Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Dit is de gezellige hangplek op het forum. Praat over andere dingen dan Sega. Let wel op de regels die zijn gesteld aan topics. Geen sex, politieke en godsdienstige uitlokkingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby markdegeweldenaar » 26 Oct 2008, 22:35:27

Praatje van Peter Molyneux:
"If you look at the market, there are a vast number of games made for casual gamers. More than ever before. Also, an enormous number of games... tens of millions of dollars... are spent on making games for core gamers. Yet there are very few games where they really come together," Molyneux told T3.

"And if we don't start bringing these two together then eventually someone is going to suffer - either the casual gamers or the core gamers. Most likely the core gamers."

Als casual games gekenmerkt worden door een gebrek aan speltechnische diepgang, dan kan maar moeilijk ontkent worden dat casual games en gamers aan een opmars bezig zijn. Spellen lijken meer en meer gemaakt te zijn voor een uurtje lol, in plaats van een uitdaging te zijn van geest en lichaam (of in ieder geval het reactievermogen). Wat dat punt betreft kan ik het dus maar moeilijk met Peter oneens zijn.

Wat zijn tweede stelling betreft echter wel. Ten eerste denk ik dat een heleboel spellen al zijn aangepast aan de casual gamer en ten tweede denk ik dat dat een hele onwenselijke zaak is geweest.

Wat het eerste punt betreft denk ik dat dit het duidelijkst merkbaar is in sequels. Tomb Raider is hiervan een mooi voorbeeld. De ouderwetse Tomb Raiders waren moeilijk en uitdagend. Er was maar weinig begeleiding en als je ook maar een fractie van een seconde te laat reageerde was je dood. In Tomb Raider Legend en Anniversary is dit echter heel anders. Je wordt voortdurend aan het handje gehouden en er is ontzettend veel speelruimte om fouten te maken. Minder frustrerend, maar ook veel minder uitdagend. Voor de oude Tomb Raiders ging ik echt een middag of avond zitten. In de nieuwe Tomb Raiders speelde ik in een kwartiertje tot een half uurtje door een level heen om de xbox vervolgens weer uit te zetten.
Als je kijkt naar enkele kneiters van de afgelopen jaren is ook opvallend hoezeer die teleur stelden qua speltechnische diepgang. Fable II is hiervan natuurlijk een mooi voorbeeld, maar ook Assasin's Creed. Beide spellen zijn hele ambitieuze projecten geweest, met enkele unieke en geweldig uitgevoerde elementen, maar ook teleurstellende gameplay en een schrijnend gebrek aan speltechnische diepgang. Het is gewoon verdrietig om te bedenken hoe tof deze spellen geweest hadden kunnen zijn indien er geen compromissen gesloten waren.

Hiermee komen we dan ook meteen bij punt twee. Indien casual en hardcore games worden samengevoegd tot 1 vreselijk misbaksel krijgen we vleesch noch visch. Mooie spellen zonder inhoud of uitdaging. De beste spellen zijn vaak de spellen die tot stand gekomen zijn zonder een compromis te sluiten. De eerste Super Mario's en Sonics waren rechttoe-rechtaan platformspellen. Virtua Fighter was een vechtspel zonder poespas. Baldur's Gate was een hardcore RPG, etc. etc. Pleiten voor het samengaan van casual games en hardcore games is pleiten voor middelmatigheid. Net als bij muziek, boeken en films leidt een focus op de massa tot wegwerpproducten; leuk voor even, maar zonder werkelijke substantie.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby music_maniac1965 » 27 Oct 2008, 10:28:28

dat de wii, en enkele spellen voor ps3 en xbox360 gericht worden op de causal gamer is niks mis mee, als de hardcore gamer maar niet vergeten word. niet iedereen zit te wachten op singstar 76, of wii sport 20 (of een ander spel dat niet goed genoeg op de wiimote reageerd :P

zelf vind ik dat voor iedere gamer games gemaakt moeten worden. maar dat gebeurt heus wel. en als ze games voor casual gamers makkelijker willen maken, dan kan dat natuurlijk, maar laten ze er dan wel een setting in maken dat ook de wat meer getalenteerde gamer weerstand ondervind van dat spel, ipv er zo doorheen wandelen zonder er moeite voor te hoeven doen.
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby Hadouken » 27 Oct 2008, 16:09:10

Is het niet zo dat, als je het over "echte" games hebt (dus niet party- en Wii-bewegingsgames), vooral spellen van Europese en Amerikaanse makelij makkelijker (geworden) zijn? Devil May Cry en Ninja Gaiden zijn goede voorbeelden van Japanse games die toch nog best wel "pittig" zijn.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je nu of in de toekomst moeilijke games zoekt, je ze bij Japanse ontwikkelaars moet zoeken zoals Capcom en Tecmo.

