Phantasy Star Universe

Hier spreken de leden van DPC af, maken afspraken over te ruilen items en natuurlijk worden er ook allerlei andere PSO gerelateerde zaken besproken.
Officiele DPC ontmoetingsplek voor PSO op de GameCube: Spica block 5

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Postby Sen » 20 Jun 2006, 06:55:15

Als het Nederlands is om na te denken hoe je je geld besteed en tot de conclusie kan komen dat iets niet redelijk is, dan ben ik maar Nederlands.
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Postby blackdragon » 20 Jun 2006, 07:22:40

Sen wrote:Als het Nederlands is om na te denken hoe je je geld besteed en tot de conclusie kan komen dat iets niet redelijk is, dan ben ik maar Nederlands.


Ja idd :wink:
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby ricepuppet » 20 Jun 2006, 07:26:59

Zijn de tekst wolkjes er nou in gebleven, of gaan die weg aangezien je nu een headset hebt?
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby Gouki » 20 Jun 2006, 07:30:53

Hi-Posi wrote:Maar PSO op de GC was toch ook 10 euro per maand?! of niet?!


Volgens mij kostte de GC versie (ik heb de Japanse) rond 6 euro voor 3 maanden.
Dat vond ik niet duur...

10 euro per maand is redelijk duur moet ik zeggen, maar dat weerhoud me niet snel ervan.
Maar wie zegt dat het wel 10 euro per maand kost, waar is de bevestiging???
Wel allemaal meteen commentaar geven, maar nergens bevestigen...
:roll:

Gouki
Image
Sega Rally 2 arcade master! 3:58:88 - PAU
Le Mans24 & Daytona USA arcade master!
User avatar
Gouki
wil 'patser' zijn
 
Posts: 1609
Joined: 30 May 2001, 17:10:25
Location: Netherlands

Postby ricepuppet » 20 Jun 2006, 07:54:19

Het kost geld, daar gaat het om. Beetje onzinnig om geld te vragen voor een game die niet populair is in de mainstream scene.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby Appie » 20 Jun 2006, 19:26:59

Sen wrote:Als het Nederlands is om na te denken hoe je je geld besteed en tot de conclusie kan komen dat iets niet redelijk is, dan ben ik maar Nederlands.

Er is een verschil tussen wat jij redelijk vindt en wat Sega nodig heeft om servers online te houden.

Ff wat anders:
Stel, ik speel dit spel een jaar (gewoon omdat ik het een leuk spel vind) en het kost inderdaad 10 euro per maand, dus 120 euro voor een jaar. Wat is de kans dat ik zo'n 2-3 spelletjes minder heb gekocht in dat jaar simpel omdat ik dit spelletje aan het spelen was en geen tijd/zin had voor de andere spelletjes? 90-100%? Kortom ik bespaar mijzelf zo'n 120-180 euro dat jaar aan spelletjes kopen (vanuitgaand dat ze 60 euro per stuk zijn).

Ik ben waarschijnlijk nog gul met dit statement van maar 2-3 spelletjes minder. Als je het spel immers geweldig vindt, kan het maar zo zijn dat je het hele jaar geen andere spel koopt, nul. Reken maar uit je "winst" op basis van wat je normaal aan leuke games per jaar ziet en vervolgens koopt.

En als je denkt: "Bullshit man ik koop niet minder spellen, moet alle ubergames hebben! Ook al heb ik dit geweldige spel dat ik elke dag speel." Nou dan ben je volgens mij 1 van de weinige. Het aantal spellen dat ik koop per jaar is achteruit gegaan sinds ik spellen als PSO en FFXI (en dat is 15 dollar per maand) speel, terwijl mijn bankrekening erop vooruit gaat. Go figure.

@Ricepuppet
Persoonlijk zal het me aan me kont roesten of die game wel of niet gewild is bij de mainstream, als ik er plezier van heb, wil ik best die 10 euro per maand betalen.
Image
User avatar
Appie
 
Posts: 4068
Joined: 06 May 2001, 16:51:52
Location: Zeist

Postby blackdragon » 20 Jun 2006, 20:13:20

ja zo zou je het kunnen zien, maar goed ik koop toch alles wat ik zou willen hebben als ik PSU nou super vind of niet. Maar nodig heeft om server online te houden, bedoel er zijn zoveel games die online gratis zijn en ja oke kan je niet echt met dit soort spellen vergelijken. Maar bedoel Voor de Xbox betaal je al abbo geld en dan zou je dus nog eens extra moeten betalen voor 1 game. Maar goed denk dat het een discussie is waar je nooit uitkomt want de 1 heeft het er wel voor over en de ander weer niet. Kan nou nog niet zeggen wat ik ga doen aangezien er nog niks bekend is over maandelijkse kosten.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby Sen » 20 Jun 2006, 21:02:16

