Crisis en de effect op games en de industrie

Dit is de gezellige hangplek op het forum. Praat over andere dingen dan Sega. Let wel op de regels die zijn gesteld aan topics. Geen sex, politieke en godsdienstige uitlokkingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Crisis en de effect op games en de industrie

Postby blackdragon » 20 Dec 2008, 18:44:36

Lijkt me wel een leuke discussie en hoe andere erover denken, veel kleine ontwikkelaars en middel grote hebben het moeilijk of wordt de stekker uitgetrokken. De crisis die eraan zit te komen helpt hier natuurlijk ook niet aan mee.

Games zullen altijd blijven bestaan en de games industrie zat in de lift. Echter door de crisis wat nu ineens de schuld is van alles, zal denk ik ook de games industrie wel zijn hoogtepunt hebben bereikt. Veel kleine ontwikkelaars kunnen hun hoofd niet meer boven water houden. En ook de middel grote ontwikkelaars zien hun geld steeds meer slinken. Het is een feit dat met de tijd alleen de grote, sterke ontwikkelaars overblijven.

En voor ons gamers is dat niet goed natuurlijk. Overigens is het ook niet erg makkelijk meer om wat nieuws in een game te bedenken. Het meeste kennen we nu wel en hebben we wel gezien. Het is meestal alleen wat uitgebreider, mooier en ga zo maar door.

Ik ben benieuwd hoe de game industrie er eind 2009 uitziet. Als het echt allemaal zo erg gaat worden, als er beweerd wordt. Denk ik wel dat er in 2009 heel wat ontwikkelaars op de kop gaan of gaan fuseren.

BlackBox
Free Radical
Twee die niet meer bestaan, rare die alleen nog leeft door Microsoft. Factor 5 waar binnen een maand denk ik ook de stekker wordt uitgerukt. En Midway lijkt ook op sterven na dood. Zo zijn er nog wel meer ontwikkelaars die het niet makkelijk hebben. Atari is weer wat aan het opbloeien, maar als ze in 2009 met niks intressants komen, wat de markt interesseert zullen ook die het geen jaren meer volhouden.

Maar ben niet blind ook Sega moet zich volgend jaar bewijzen, hun titels waar Sonic in meespelen verkopen nog steeds erg sterk, ookal zijn het niet meer dan middelmatige games. Maar voor hoelang pikken wij gamers het nog om zoiets te kopen? Als zometeen Sonic niet meer verkoopt, moet Sega ook met andere kwaliteits goede games gaan komen.

Maar ook Nintendo die het nu natuurlijk erg goed doet en heel veel winst maakt, moet in de toekomst uitkijken. De Wii en DS is natuurlijk een verkoop succes, maar hoe zit het met hun opvolger van de Wii. Ruim 50% speelt nog amper op de Wii en heeft ook niet echt meer vertrouwen in Nintendo aangezien het aanbod wel heel erg mager is op de Wii. En het is allemaal leuk hoor die casual games die erop verschijnen, maar als er echt crisis is en mensen echt heel weinig geld krijgen om te besteden, dan heeft denk ik Nintendo als eerste een probleem. Want veel non gamers en casual gamers hebben wel een Wii, maar zijn dat niet juist de eerste die zullen zeggen als ze geen geld hebben, dan kopen we maar geen games meer. Het is leuk om te gamen, maar geen geld, dan geef ik er ook niks aan uit.

De hardcore games zullen ondanks hun weinige geld, dan alleen de echte toppers kopen en de games die ze echt aanspreken. En aangezien de Wii op hun eigen Nintendo spellen en hier en daar soms een goed spel van een third party, maar weinig echte top kwaliteit games heeft!
En nu zeg ik niet dat Nintendo geen hardcore games hebben, maar die groep is toch een heel stuk kleiner dan die van Nintendo en Sony.

Conclusie van mij is eigenlijk, dat als zometeen echt blijkt dat veel mensen weinig hebben te besteden, dat alle slechte, middelmatige games gaan blijven liggen. Kleine ontwikkelaars zullen worden opgeslokt door de grote of zullen verdwijnen. En veel ontwikkelaars zullen barre slechte tijden tegenmoed zien en zullen moeten teren op wat ze nog in kas hebben, om te overleven naar weer betere tijden.

En hoelang pikken gamers nog een vervolg van Fifa, Need for Speed, Sonic, Mario, Zelda, Halo, Pro Evo, Prince of Persia en nog veel meer die al heel lang meelopen en al zoveel delen van zijn verschenen? Maar als ze dat niet meer pikken, wat dan? Met echt iets nieuws komen moet risico worden genomen, maar in slechte tijden durft een ontwikkelaar dat dan wel aan? En tot hoever is het nog mogelijk om met een vernieuwde game te komen?
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Re: Crisis en de effect op games en de industrie

