Stepz wrote:
Kom maar weer gewoon met 2d. Bepaalde games BLIJF ik spelen (Ristar, Sparkster, Sonic, Mario Bros. Street Fighter, Final Fight, Metal Slug enz.).
Misschien een beetje off-topic, maar ik wil toch even reageren op deze opmerking en alle andere aanprijzing in dit topic in de richting van 2D-spellen. Naar mijn mening heeft de voorliefde voor zulke spellen grotendeels te maken met nostalgie en minder met de daadwerkelijke kwaliteit ervan.
Als het op dit forum over 2D spellen gaat, worden altijd dezelfde spellen genoemd. Het gaat dan wel om een redelijk aantal, maar meer dan enkele tientallen zijn het vaak niet. Niet echt veel voor een periode van zo’n 10 jaar, waarin honderden 2D spellen zijn uitgebracht. Alleen de absolute toppers blijft iedereen spelen en worden onthouden, terwijl al het andere in de vergetelheid raakt. Sla maar eens een gamesblad open uit de vroege jaren 90 en je zult zien dat 90% van de spellen waardeloos is.
Kortom, men speelt gewoon de topspellen uit de periode 1985-1995, net zoals men ook nog steeds de topspellen uit de periode 1995-2005 speelt. Men zal hier, naar ik meen, net zo goed de toppers voor de Dreamcast, Saturn en Playstation blijven spellen als de toppers voor de Mega Drive en de NES. Met andere woorden, men blijft gewoon de topspellen spellen, ongeacht of deze 2D of 3D zijn.
Daarnaast zijn de genoemde 2D spellen niet meer van deze tijd. Wie zou vandaag de dag nog 60 euro betalen voor een ouderwetse 2D Sonic? Deze is ten eerste in een paar uur uitgespeeld en ten tweede bestaan er al zoveel Sonics, dat het niets zou toevoegen aan de bestaande mogelijkheden. Dit geldt voor de meeste 2D spellen. Wat voegt NOG een 2D Street Figher toe? Of NOG een Metal Slug? Of zelfs soortgelijke spellen.
Naar mijn idee is nagenoeg al het mogelijke al met 2D gedaan wat mogelijk is; perfectie is, voor zover mogelijk, al bereikt. Natuurlijk, het kan altijd mooier, maar dat zal qua gameplay niks toevoegen. De developers zullen enkel wat ruwe kantjes van het al bestaande af kunnen schaven en dat is niet bepaald origineel, een woord waar dit forum veel mee op lijkt te hebben. Met 2D zijn de mogelijkheden immers veel beperkter dan met 3D. Hoe kan, bijvoorbeeld, een nieuw 2D Sonic-spel aanzienlijk verbeterd worden? Ze zouden het misschien veel langer kunnen maken, maar 20 uur springen en rollen houdt niemand vol.
Ten slotte is iedereen op dit forum bevooroordeeld wat betreft zulke spellen. We hebben zulke spellen (of soortgelijke spellen) gespeeld toen we jong waren en hebben er nu bepaalde herinnering en gevoelens bij. Ik kan me echter voorstellen dat de jongere generatie, die zulke herinneringen en gevoelens niet heeft, worstelt met de vaak stroeve besturen, simpele graphics, gebrekkige mogelijkheden, monotone vijanden, lage of juist hoge moeilijkheidsgraad, etc.
Kortom, zeggen dat er nu meer 2D spellen moeten komen, is hetzelfde als zeggen dat er nu meer zwart-wit films moeten komen, omdat Casablanca en Schindler’s List je lievelingsfilms zijn.