Rare games...

Dit is de gezellige hangplek op het forum. Praat over andere dingen dan Sega. Let wel op de regels die zijn gesteld aan topics. Geen sex, politieke en godsdienstige uitlokkingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Rare games...

Postby ManoRevolver » 17 May 2004, 21:28:17

Serieus.
Wanneer is een game rare?
Een oplage van 250 stuks van de nieuwe Metallica e.p., dat is rare.
Wanneer is een game \'rare\'?
User avatar
ManoRevolver
High Five For Life!
 
Posts: 8802
Joined: 03 Mar 2004, 11:48:20
Location: Rotterdam

Postby LKC » 17 May 2004, 21:32:14

Vaak als hij niet meer in de winkels te koop is.
En het toch een populair spel is.
User avatar
LKC
 
Posts: 1559
Joined: 06 Dec 2001, 15:14:20
Location: Netherlands

Postby ManoRevolver » 17 May 2004, 21:34:12

Dus een game die miljoenen keren over de toonbank is gegaan in het verleden is nu opeens \'rare\'.
Okay...
User avatar
ManoRevolver
High Five For Life!
 
Posts: 8802
Joined: 03 Mar 2004, 11:48:20
Location: Rotterdam

Postby Daikath » 17 May 2004, 21:46:13

Een spel dat relatief gewild is en heel moeilijk is te krijgen, persoonlijk vind ik Panzer Dragoon Saga niet echt zeldzaam, als je ff genoeg geld hebt kan je hem zo krijgen. Voor zover ik weet is bijvoorbeeld Phantasy Star op de Master System een ander verhaal (heb hem wel een keer geheel perongeluk en met geluk kunnen krijgen :)).
Daikath
 
Posts: 532
Joined: 26 Aug 2001, 23:52:35

Postby SeGaFrEaK » 17 May 2004, 22:18:29

Lage oplage, goed spel.
User avatar
SeGaFrEaK
 
Posts: 6082
Joined: 03 May 2001, 11:07:57
Location: Netherlands

Postby KiWi » 17 May 2004, 22:42:45

Een game is rare als de oplage klein is. Lijkt mij duidelijk. Als een game bagger is dan verandert dat nog steeds niets aan de oplage van een game.

Een oplage van een bagger game van 350, is 350.
Een oplage van een goede game van 350, is 350.

De vraag is dus, wanneer is een oplage klein, aangezien alles relatief genomen kan worden. 5000 schijnt wel vaak als een soort richtlijn genomen te worden. Het is natuurlijk niet logisch als een game maar 10 keer wordt geperst. Meestal is het toch wel dat het per honderden stuks tegelijk gaat.

Er is echter een verschil wanneer een game ook van goede qualiteit lijkt te zijn. De twee voorbeelden voor de SEGA Saturn zijn natuurlijk [US] PDS en RS. PDS heeft inderdaad een lage opdruk (naar schijnt 5000), maar aangezien de game zo populair/bekend is, is het voor velen heel makkelijk om de game verder te slijten als ze het eenmaal 1 keer hebben uitgespeeld. De game blijft dan circuleren aangezien veel mensen de game wel ooit hebben willen ervaren, maar het net weer te zonde vinden om de game te houden (en je potentieel US$150-200 parkeert in de game). Vandaar dat deze relatief rare game veel blijft circuleren en dan men het idee krijgt dat deze game helemaal niet rare is.

RS is een game, die juist veelal in het bezit blijft van degenen die de game eenmaal bemachtigen. Omdat de game onder veel mensen bekend staat als het schietspel en ook zo wordt ervaren, en de verkoopmarges minimaal zijn, lijkt het alsof de game rare is door de hoge vraagprijs, maar deze game is verre van rare qua oplage (hetzelfde geldt voor Akumajou Dracula X voor de PC Engine).

Ik denk dat de meest rare game die ik nu in mijn collectie heb, Stellar Assault SS (voor degenen geinteresseerd, ben bereid om er eentje te verkopen) is. Schijnbaar in dezelfde categorie rareness als Shinrei Jatsatsushi Taromaru, maar aangezien Stellar niet bij het grote publiek bekend is, blijft het een rare \"ongewilde\" game.
KiWi
 
Posts: 2496
Joined: 24 Jan 2002, 20:07:00

Postby Jet Set » 18 May 2004, 00:14:13

hangt dus allemaal van vraag en aanbod af
User avatar
Jet Set
 
Posts: 667
Joined: 20 Jun 2002, 22:21:50
Location: Utrecht

Postby Speedy » 18 May 2004, 07:16:22

Niet van de vraag (daar hangt de prijs vanaf), wel van het aantal games wat er is. Al heb je rare en rare, maar iets als een NWC gold cartridge mag je gerust rare noemen (iets van 25 stuks), maar je ziet ook vaak iets als Panzer Dragoon Saga ... is dat rare of niet? Ik vind van niet, maar daar kan je over twisten. Daarom vind ik een rating systeem zoals enkele sites hebben in de categorie R0 t/m R10 wel een mooi systeem.

Meest rare game in mijn verzameling is Mountain Bike Rally voor de SNES, maar dat is ook slechts een R6 op een schaal van 10, niet echt bijzonder dus (heb gewoon het geld niet over voor rare games en het geluk ontbrak me tot 2x toe om een serieus rare game voor weinig mee te nemen [:p])

Ow en rare is zeker niet een FF VII platinum of een Adventure of Zelda ook al zetten veel lui het in de topic titel bij hun veilingen [;)]
User avatar
Speedy
 
Posts: 768
Joined: 17 Feb 2004, 19:45:54

Postby BDT » 18 May 2004, 08:52:09

Rare games?

