by KiWi » 17 May 2004, 22:42:45
Een game is rare als de oplage klein is. Lijkt mij duidelijk. Als een game bagger is dan verandert dat nog steeds niets aan de oplage van een game.
Een oplage van een bagger game van 350, is 350.
Een oplage van een goede game van 350, is 350.
De vraag is dus, wanneer is een oplage klein, aangezien alles relatief genomen kan worden. 5000 schijnt wel vaak als een soort richtlijn genomen te worden. Het is natuurlijk niet logisch als een game maar 10 keer wordt geperst. Meestal is het toch wel dat het per honderden stuks tegelijk gaat.
Er is echter een verschil wanneer een game ook van goede qualiteit lijkt te zijn. De twee voorbeelden voor de SEGA Saturn zijn natuurlijk [US] PDS en RS. PDS heeft inderdaad een lage opdruk (naar schijnt 5000), maar aangezien de game zo populair/bekend is, is het voor velen heel makkelijk om de game verder te slijten als ze het eenmaal 1 keer hebben uitgespeeld. De game blijft dan circuleren aangezien veel mensen de game wel ooit hebben willen ervaren, maar het net weer te zonde vinden om de game te houden (en je potentieel US$150-200 parkeert in de game). Vandaar dat deze relatief rare game veel blijft circuleren en dan men het idee krijgt dat deze game helemaal niet rare is.
RS is een game, die juist veelal in het bezit blijft van degenen die de game eenmaal bemachtigen. Omdat de game onder veel mensen bekend staat als het schietspel en ook zo wordt ervaren, en de verkoopmarges minimaal zijn, lijkt het alsof de game rare is door de hoge vraagprijs, maar deze game is verre van rare qua oplage (hetzelfde geldt voor Akumajou Dracula X voor de PC Engine).
Ik denk dat de meest rare game die ik nu in mijn collectie heb, Stellar Assault SS (voor degenen geinteresseerd, ben bereid om er eentje te verkopen) is. Schijnbaar in dezelfde categorie rareness als Shinrei Jatsatsushi Taromaru, maar aangezien Stellar niet bij het grote publiek bekend is, blijft het een rare \"ongewilde\" game.