Het kan ook zo zijn dat je net zoiets krijgt als in de muziekindustrie; een makkelijke, over het algemeen vrij inhoudsloze "top 40" aan games, en een soort indie-stroming (ik noem het voor het gemak maar even zo) aan gamedevelopers, die met een kleiner budget games maken met een fantastisch verhaal en veel speltechnische diepgang maar, met mindere graphics etc.

Ik heb het artikel (nog) niet gelezen, dus het kan best zo zijn dat ik hierboven dingen loop te herhalen.
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen!
User avatar
Hadouken
 
Posts: 131
Joined: 08 Feb 2007, 16:29:24
Location: Westland

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby music_maniac1965 » 27 Oct 2008, 17:09:34

ik had het de eerste keer niet goed begrepen, maar de eerste post gaat (als ik het goed begrijp) over het samen voegen van hardcore en casual games ?

zo ja, dat zie ik niet graag. ik heb toch liever zelf de keuze of ik een casual game of een hardcore game koop. ik denk ook dat de game dan zijn doel mist. want zoals al eerder werd gezegd, dan is de game noch vlees, noch vis.
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby blackdragon » 27 Oct 2008, 17:36:53

Ik hoop het niet en denk ook niet dat dit gaat gebeuren. Laat het maar lekker zoals het nu is en casual games met een extra moeilijkheidsgraad voor de hardcore gamer zie ik dan ook totaal niet zitten. Ik zit er overigens zelf wat tussen in hou niet van te makkelijk, maar zeker ook niet te moeilijk.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby markdegeweldenaar » 27 Oct 2008, 18:08:16

Hadouken wrote:Is het niet zo dat, als je het over "echte" games hebt (dus niet party- en Wii-bewegingsgames), vooral spellen van Europese en Amerikaanse makelij makkelijker (geworden) zijn? Devil May Cry en Ninja Gaiden zijn goede voorbeelden van Japanse games die toch nog best wel "pittig" zijn.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je nu of in de toekomst moeilijke games zoekt, je ze bij Japanse ontwikkelaars moet zoeken zoals Capcom en Tecmo.

Maar Japanse ontwikkelaars hebben vaak een heel eigen stijl. Als er alleen nog maar hardcore spellen worden gemaakt in Japan, word je als hardcore gamer ontzettend beperkt in je keuze.

Indiegames vind ik vooralsnog geen echte oplossing. In tegenstelling tot muziek is voor een game van niveau vaak een enorme investering nodig. De gameplay en het verhaal zal dan misschien wel in orde zijn, maar ik vind het ook belangrijk dat een spel niet achterblijft bij de immer voortschrijdende techniek. Als we in 2010 alleen nog maar hardcore spellen kunnen spelen die over komen alsof ze in 1999 zijn gemaakt, vind ik dat niet bepaald een verbetering ten opzichte van de situatie nu. Daarnaast zul je zulke spellen niet snel op een console tegenkomen.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby Stepz » 27 Oct 2008, 19:33:09

Het gaat natuurlijk allemaal om geld. Als jij als ontwikkelaar meer kan verdienen door door-graphics-opgegeilde-tieners te vriend te houden, dan doe je dat toch? Ik denk wel dat je de games kan samenvoegen. De developers kunnen het vaak gewoon niet. Assassin's Creed had ge-wel-dig kunnen zijn, ALS er meer tijd in was gestoken, geen kuteind in zat en er naast de aparte elementen die in de game zaten nog wat extra's zat.
Ik ben ook gek op coregames, maar er zijn ook meer dan genoeg casualgames die ik goed vind.
En Devil May Cry vond ik alles behalve moeilijk (wel errug gaaf).
Dit is natuurlijk een discussie waar we erg lang over kunnen praten. 't Is ook een erg leuke discussie al zeg ik hetzelf. Vind jullie meningen hierover ook erg interessant.

