wat mis je op je huidige console ?

Dit is de gezellige hangplek op het forum. Praat over andere dingen dan Sega. Let wel op de regels die zijn gesteld aan topics. Geen sex, politieke en godsdienstige uitlokkingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Postby blackdragon » 27 Aug 2007, 03:53:49

Gedeeltelijk ben ik het wel met je eens markdegeweldenaar, maar dat gaat bij mij niet helemaal op. Kan wel wat meer dan 10 spellen noemen en natuurlijk heeft 2d zijn beperkingen. Ik doelde ook op bepaalde soort genre's. Shooters bijvoorbeeld horen gewoon 3d en zal 2d natuurlijk niks voorstellen. En zo zijn er nog wel wat genre's die in 3d flinke stappen vooruit hebben gemaakt buiten de shooter genre, zoals racegames.

Maar sommige genre's moeten gewoon 2d blijven, neem nou platform games. Je kan op je vingers tellen hoeveel goede 3d platform games er zijn verschenen, dat zijn er helemaal niet veel. Sonic is ook nog eens in 2d gekomen, Sonic Rush die speel ik 10x liever dan al die Sonic meuk in 3d die is verschenen. Bepaalde genre's willen gewoon niet in 3d vooral, als dat nou aan de ontwikkelaars ligt of daadwerkelijk aan het genre laat ik even achterwegen.

Maar het is niet allemaal nostalgie, kan me nu nog steeds langer vanmaken met oudere 2d games dan de meeste 3d games. Maar dat hangt natuurlijk ook weer van de kwaliteit af. Nu weet ik wel dat in 2d veel spellen qua gameplay erg veel op elkaar lijkt en dat de afwisseling of verschillen daarin heel klein zijn.

Kijk ik vermaak me ook wel met games in 3d zo is het niet, maar dan vooral shooters, racegames, strategy, fighting games en lightgun games. Deze moet je gewoon in 3d spelen dat is veel beter geworden. Ook RPG is in 3d goed te doen.

Maar toch speel ik in 2d graag ook een fighting game en niet alleen om de nostalgie hetzelfde als de platform games (die sinds het 3d tijdperk) echt aan het uitsterven is.

Wie zou vandaag de dag nog 60 euro betalen voor een ouderwetse 2D Sonic?


Ja dat is meer een persoonlijke mening, vind de meeste huidige games ook geen 60 euro waard. Dan heb ik liever een 2d game van 60 euro die ik in 8 uren uitspeel, maar veel vaker speel. Dan dan ik een 3d game van 60 euro koop en 30 uur over doe en niet eens echt plezier in de game heb en na het uitspelen nooit meer wordt aangeraakt. Het is maar net wat iemand voor een spel over heeft, en dat is meer een eigen voorkeur dan een algemene voorkeur.

Dus vandaar ben ik het gedeeltelijk met je eens, alleen als iemand het tegenwoordig over 2d games heeft komt meteen het woord nostalgie naar voren, maar dat vind ik niet altijd terecht en waar. XBLA bijvoorbeeld loopt niet alleen maar zo goed doordat er bij iedereen nostalgie heerst bij een 2d game.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby markdegeweldenaar » 27 Aug 2007, 08:01:20

blackdragon wrote:Ja dat is meer een persoonlijke mening, vind de meeste huidige games ook geen 60 euro waard. Dan heb ik liever een 2d game van 60 euro die ik in 8 uren uitspeel, maar veel vaker speel. Dan dan ik een 3d game van 60 euro koop en 30 uur over doe en niet eens echt plezier in de game heb en na het uitspelen nooit meer wordt aangeraakt. Het is maar net wat iemand voor een spel over heeft, en dat is meer een eigen voorkeur dan een algemene voorkeur.

Maar dit is nu precies mijn punt (en heeft ook betrekking op wat loempiavreter zegt), de beste, leukste of meest favoriete 2D spellen worden vergeleken met een veel breder huidig aanbod, en niet alleen de beste huidige spellen.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar dit is een trend die op dit forum merk wanneer het gaat over de kwaliteit van 2D spellen.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby blackdragon » 27 Aug 2007, 08:10:22

Weet je wat gewoon een heel groot punt is in de 3d spellen dat in heel veel spellen de camera niet gewoon goed meewerkt. In 80% van de spellen is dat het geval waardoor de gameplay al gauw lang niet zo goed meer is.