Ben het met blackdragon eens. Een server onderhouden kost wel geld, maar die bedragen die in rekening worden gebracht gaan grotendeels gewoon naar de pot winst.
En dat het spel zo leuk zou zijn dat je minder andere spellen zou kopen, dat is voor mij een non argument. Er zijn ook veel games die niet de maandelijkse kosten met zich meebrengen en toch net zo leuk zijn. Dus dan is de vergelijking een duur spel, of een goedkoop spel, terwijl ze allebei even goed zijn. Dan is de keuze voor mij dus snel gemaakt.
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Postby ricepuppet » 21 Jun 2006, 07:02:11

Appie wrote:@Ricepuppet
Persoonlijk zal het me aan me kont roesten of die game wel of niet gewild is bij de mainstream, als ik er plezier van heb, wil ik best die 10 euro per maand betalen.


Je weet zelf ook wel dat als de game niet door de mainstream wordt opgepikt, de server er binnen een half jaar uitligt wegens te weinig spelers.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby RinusMaximus » 21 Jun 2006, 12:42:00

ricepuppet wrote:
Appie wrote:@Ricepuppet
Persoonlijk zal het me aan me kont roesten of die game wel of niet gewild is bij de mainstream, als ik er plezier van heb, wil ik best die 10 euro per maand betalen.


Je weet zelf ook wel dat als de game niet door de mainstream wordt opgepikt, de server er binnen een half jaar uitligt wegens te weinig spelers.


Dat hoeft natuurlijk niet. Ik speel zelf FFXI wat niet mainstream is, maar er worden nog steeds nieuwe updates uitgebracht. Een goede fanbase is voor sommige bedrijven blijkbaar voldoende om een spel te blijven supporten.

Maar als ze niet uit de kosten komen, dan wordt het inderdaad een ander verhaal.
User avatar
RinusMaximus
 
Posts: 728
Joined: 20 Mar 2006, 09:45:13
Location: Heerhugowaard

Postby Appie » 21 Jun 2006, 13:06:07

Sen wrote:Ben het met blackdragon eens. Een server onderhouden kost wel geld, maar die bedragen die in rekening worden gebracht gaan grotendeels gewoon naar de pot winst.

In geval van Sega met PSO (alle versies) ging dit grotendeels naar de pot winst ja, maar voor spellen als FFXI weet ik dit zo net nog niet, want dat spel levert stabiele servers, updates op een reguliere basis en serverside saves. Dat zijn al drie belangrijke dingen (3de heeft Sega wel toegepast voor Blue Burst geloof ik) waar Sega iets van kan leren en misschien doen ze dat wel voor PSU, das gewoon even afwachten. Dus om vooraf te gaan zeiken over de fee, vind ik weer typisch Nederlands ja, het zou zo maar kunnen dat het je geld gewoon waard is.

Als een gamedeveloper die drie dingen wil toepassen, kost dat gewoon knaken. Om die knaken terug te verdienen kan een gamedeveloper een paar dingen doen:
- Spel duur in de winkel leggen
- Maandelijkse Fee
- Mensen laten betalen voor extra content
- Of hopen dat je spel zo goed verkoopt tegen normale prijs (miljoen+ or so?) dat je de kosten van de servers uit je verkoop kan halen. Maw: je winst van de verkoop van je game gebruiken voor de servers.
- Of het gewoon gratis laten zijn en in principe gegarandeerd een knudde online spel terug kan verwachten. Aangezien het dan meer "liefdadigheids werk" wordt voor de gamedeveloper om servers stabiel te houden, updates uit te brengen of om mooie graphics te bouwen (vooral dit laatste ontbreekt vaak bij gratis MMO's).

Ik geloof dat Guild Wars regeltje 3 en 4 toepast, FFXI en WoW regeltje 2 en een heleboel van die gratis online download MMO's regeltje 5. Ik ken er geen die regel 1 toepassen.

