Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Dit is de gezellige hangplek op het forum. Praat over andere dingen dan Sega. Let wel op de regels die zijn gesteld aan topics. Geen sex, politieke en godsdienstige uitlokkingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby markdegeweldenaar » 23 Feb 2008, 21:50:39

Groot was mijn ergernis toen ik vanmiddag bij het spelen van Bioshock wederom de gordijnen dicht moest doen. Er zijn de laatste jaren maar weinig spellen geweest die ik gewoon bij daglicht kon spelen. Assassin's Creed was redelijk te doen, maar daar blijft het bij. Civilization IV ook, maar daar zit natuurlijk helemaal geen sfeer in.

Andere spellen die ik 'recentelijk' heb gespeeld, zoals Gears of War, Tomb Raider Anniversary en Legend, Oblivion en Mass Effect zijn allen enkel te spelen in het (bijna) donker. Er zullen ongetwijfeld een heleboel spellen zijn die uitstekend met daglicht te spelen zijn, zoals Mario, Zelda, Sonic, etc., maar daar heb ik geen behoefte aan.

Ik snap wel dat duistere situaties om duistere beelden vragen, maar daar is men iets te ver in doorgeslagen. Men zou minder duistere situaties in spellen kunnen stoppen of duisternis simuleren, bijvoorbeeld door blauw licht, zoals je vaak in films ziet. Met de hedendaagse techniek is zoveel mogelijk, dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn in het donker te gamen.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby Jurjen » 24 Feb 2008, 15:55:32

Ik heb er heeeeeel soms last van. Maar dat ligt eerder aan je tv dan aan het spel. Zwart is namelijk moeilijk weergeefbaar op lcd-schermen. Klote aan je instellingen; helderheid en contrast biedt veelal de oplossing.
User avatar
Jurjen
 
Posts: 166
Joined: 30 Mar 2005, 17:46:50

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby markdegeweldenaar » 24 Feb 2008, 21:28:00

Maar als je de helderheid en het contrast te hoog zet, krijg je een lelijke grijze waas over alles heen. Dat vind ik dus maar nauwelijks een oplossing. Het probleem is dat de spellen gewoon te donker gemaakt zijn.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby ManoRevolver » 24 Feb 2008, 23:08:23

Ik had het al bij Doom vroeger dat ik soms geen fuck zag.
User avatar
ManoRevolver
High Five For Life!
 
Posts: 8802
Joined: 03 Mar 2004, 11:48:20
Location: Rotterdam

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby Vixion » 25 Feb 2008, 11:08:13

markdegeweldenaar wrote:Maar als je de helderheid en het contrast te hoog zet, krijg je een lelijke grijze waas over alles heen. Dat vind ik dus maar nauwelijks een oplossing. Het probleem is dat de spellen gewoon te donker gemaakt zijn.


Heeft denk ik ook te maken met textures enzo. Als het beeld lekker donker is hoef je als producent van de game minder moeite te doen aan textures in de achtergrond. Zeker met alle high-def tegenwoordig gaat daar natuurlijk alleen maar meer en meer werk inzitten, wat je dus kan oplossen door een lekker duister sfeertje over je game te gooien zodat de kleine design flaws niet zo zichtbaar zijn als i.e. een game ala Mario Galaxy.
User avatar
Vixion
19-jarige maagd
 
Posts: 2902
Joined: 26 Dec 2002, 12:57:43
Location: Netherlands

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby Stepz » 25 Feb 2008, 14:47:18

Ben ik het helemaal mee eens. Doom III heb ik binnen een half uurtje uitgezet... Nooit meer gespeeld. Echt zonde, want ik had er zo'n zin in en ik heb zelfs een Limited Edition gekocht... Maarja, misschien binnenkort toch maar weer aan beginnen.
Maar spellen zoals Jak and Daxter vind ik ook heerlijk spelen, ja. Gears of War heb ik ook altijd met de gordijnen dicht moeten spelen (nouja, de meeste levels dan). Aan de andere kant speel ik eigenlijk altijd met m'n gordijnen dicht.
Maar al met al, vind ik het ook erg irritant en er zijn inderdaad meerdere technieken die ze zouden kunnen toepassen (zoals jij al bv zei met blauw licht etc.).
Zij horen er niet vanuit te gaan dat wij de instellingen gaan/moeten aanpassen van onze televisies. Ik weet ook wel bijna zeker dat ze dat expres doen om idd lelijke textures en dat soort dingen te verbergen (zou ik zelf ook zo doen...).
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby SeGaFrEaK » 25 Feb 2008, 15:31:29

Succes met Condemned (chapter 3 vooral) :mrgreen:
<SeGaFrEaK>

"Like I told you, Im the REGULAR''
User avatar
SeGaFrEaK
 
Posts: 6082
Joined: 03 May 2001, 11:07:57
Location: Netherlands

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby BDT » 25 Feb 2008, 15:49:22

Ik heb er inderdaad ook wel eens last van(als ik overdag game).

The Club is soms ook aardig duister. 'Gelukkig' game ik meestal savonds laat of snachts en heb ik er dus niet zo'n probleem mee, maar op zondagochtend is het wel heel vervelend.

Ook ben ik blij met het voorjaar dat voor de deur staat, omdat ik van de zon houd. Maar gamen wordt er niet gemakkelijker op.

Gordijnen helpen bij mij niet, want die laten teringveel licht door ;-)
User avatar
BDT
Biet Dok Tor
 
Posts: 16907
Joined: 02 May 2001, 19:38:46
Location: CPT

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby Sen » 27 Feb 2008, 07:26:22

IK vind het eerlijk gezegd helemaal niet iets van de laatste tijd. Ik had er eerlijk gezegd meer last van bij oude games, een uitzondering daargelaten.
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby Donny K. » 27 Feb 2008, 07:52:36

Op de pc is dat makkelijk op te lossen met de Gamma optie in het menu van je games. Ik heb er nooit op gelet, maar gezien jullie reacties, wordt deze optie dus weggelaten bij console games. Jammer. Met gamma correction kan je heel goed testen of je de donkerste dingen in een game (goed) kan zien. En is dat niet het geval, kan je dat makkelijk aanpassen.

Gamma correction dus.
Consoles I own:
User avatar
Donny K.
N-Gage Meester
 
Posts: 4868
Joined: 06 Oct 2001, 10:16:48

Re: Grootste ergernis bij moderne spellen: DUISTERNIS

Postby Stepz » 27 Feb 2008, 16:18:35

Sen wrote:IK vind het eerlijk gezegd helemaal niet iets van de laatste tijd. Ik had er eerlijk gezegd meer last van bij oude games, een uitzondering daargelaten.


Ik ken weinig oude games (op dit moment weet ik sowieso niets te noemen...) die er last van hadden...
Voor m'n gevoel waren games vroeger ook veel kleuriger. Meeste games waren volgens mij niet al te duister.
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam


Return to Sega Cafe

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group