wel van de filmpjes en de screenshots. Alleen even heel kort: ja, het ziet er echt zo uit, en ja, als het ziet animeren is het nog mooier. ;]
Ik denk dat veel mensen de eerste dungeon erg tof vinden, maar zodra ze buiten zijn het overzicht verliezen. Dat was ook de kritiek die iedereen bij Morrowind had. Je begint, en waar moet je dan naar toe? De eerste dungeon in Oblivion is een soort tutorial level en erg lineair. Zodra je de wereld in wordt gezet kun je dus ook meteen overal naar toe. Ik denk dat veel mensen daardoor snel af gaan haken. Maarja. Misschien dat de mooie graphics genoeg zijn om te blijven spelen.. ;]
Ik ben in ieder geval heel blij met het spel. Het heeft de Elder Scrolls serie echt weer een boost vooruit gegeven. Wat dat betreft lijkt het weer wel op Daggerfall. ;]
Goed, ik ga m'n limited edition boekje maar eens lezen, want m'n vriendin is nu aan het spelen. ;]