Wat als Mega Man 9 er graphisch top uit zag, dan was het toch een 'verenigd' spel of niet? Maakte de 8-bit graphics en sound de game dan zogenaamd 'core'?
Gameplay en originaliteit maken een game imo core, daarnaast moet de game (letterlijk) aantrekkelijk zijn voor de casualgamer.... lijkt mij. Maar ik heb het idee dat als dat was gebeurt met Mega Man 9 het geen verenigde game was (terwijl het theoretisch imo wel zo zou moeten zijn).

Een game als Gears of War... die's toch ook best verenigd? Iedereen vond het tof. Mainstreamers, maar ook old-skool gamers raakten verstrengeld in de hype en iedereen wacht nu al op deeltje 2.
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby Loempiavreter » 28 Oct 2008, 12:45:15

markdegeweldenaar wrote:Als we in 2010 alleen nog maar hardcore spellen kunnen spelen die over komen alsof ze in 1999 zijn gemaakt, vind ik dat niet bepaald een verbetering ten opzichte van de situatie nu. Daarnaast zul je zulke spellen niet snel op een console tegenkomen.


Wie zegt dat nu alles een verbetering is dan? (maarja dit komt wel uit de mond van een 60s geek)

Ik vind dat hedendaagse spellen veels te non-linear worden, daar hou ik zelf niet zo van. Ook zie ik vaker dat spellen een meer Hollywood achtige ervaring krijgen door de hoge budgets, en ik hou ook niet echt van hollywood cinema.

Casual en Hardcore vind ik zelf maar onzin termen, en alleen maar een "close-minded" gedachte, Street Fighter 2 was destijds toch ook gewoon een dikke "Casual" game.

Stepz wrote:En Devil May Cry vond ik alles behalve moeilijk (wel errug gaaf).

Zeker, mensen zijn gewoon minder gewend. Dat wil niet zeggen dat er geen spellen meer zijn die de difficulty van vroeger overstijgen, 10.000 Bullets/Tsukiyoni Saraba voor de ps2 op Hardcore setting komt aardig in de buurt zonder echt broken te zijn (vooral de laatste baas die tijd even stil zet om je vol te pompen met lood).
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby Stepz » 28 Oct 2008, 20:51:22

Loempiavreter wrote:Casual en Hardcore vind ik zelf maar onzin termen, en alleen maar een "close-minded" gedachte, Street Fighter 2 was destijds toch ook gewoon een dikke "Casual" game.

Zoals ik ook al zei over Gears of War. Nou ja, misschien iets anders, maar ik snap wat je bedoeld. SF2 was idd gewoon een spel waarmee je kon knokken. Er was echt niet echt nagedacht over een gebalanseerde 2d fighter.
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby Loempiavreter » 28 Oct 2008, 22:29:39

Nee inderdaad, die kwam pas vele updates later :P
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby markdegeweldenaar » 29 Oct 2008, 13:26:11

Loempiavreter wrote:
markdegeweldenaar wrote:Casual en Hardcore vind ik zelf maar onzin termen, en alleen maar een "close-minded" gedachte, Street Fighter 2 was destijds toch ook gewoon een dikke "Casual" game.

Ik denk dat Street Fighter 2 niet erg representatief is voor oudere spellen in het algemeen. Van zo'n pionier in het genre kun je niet direct verwachten dat het heel veel diepgang heeft. Er was immers nog zoveel te ontdekken uit te diepen. Je moet het natuurlijk wel in de tijdsgeest plaatsen.

Bovendien zijn er altijd uitzonderingen, maar bij oudere spellen als Street Fighter 2, Sega Rally en andere arcadekrakers gold het principe 'easy to learn, hard to master'. Tegenwoordig is het 'hard to master' deel hiervan een beetje onderschoven geraakt. In spellen als Gears of War wordt dat gemaskeerd door de multiplayer, waardoor een spel zo uitdagend is als je menselijke tegenstander goed is, maar in single player avonturen, zoals het hierboven al genoemde Assassin's Creed en Fable II is dat niet het geval. In zulke spellen wordt de speelbaarheid kunstmatig uitgebreid met allerhande toegevoegde gimmicks als achievements, verzamelopdrachten, aankleed- en optuigmogelijkheden, etc.

