inderdaad, de Wii had in het begin voor mij eigenlijk de meeste potentie. tenslotte kon je ook je top gamecube spellen er op spelen. maar de orinele Wii spelen gaan zo hard de casual kant op, dat nintendo hun hardcore fan's op het zijspoor zet. kijk, dat ze geld willen verdienen, en er zo enorm veel van die casual gamers opeens allemaal Wii's gaan kopen met de meest vage games (een of ander carnival spel met tig mini games die je <zonder motion sensor dan> gratis via je browser zou kunnen spelen), dat zijn dan weer dingen die van mij niet hoeven. zeker niet als nintendo daar nu hun hoofd doel van gaat maken. nieuwe gamers aantrekken, dat is tot daar aan toe, want een grotere groep is altijd beter. maar om dan meteen maar de hardcore fan's die vanaf de nes of snes de echte nintendo toppertjes zijn gaan spelen aan de kant te gooien, dat gaat mij te ver.
ik moet zeggen dat ik in die tijd dat ik een Wii hebt maar een paar spellen hebt gekocht die ik toch wel goed vond.
1> mariokart wii: mijn meest favoriete. vooral omdat ik het niet had verwacht dat dat simpele "stuurtje" toch beter werkte dan ik had verwacht. het toevoegen van enkele van mijn favoriete mariokart banen vind ik ook gaaf. kortom, voor mij is dit de nummer 1 game op de wii. en online is het ook leuk, alleen jammer dat er geen echte chat is, maar een paar gesorteerde lijstjes met vastgestelde zinnetjes zoals "nog een keer" of andere onzin die ik liever zelf had in getypt
2> mario galaxy: deze keuze is eigenlijk gemaakt omdat dit spel behalve mooi, ook goed te doen is met "normaale" controlls. het zwiepen en zwaaien is gelukkig niet de basis van de bestuuring geworden, en mogen we mario gelukkig gewoon met het knuppeltje op de nunchuck bestuuren. de typishe nintendo design en vrolijke deuntjes brachten mij weer in de ouderwetse nintendo sfeer.
3> kororinpa: ik houd ook van simpele arcade gameplay. dit is echt zo'n simpel spel, met een bestuuring die prima past bij de motion sensor. gewoon simpel een "knikker" (of andere texture laden, zoals een varkens kopje ofzoiets) over een baan loodsen naar de finish. door het bewegen van de controller beweeg je de achtergrond, en de zwaartekracht moet je knikker dan verplaatsen. er zitten erg leuke "valstrikken" in die je inventief moet oplossen. een van de wijnige games die de motion sensor in 3D gebruiken. dit is niet het geval bij sega's monkeyball, omdat ook al houd je daar de wiimote op zijn kop, de wereld draait niet verder ondersteboven. monkeyball voelt dus meer als een soort race spelletje waarbij je dan bananen moet verzamelen.
wii sports wil ik niet eens bij dat lijstje toevoegen, omdat ik daar de kwaliteit net iets te laag voor is. zeker de bestuuring had velen malen preciezer gekund. echt zo'n "leuk geprobeerd, maar een gemiste kans" game.
wil ik uberhaupt nog intresse krijgen in een eventueele vervolg console van the big N, dan zullen ze ons echte gamers niet langer moeten negeren, en naast die simpele casual zooi ook weer toppertjes moeten maken. en kan dit niet via dat gezwiep en gezwaai, dan gaan ze maar een echte controller designen en daar games voor maken. ik heb het wel gehad met dat gezwaai wat nog minder nauwkeurig is als stomdronken met een gewone controller spelen (althans, bij veel van die cheap ass spellen dan....).
oh, dit hierboven mag dan best wel wat "te" negatief klinken, maar eerlijk is eerlijk, vroeger was er maar een console ontwikkelaar waarvan ik de console ietsje vaker van gebruikte dan die van nintendo, en die is er nu niet meer (ja SEGA, ik heb het over jou
), maar als ik mijn gametijd in procenten moet uitdrukken dan ziet mijn gametijd er nu zo uit:
xbox 360: 75%. voornamelijk omdat ik deze console als eerste next gen had, en al mijn vrienden en veel van mijn famillie gamen hier ook online, dus hier ben ik het meest te vinden.
playstation 3: 18%. en dit, terwijl ik er nu nog maar 2 full games voor hebt: gran turismo 5 prologue, en little big plannet. helaas heb ik er nog geen headset voor, dus chatten gaat hier niet mee. en van mijn vrienden die ik echt persoonlijk ken, heeft maar 1 een playstation 3. het is dus erg stil hier.
dreamcast: 1%. zo heeeel af en toe wil ik crazy taxi, sonic adventure 1, metropolis street racer, of bijvoorbeeld super runabout in de dreamcast gooien. al was het maar om "the good old day's" te beleven op sega's laatste (ondergewaardeerde) console.
wii: 1%. tsja, maar 3 spellen die ik zelf de moeite waard vind is nou eenmaal niet veel. ook de eeuwige stilte (geen online chat) helpt hier niks aan. ik ervaar steeds minder dat "gezellige" gevoel, en 2008 heeft mijn wii echt veelal stof doen verzamelen.
sega saturn: 5%. voor de "revival" van het spelen op de saturn zijn 2 import spellen de reden: OutRun (die ik via import had gekocht in futurezone rotterdam), en galaxy force II die ik via marktplaats hebt kunnen scoren. heeeel soms wil ik powerdrift en afterburner er ook in doen, maar het zijn de eerst genoemde games waarvan ik opeens zin krijg om de saturn weer eens aan te zetten. hij heeft dan ook zijn eigen kamertje gekregen (de logeer kamer
hahaha)