Hoevaak erger ik me wel niet dat ik ergens de afgrond in duik, omdat ik totaal geen overzicht heb of dat de camera ineens een grote draai neemt. Ik vind het persoonlijk nog steeds merkwaardig dat ze in zoveel jaar nog steeds bij de meeste 3d games geen camera kunnen maken die gewoon goed functioneert.

En tuurlijk is het zo dat de top 2d spellen vaak worden vergeleken met middelmatige 3d games. Behalve dan in platform games, er is naar mijn mening geen enkele echt goede 3d platformer nog verschenen. Ja Mario 64 en Sonic Adventure waren leuk maar waren ook nog niet goed genoeg.
Dan heb je nog Jak en die andere Rachet leuke games hoor maar vind het niet echte platform games voor mij vallen ze gewoon bij de action games.

Nu wil ik niet zo klinken van vroeger was alles beter, want dat is helemaal niet zo want veel genre's zijn er in 3d alleen maar op vooruit gegaan. Maar toch op 1 of andere manier heeft het een hele andere uitwerking en verslaving op mij dan spellen in 2d bij bepaalde genre's. Maar goed dat is allemaale een persoonlijke mening natuurlijk.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar dit is een trend die op dit forum merk wanneer het gaat over de kwaliteit van 2D spellen.


Is gelukkig niet alleen hierzo hoor is ook op andere forums wel het geval. Overigens is wel gebleken dat de meeste Sega gamers of vroegere Sega fans het meeste over 2d games praat, dat klopt dan wel weer.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby Stepz » 28 Aug 2007, 10:55:36

Wat Mark over nostalgie zei, klopt eigenlijk best wel.
Tuurlijk moeten sommige games gewoon 2d blijven, maar ik denk wel dat wij van 2d houden omdat het nostalgisch is. Is het een nieuwe game, dan vergelijken we het onbewust wellicht met een oude game uit hetzelgde genre.
But I can't help it! Ik hou ook gigantisch veel van tekenfilms en daarom zie ik gewoon graag 2d!
En sommige games blijven tuurlijk geweldig zolang ze 2d zijn.
Fighters heb ik liever in 2d, brawlers ook. Shmups ben ik gek op! En tja, dat kan natuurlijk alleen maar in het 2d (anders heet het ook geen 'shmup' meer...).
Ik zeg ook niet dat 3d slecht is (want games als Zelda zijn er in mijn ogen alleen maar op vooruit gegaan), maar vaak gaat de gameplay naar de kolere doordat developers teveel bezig zijn met het grafische van een game. En bij 2d games was dat vaker niet zo... (alleen waren vroeger de verhaallijnen niet zo denderend moet ik toegeven...)
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby Gouki » 28 Aug 2007, 12:09:48

Ik mis: arcade spellen
Ik mis: een prijskaart van '200 euro' ipv 600
Ik mis: 'developed voor Windows CE' :P
Image
Sega Rally 2 arcade master! 3:58:88 - PAU
Le Mans24 & Daytona USA arcade master!
User avatar
Gouki
wil 'patser' zijn
 
Posts: 1609
Joined: 30 May 2001, 17:10:25
Location: Netherlands

Postby WithAttitude » 28 Aug 2007, 13:14:46

Dat veel mensen graag over 2D games praten komt niet alleen door nostalgie denk ik. 2D gameplay verschilt nogal van 3D gameplay. 3D geeft je meer vrijheid maar 2D is veel preciezer. In 3D is het onmogelijk om games als Ikaruga of zo te maken.
De diepgang van Ikaruga is alleen mogelijk in 2D en daarom zijn sommige games in 2D vetter dan dat ze in 3D zouden zijn.
User avatar
WithAttitude
Hasta la pasta!
 
Posts: 3849
Joined: 09 Dec 2002, 14:52:31

Postby ricepuppet » 28 Aug 2007, 16:06:04

.......................
Last edited by ricepuppet on 05 Sep 2011, 09:17:42, edited 1 time in total.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby zendar » 28 Aug 2007, 17:30:26

Ik denk dat je het over de Atari Jaguar hebt.
Daar was inderdaad een virtual reality helm voor ontworpen, en kon je volledig om je heen kijken
Maar de helm was te duur om voor de consument uit te brengen, dus is dat een stille dood gestorven.

