Tomb Raider

Dit is de gezellige hangplek op het forum. Praat over andere dingen dan Sega. Let wel op de regels die zijn gesteld aan topics. Geen sex, politieke en godsdienstige uitlokkingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Tomb Raider

Postby Stepz » 26 Feb 2009, 08:57:47

Wat zijn eigenlijk de beste Tomb Raider games die ik nu nog zou kunnen kopen?
Ik bedoel, PSone games zijn gewoon grafisch niet zo vet, maar als de gameplay toch top is...

Zijn er mensen die een lijstje kunnen maken?
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Re: Tomb Raider

Postby markdegeweldenaar » 26 Feb 2009, 12:35:24

Tomb Raider 1, 2 en 3 zijn de goede Tomb Raiders voor de playstation 1. Ze zullen inderdaad erg gedateerd aan doen, maar mijn ervaring is dat dat snel went.
Doordat je in deel 1 veel in grotten zit en er wat gameplayelementen missen die wel in deel 2 en 3 zitten vind ik deze de minst leuke. Op zich is het echter, zelfs nu nog, geen verkeerd spel.
Tussen Tomb Raider 2 en 3 zit, qua kwaliteit, weinig verschil. Beide spellen hebben hun mooie en minder mooie momenten. Deel drie heeft iets meer besturingsmogelijkheden, maar dit maakt qua gameplay weinig uit. Persoonlijk vind ik deel drie leuker, vanwege de mooiere locaties, maar dat zal een kweste van smaak zijn.

Deel 4 en 5 zijn niet erg goed. 4 is nog wel te doen, maar 5 is echt bagger. Het grote nadeel van 4 is dat het gehele spel zich in Egypte afspeelt, wat erg eentonig is. Bovendien is de diversiteit in locaties een van de dingen die Tomb Raider juist zo leuk maakt.
Deel 5 is gewoon bagger. Lara wordt doodgewaand en aan de hand van herinneringen van haar naasten speel je enkele momenten uit haar verleden na. Dit werkt absoluut niet.
Tomb Raider 4 en 5 zijn ook voor de dreamcast uitgekomen, maar deze zijn niet erg goed. Ze zijn niet alleen grafisch erg teleurstellend, maar ook qua gameplay weinig waard.

Tomb Raider: Angel of Darkness is voor de playstation 2 uitgekomen en ontzettend slecht.

De drie moderne Tomb Raiders zijn redelijk tot goed.
Legend is leuk, maar niet erg Tomb Raiderig. Zo sta je voortdurend in contact met twee helpers en is er veel aandacht voor karakterontwikkeling en andere poespas. Het gevoel dat je eenzaam en alleen onherbergzame en vijandige omgevingen moet ontdekken ontbreekt een beetje, terwijl mij dit in de ps1 Tomb Raiders juist zo aansprak.

Anniversary is een remake van Tomb Raider 1 en is, naar mijn mening, de leukste van de moderne Tomb Raiders. Het combineert de sfeer van de oude spellen met de gameplay en uitstraling van de nieuwe. Het is trouwens meer losjes gebaseerd op Tomb Raider 1 dan een echte remake, want er is behoorlijk wat veranderd.

Underworld is niet zo bijzonder. Ook bij deze ontbreekt grotendeels de sfeer die de oude Tomb Raider spellen zo geweldig maakte. Bovendien wordt het spel halverwege steeds meer een 13 in een dozijn actie/adventurespel. Geen aanrader.

De Tomb Raiders voor handhelds heb ik, op deel 1 voor de Ngage na, niet gespeeld.

Resumerend raad ik aan de volgende Tomb Raider spellen te kopen en ze in deze volgorde te spelen (omdat je toch graag een lijstje wil ;)):
Tomb Raider 2 (playstation 1)
Tomb Raider 3 (playstation 1)
Tomb Raider 1 (Playstation 1)
Tomb Raider anniversary (xbox 360)
Tomb Raider Legend (xbox 360)
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Tomb Raider

Postby blackdragon » 26 Feb 2009, 14:48:12

Ik sluit me aan bij Mark ookal vond ik Underworld helemaal niet zo slecht als je kijkt naar de puzzels en het adventure gedeelte, maar goed het is ook maar een mening.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Re: Tomb Raider

Postby music_maniac1965 » 26 Feb 2009, 22:38:33

de die playstation tomb raider games, daar is het allemaal om begonnen. was fenomenaal voor zijn tijd. toen kakte de serie in, en heb ik geen deel meer gekocht, tot legend uit kwam. die demo vond ik zo goed dat ik meteen met de release de game gekocht hebt.

de nieuwe tomb raider lijkt me ook wel leuk, maar er zijn nog zoveel spellen die ik wil hebben, dat hij er vast wel later in komt als hij in de budget bak ligt.
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands


Return to Sega Cafe

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 43 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group