en das original mode, je hebt ook nog arcade waarin de spellayout juist hetzelfde is, maar waar je met een aftellende timer zit & je moet dan de gems verzamelen om extra tijd te krijgen (1 gem = 1 sec of zo) dat maakt het aardig moeilijker want tijd op = dood
er zit ook vrij veel variatie in vind ik, de meeste levels zijn statisch platform stijl, maar er zijn er een paar waar de level dynamisch is (het scherm schuift vanzelf naar rechts) waar je dus geen tijd hebt om te stoppen en nadenken of backtracken. er zit ook 1 shmup level in (tot hier toe), die is wel basic, maar het geeft wel afwisseling. voor de rest mid & endlevel bosses die volgens hun eigen patroon aanvallen, een stuk of 6 verschillende wapens & een soort van paarse vlammenwerper die je standaard hebt & die je 360° rond je karakter kan draaien. de vlammenwerper geraakt wel op na een tijdje, dus wachten tot ie vanzelf terug oplaad (traag) of door paarse ballen te verzamelen die vijanden af en toe laten vallen als je zo kapotschiet. er is dan nog een bonussysteem voor het aantal kleine & grote gems & extra levens die je per level hebt verzameld (met een max van 100% uiteraard).ook zijn er een hoop geheime gangen waar je meestal de laatste paar grote gems of extra levens per level kan vinden, etc...
al bij al vind ik dus dat NG.Dev toch goed hun best hebben gedaan met deze game & overal goed over nagedacht hebben. de game is zn geld zeker wel waard imo