Image

http://www.youtube.com/watch?v=v7QH2PbMRLc
C64, Pong, 2600 junior, Jaguar, Lynx II, Nes, Snes, PSX
Supervision, MegaDrive II, Saturn, Dreamcast, DS Lite, Wii
Image
User avatar
zendar
Super Segaforum user
 
Posts: 1114
Joined: 21 Aug 2006, 17:44:40

Postby Loempiavreter » 28 Aug 2007, 18:25:10

WithAttitude wrote:2D gameplay verschilt nogal van 3D gameplay. 3D geeft je meer vrijheid maar 2D is veel preciezer. In 3D is het onmogelijk om games als Ikaruga of zo te maken.
De diepgang van Ikaruga is alleen mogelijk in 2D en daarom zijn sommige games in 2D vetter dan dat ze in 3D zouden zijn.


Dat zijn precies de woorden die ik zocht, maar niet goed kan verwoorden.

En om nog iets toe tevoegen aan dit topic: 2e Wereld Oorlog spellen teveel, rot toch op met die troep. Die shit verziekte voor mij echt de latste paar generatie's console's.
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13

Postby ricepuppet » 28 Aug 2007, 18:54:42

.......................
Last edited by ricepuppet on 05 Sep 2011, 09:17:44, edited 1 time in total.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Postby Mier » 28 Aug 2007, 18:57:35

Loempiavreter wrote:Die shit verziekte voor mij echt de latste paar generatie's console's.


Wat een BS!!!!! alsof iemand je verplicht om die games te kopen of te spelen!
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby Loempiavreter » 28 Aug 2007, 19:15:22

Mier wrote:
Loempiavreter wrote:Die shit verziekte voor mij echt de latste paar generatie's console's.


Wat een BS!!!!! alsof iemand je verplicht om die games te kopen of te spelen!


Indirect wel, m'n broertje speelt die spul allemaal wel. Goed, ik overdrijf misschien wel, maar ik kan dat spul echt niet meer uitstaan.
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13

Postby F-zero » 28 Aug 2007, 20:38:49

Voor mij zijn veel 2d games ook nogstalgie. Maar wel is het zo dat als ik zo'n oude game nu weer speel, dat het achteraf toch ook niet allemaal perfect is. Neem zo'n Sonic 1 die ik gedownload had op Xbox Live. Ik liep er in een uurtje doorheen, en vond er eigenlijk geen klap meer aan. Cheap deaths en dergelijke irritaties zaten ook al in Sonic 1, blijkbaar :)

Zo'n Streetfighter 3 aan de andere kant, dat blijft gewoon net zo tof als vroeger. Maar, Virtua Fighter bewijst dan weer dat 3d vechten ook heel intens en diep kan zijn.

Games die in 2d niet werken zijn imo vooral Racegames. In 3D werken scrollers weer minder goed, en platformers toch ook wel. 3D platformers zijn populair, maar altijd is er de snelheid uitgehaald. Mario was voorheen ook altijd snel, tot aan Mario 64. Sonic bleef snel, en bewijst keer op keer dat het niet lekker werkt.
F-zero
 
Posts: 1609
Joined: 30 Apr 2004, 21:15:29
Location: Netherlands

Postby Stepz » 28 Aug 2007, 21:48:44

Haha, racegames werken idd niet in 2d. Hoe komt dat? Omdat we op de SNES met bv Top Gear ook al 3d probeerden na te bootsen ;)

@Rice: Man, ik ben het zo met je eens. Hoe vaak heb ik wel niet gezegd: "What the f*ck is er gebeurd met VR?"
Dat was (en is misschien nog steeds) de toekomst!
Hoe vet zou het zijn als we Halo 5 kunnen spelen en dat je dan ECHT in de game zit :D:D:D
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby Vixion » 28 Aug 2007, 23:45:16

Mier wrote:
Loempiavreter wrote:Die shit verziekte voor mij echt de latste paar generatie's console's.


Wat een BS!!!!! alsof iemand je verplicht om die games te kopen of te spelen!


Ben het gedeeltelijk wel met hem eens, maar meer omdat een WWII shooter vaak de topper van de jaarlijkse line-up moet worden en het niet altijd word. Shooters worden zoiezo vaak bestempeld als toppers, must-haves en 'de game die alles uit de console haalt'. Het is OF de shooter OF de race game die een van de twee stempels elk jaar met de nieuwe line-up weer krijgt. En achteraf... valt het allemaal weer tegen en weet je dat ze volgend jaar gewoon deeltje twee uitbrengen wat net iets precieser is en net iets mooier en dan toch weer de titel krijgt.
User avatar
Vixion
19-jarige maagd
 
Posts: 2902
Joined: 26 Dec 2002, 12:57:43
Location: Netherlands

PreviousNext

Return to Sega Cafe

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group