Ik schets hier natuurlijk wel een heel erg zwart/wit beeld. In werkelijkheid is het veel subtieler en kun je niet aan de hand van een paar kenmerken stellen dat een spel casual of core is. Dat Megaman 9 met betere graphics plots een casual game zou zijn is dan ook absoluut niet waar. Het is ook niet zo dat Assassin's Creed casual is omdat het zo ontzettend mooi is. Er zijn een heleboel kenmerken die, tezamen, een spel meer of minder casual of core maken en ik denk dat het zelfs per spel of genre kan verschillen. Bij het ene spel zal, bijvoorbeeld, een eenvoudige of sobere aanpak core zijn en bij een ander spel weer casual. Bij vechtspellen en RPG's bijvoorbeeld. Ik denk echter dat er een trend gaande is, waarbij spellen, ongeacht hun genre, steeds meer casual-kenmerken bezitten en steeds minder core-kenmerken.

Ik ben het helemaal eens met Loempiavreter dat spellen steeds meer een hollywoodachtige uitstraling krijgen. Dit zie ik ook als een casual-kenmerk. Er gaat meer en meer aandacht naar de presentatie van spellen, zonder dat dit direct een invloed heeft op de kwaliteit van de gameplay. Door deze 'casualisering' wordt de diversiteit aan spellen bovendien ook nog eens minder.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby Stepz » 30 Oct 2008, 21:46:09

Ja ok, maar ik vind wel dat bepaalde genre games er grafisch wel mooi moet zien zoals FPS'ers etc.

Ben het ook wel eens met die Hollywoodkenmerken enz., maar ik wil niet per direct zeggen dat dat slecht is. Tegenwoordig laten de budgets dat ook meer toe.
Anders was dat vroeger ook wel gebeurd.

En dat van Megaman 9... Tja... Er werd natuurlijk onwijs veel over gepraat juist omdat het een retrolook had. Dat trekt retrogamers en als dat retrogamers trekt, denk ik, dat je het wel eerder kunt zien als core. Het heeft verschillende elementen van een coregame.

Maarja, was is nou precies de definitie van 'core'? Zijn dat de feitelijke aspecten van de game òf zijn het de gevoelens die in een gamer opkomen (ook deze gevoelens zijn bij 'coregamers' anders dan bij 'casual gamers').

Vind het nog steeds een leuke topic :mrgreen:
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby Cyberbeast » 01 Nov 2008, 09:29:06

Ik kan wel volgen. Assasins creed wandelde ik ook gewoon door en probeerde ik het mezelf moeilijk te maken.
Ik vraag me af of hardcore niet gelijk zal gaan staan met obscuur? Dan meer in de zin dat er van bepaalde hardcore games maar zoveel exemplaren gemaakt zijn en moeilijk te vinden? Soort NeoGeo toestanden?

Indie-games worden idd wel moeilijk. Er hangt een veel groter budget en team aan vast dan pakweg wat liedjes maken (waar heus ook wel veel werk in zal zitten).

Mss is gaming gewoon de next thing en komt er binnen zoveel jaar weer wat nieuws waar de "gewone" mens zich mee zal amuseren.
Image
User avatar
Cyberbeast
Super Segaforum user
 
Posts: 1296
Joined: 21 Mar 2003, 18:00:46
Location: Belgium

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby Drax » 19 Nov 2008, 08:45:14

Het samenvoegen is al eens perfect gedaan. Kijk maar eens naar Little Big Planet. een heerlijke game waar zowel de hardcore gamer als de casual gamer zich perfect mee kan vermaken. daarnaast liegen de cijfers er ook niet om. Hetzelfde geldt min of meer voor een GTA IV welke gezien de verkopen veel meer casual is dan iedereen denkt. Maar voor de hardcore gamer zitten er genoeg verzamel objecten en missies in waar ze zich perfect mee kunnen vermaken...
Bjorn de Bruin
Image
Drax
 
Posts: 4400
Joined: 05 May 2001, 16:08:37
Location: Ede

Re: Is de casual gamer met de hardcore gamer te verenigen?

Postby twisted » 02 Dec 2008, 18:46:25

over little big planet gesproken. Iedereen die em heeft moet wel ff mijn level spelen. Zoek op "vampire hunter - level 1 - the night train" Even spelen en uiteraard een hartje geven.
Tis Wat
User avatar
twisted
 
Posts: 1456
Joined: 14 Aug 2003, 01:20:58
Location: zevenbergen

Next

Return to Sega Cafe

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group