Ik vind spice world van de spice girls een rare game. Verder vind ik wel meer games raar, maar of je er dan veel geld voor kan vangen [;)]

[:P]
[:o)]
User avatar
BDT
Biet Dok Tor
 
Posts: 16907
Joined: 02 May 2001, 19:38:46
Location: CPT

Postby Jet Set » 18 May 2004, 10:17:42

parappa, is die tegenwoordig rare?
User avatar
Jet Set
 
Posts: 667
Joined: 20 Jun 2002, 22:21:50
Location: Utrecht

Postby SeGaFrEaK » 18 May 2004, 10:21:02

Dat goede spel heeft er wel degelijk mee te maken in de zin van dat mensen eerder afstand zullen doen van Spec ops 2 (DC PAL) dan van Streets of rage 3 (MD)

Het is ook niet onlosmakelijk met elkaar verbonden maar het kan dus wel dat bedoelde ik dus ook eigenlijk. En/en Of/of
User avatar
SeGaFrEaK
 
Posts: 6082
Joined: 03 May 2001, 11:07:57
Location: Netherlands

Postby Appie » 18 May 2004, 11:25:39

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door Speedy</i>
<br />Niet van de vraag (daar hangt de prijs vanaf), wel van het aantal games wat er is. <hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">
Dus vraag EN aanbod?!
Aanbod heeft trouwens ook invloed op de prijs en zowel vraag als aanbod hebben invloed op wat voor kwaliteit degene die de game wil hebben zal accepteren.
Jet Set verwoordt hier gewoon iets in 1 zin waar sommige in dit topic een hele tekst voor nodig schijnen te hebben (no offence intended, verhaaltjes zijn leuk ter illustratie, maar om nou het basis principe te brikitiseren dat er achter die verhaaltjes zit, zoals Speedy, kan IMO niet).

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\">
Ow en rare is zeker niet een FF VII platinum of een Adventure of Zelda ook al zetten veel lui het in de topic titel bij hun veilingen [;)]
<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">
Haha ja dat heb ik wel vaker gezien ja, voor games die helemaal niet rare zijn.
Poging tot sneller verkopen door de klant proberen te bedotten?
User avatar
Appie
 
Posts: 4068
Joined: 06 May 2001, 16:51:52
Location: Zeist

Postby Speedy » 18 May 2004, 13:07:20

Vraag en aanbod heeft toch geen reet te maken met de rarity van een game. (wel met de waarde natuurlijk)
De games die er zijn zijn er, als het er 500 zijn en ze worden nooit aangeboden dan is de game net zo rare als dat ze blijven circuleren over eBay. 500=500
User avatar
Speedy
 
Posts: 768
Joined: 17 Feb 2004, 19:45:54

Postby Appie » 18 May 2004, 13:26:29

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door Speedy</i>
<br />Vraag en aanbod heeft toch geen reet te maken met de rarity van een game.
De games die er zijn zijn er, <b>als het er 500 zijn en ze worden nooit aangeboden</b> dan is de game net zo rare als dat ze blijven circuleren over eBay. 500=500
<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">
Games die nooit worden aangeboden maar mensen weten wel dat iemand ze heeft (en dat hoeft dan dus niet op ebay te zijn) kunnen de prijzen heel hoog voor oplopen. Mensen die de game willen hebben van een persoon die de game heeft, kan heel hoog gaan bieden als hij de game echt wil hebben. Ieder persoon heeft een prijs waarvoor hij het spel WEL verkoopt, er moet alleen iemand zijn die het wil betalen.

En als de game blijft circuleren, blijft z\'n waarde constant ja. Maar in bovengenoemd geval stijgt de waarde (doordat mensen dus meer gaan bieden om de potentiele verkoper over de streep te halen) en blijft die verre van constant.

Vraag en aanbod heeft dus alles met de rarity van een game te maken. Is de game niet makkelijk te verkrijgen (ofwel laag aanbod) dan is het resultaat dat er een groot overschot is aan vraag, gevolg: de prijs van desbetreffend spel gaat omhoog.

Simpele voorbeeldjes van artikelen die flink zijn gestegen doordat ze zo gewild zijn en niemand of nauwelijks iemand ze verkoopt:
- Kizuna Encouters EURO (5 stuks bekent?) US$ 10.000+
- FF:CC Limited Edition Gamecube (150 stuks ooit gemaakt) US$ 2300+
Die prijzen hadden ze nooit gehaald als ze constant blijven circuleren, want dan is het aanbod hoger (ze staan dan meer geregeld op ebay bijv.) en dan was het vraagoverschot dus ook kleiner geweest, gevolg: prijs lager. En doordat ze vaker op stuff als ebay staan, rarity lager.
User avatar
Appie
 
Posts: 4068
Joined: 06 May 2001, 16:51:52
Location: Zeist

Postby Speedy » 18 May 2004, 14:59:40

Ok zo kan je het ook op vatten en dan heb je gelijk, ik bedoelde eigenlijk iets als een R8 Videopac game kan wel voor een knaak gaan omdat er gewoon geen intresse voor is, een R8 SNES game gaat dan weer voor 200 dollar. Maar als van beide 500 games gemaakt zijn maakt dat dan de SNES game schaarser dan de Videopac game? Gewilder en meer waard wel.
En dan noem je met jouw spul natuurlijk ook wel rare spul op, Kizuna Encouters EURO is zowiezo zeldzaam ook al geeft niemand er een stuiver voor. 5 stuks is gewoon erg weinig, veel waard of niet.
User avatar
Speedy
 
Posts: 768
Joined: 17 Feb 2004, 19:45:54

Next

Return to Sega Cafe

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group