Postby music_maniac1965 » 20 Dec 2008, 20:28:13

wow ! of je typt met 200 tekens per minuut, of je verveelde je een middagje :P

maar dat de crisis overal effect op heeft is wel duidelijk. ik vrees zelf ook voor de kleine ontwikkelaar's. op zijn gunstigst kunnen ze worden opgekocht worden door de grote, maar die stoppen waarschijnlijk ook met investeren zolang alles op zijn gat ligt. we moesten maar gaan genieten van wat we nog hebben, want ik denk dat zo'n goed eindejaars offensief als we dit jaar en het jaar daarvoor hadden in 2009 niet gehaald gaat worden.

het zou balen zijn, maar ja, sega's domein is ook al behoorlijk geslonken, dus ik vrees wel voor hun bestaan als dit zo door blijft gaan. het is te hopen dat het zo ver niet komt.
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Crisis en de effect op games en de industrie

Postby blackdragon » 20 Dec 2008, 20:42:21

Kan nog wel sneller typen dan 200 aanslagen per minuut hoor :P maar goed heb er ook voor geleerd ;)
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Re: Crisis en de effect op games en de industrie

Postby markdegeweldenaar » 21 Dec 2008, 18:24:00

Laat mij dan maar een tegenovergestelde conclusie poneren; als zometeen blijkt dat mensen weinig te besteden hebben, zullen ze kritischer worden in hun aankopen, waardoor juist kleine ontwikkelaars een kans krijgen.

Wat misschien ook interessant is om over na te denken, is of een crisis effect zal hebben op de manier waarop mensen gamen. De laatste jaren is er een trend waarbij console gaming steeds populairder wordt, terwijl pc gaming een beetje in het slop is geraakt. Iedereen heeft echter een pc nodig, voor een meervoud van redenen, terwijl een console (bijna) enkel dient om spellen op te spelen.
Als mensen minder te besteden hebben, is er een kans dat de consoleverkoop inkakt, terwijl het pc-gamen weer groeit. Of dit gepaard gaat met stijgende verkopen of vooral stijgende downloads weet ik niet, maar ik denk wel dat ontwikkelaars zich meer zullen richten op minder krachtige pc's. Je ziet zoiets al in armere (voormalige oostblok)landen, waar de pc altijd populairder is geweest.

Dit laatste geeft kleine ontwikkelaars trouwens een kans, omdat ze geen superhoogstaande grafische spellen hoeven te ontwikkelen en die de distributie online kunnen laten verlopen.

Ik vind het trouwens wel heel erg doemdenkerig klinken en ik weet niet of het ooit zover zal komen. Het lijkt hier immers nog best goed te gaan en ik hoor voorspellingen dat er, in ieder geval in 2010, alweer economische groei wordt verwacht. Aan de andere kant heeft Nederland natuurlijk niet heel erg veel invloed op de internationale game-industrie en zal de situatie in de VS en Japan de doorslag geven.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Crisis en de effect op games en de industrie

Postby zendar » 21 Dec 2008, 18:32:38

Je kan het dan ook weer zo bekijken:
Omdat mensen meer op hun centen gaan letten, is de kans ook groter dat de consoles (en misschien ook de games)
in prijs gaan zakken, om toch nog hun marktaandeel te houden.
C64, Pong, 2600 junior, Jaguar, Lynx II, Nes, Snes, PSX
Supervision, MegaDrive II, Saturn, Dreamcast, DS Lite, Wii
Image
User avatar
zendar
Super Segaforum user
 
Posts: 1114
Joined: 21 Aug 2006, 17:44:40

Re: Crisis en de effect op games en de industrie

Postby mayu-kun » 21 Dec 2008, 21:23:43

ach, in de jaren 80 wa het ook crisis, & de games kostten toen procentueel een pak maar dan nu, ik heb er toen niet minder games door gekocht hoor, en de mensen gaan dat volgens mij nu ook niet doen
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Re: Crisis en de effect op games en de industrie

Postby markdegeweldenaar » 21 Dec 2008, 22:09:15

Jij niet, maar jij bent niet erg representatief voor de gemiddelde gamer. In de jaren 80 was gamen echter nog lang niet zo mainstream als nu en waren spellen een stuk goedkoper te produceren. Thans zijn de kosten zo hoog dat miljoenen exemplaren verkocht moeten worden om winst te maken. Als de economie echt instort zullen casual gamers de eersten zijn die afhaken en dat is nu de grootste groep kopers. (denk ik)
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Crisis en de effect op games en de industrie

Postby blackdragon » 21 Dec 2008, 23:52:29

Dat denk ik ook wel dat de casual gamers het eerste afhaken.

@Zendar
Denk niet dat ontwikkelaars en winkels ook maar 1 seconde kijken hoe de kopers er financieel voorstaan. Die gaan de games en dergelijke echt niet goedkoper maken, omdat er meerdere mensen zijn die financieel het niet meer zo breed zouden hebben.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Re: Crisis en de effect op games en de industrie

Postby mayu-kun » 22 Dec 2008, 10:00:54

fijn om te weten dat ik niet representatief ben :lol: :lol: :lol:

ik veronderstel dat ze de games gewoon in kleinere oplages zullen gaan drukken & pas nieuwe maken als de voorraad op is
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie


Return to Sega Cafe

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group