Wellicht dat Sega principe 4 wil toepassen aangezien ze voor de PS2 kozen vanwege de grootste userbase. Maar het zou me niet verbazen als ze gewoon voor principe 2 gaan.


En dat het spel zo leuk zou zijn dat je minder andere spellen zou kopen, dat is voor mij een non argument. Er zijn ook veel games die niet de maandelijkse kosten met zich meebrengen en toch net zo leuk zijn. Dus dan is de vergelijking een duur spel, of een goedkoop spel, terwijl ze allebei even goed zijn. Dan is de keuze voor mij dus snel gemaakt.

Het spel dat je koopt zonder maandelijkse kosten, heb je waarschijnlijk in een maandje, misschien meer vanwege online, "uitgespeeld" non? Wat doe je dan? Kans is groot dat je een nieuw spelletje haalt correct? Tenzij jij een spel voor een jaar speelt, bijna elke dag, zoals veel mensen doen met een MMO, dan trek ik me statement uit me vorige reply terug.

Hell, stel je speelt dit een maand, 10 euro per maand, oftewel 33 cent per dag, waar hebben we het nou helemaal over?! Dus ja typisch Nederlands...

Vraag je dit zelf even af:
Waarom zou je een ander spel halen als je met je huidige spelletje nog tevreden bent? Dit is wel even het belangrijkste, je gaat natuurlijk geen fee betalen voor een game die je maar 3 dagen in de maand speelt, dan vraag ik me af waarom je het spel uberhaupt hebt gehaald als je het zo weinig speelt. Maar als je dit 4x per week speelt of zo, geld waard imo, even vanuitgaand dat ze de 3 bovengenoemde principes ook toepassen. Ik zat niet voor jan lul op de 10 euro/3 maanden JP PSO versie, aangezien Sega gewoon knudde was bij dat spel.

ricepuppet wrote:Je weet zelf ook wel dat als de game niet door de mainstream wordt opgepikt, de server er binnen een half jaar uitligt wegens te weinig spelers.

Je weet nog hoelang de servers voor DC PSO in de lucht zijn gebleven right? Die gingen zelfs nog even door als ik me goed herinner na "de dood" van de dreamcast. Een console die het label "mainstream" niet eens verdient, laat staan een spel op die console zelf.

@Rinus
Goede fanbase idd, FFXI heeft 500.000+ users geloof ik?
Kan me herinneren dat SE zei: zolang mensen ons spelletje spelen zullen we updates/expansions uitbrengen. Tot zover doen ze dat nog steeds =)
Image
User avatar
Appie
 
Posts: 4068
Joined: 06 May 2001, 16:51:52
Location: Zeist

Postby Sen » 21 Jun 2006, 13:27:52

Ik heb de neiging om zelfs als ik nog tevreden ben met mijn huidige games toch nieuwe te willen kopen. Om twee redenen, ik wil gewoon alle echt goede games die me tof lijken spelen en ten tweede omdat ik de verleiding niet kan weerstaan. Als ik een dure game met een online fee zou kopen zou ik noodgedwongen dus een paar andere games moeten missen vanwege de hoge kosten van het eene spel.

Maar ik ben het met je eens dat als ze echt laten zien dat het geld echt ten goede van de speler zelf komt, dus echt goede updates enzo, dat het dan nog de moeite kan zijn.
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Postby ricepuppet » 21 Jun 2006, 14:25:50

1. Final Fantasy heeft zijn naam mee.
2. Ik weet niet hoe jij speelt, maar ik wil graag variatie in mijn games. Dus ik speel niet 1 heel jaar 1 game. Hersendodend noemen ze dat.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby RinusMaximus » 21 Jun 2006, 14:28:09

ricepuppet wrote:2. Ik weet niet hoe jij speelt, maar ik wil graag variatie in mijn games. Dus ik speel niet 1 heel jaar 1 game. Hersendodend noemen ze dat.


Was die voor mij bedoeld?
User avatar
RinusMaximus
 
Posts: 728
Joined: 20 Mar 2006, 09:45:13
Location: Heerhugowaard

Postby ricepuppet » 21 Jun 2006, 14:30:47

RinusMaximus wrote:
ricepuppet wrote:2. Ik weet niet hoe jij speelt, maar ik wil graag variatie in mijn games. Dus ik speel niet 1 heel jaar 1 game. Hersendodend noemen ze dat.


Was die voor mij bedoeld?


Appie.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

PreviousNext

Return to 1. Dutch Phantasy Clan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group