Saturn vs Dreamcast

Bespreek alles over de Sega Dreamcast. Hoewel de console niet echt meer leeft, blijven de reeds verschenen games interessant genoeg om over te discussiëren.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Saturn vs Dreamcast

Postby Loempiavreter » 22 Nov 2010, 18:43:01

http://www.gamespot.com/users/Panzer_Zw ... 0-25060601
Mee eens? Niet mee eens? -Met de uitkomst.
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13

Re: Saturn vs Dreamcast

Postby mayu-kun » 22 Nov 2010, 19:35:33

good read

weet het niet, beide beestige consoles imo, zijn ook ten allen tijde allebeid aangesloten, maar k speel toch meer dreamcast om de een of andere reden
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Re: Saturn vs Dreamcast

Postby blackdragon » 22 Nov 2010, 20:08:50

Hmm moeilijk vond de Saturn toch wel een aantal hele goede 2d games hebben, maar de Dreamcast was de ultieme arcade games console voor me.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Re: Saturn vs Dreamcast

Postby music_maniac1965 » 23 Nov 2010, 17:27:27

ik vind die hele vergelijkings test op gamespot best wel tam, en een vreemde manier van vergelijken. maar goed, ieder zijn ding.

welke vind ik de beste. een goede, maar moeilijke vraag. na lang nadenken geef ik een antword met uitleg natuurlijk :-D

Dreamcast: Niet omdat hij betere graphics had, want het was nou eenmaal een "next generation" console vergeleken met de saturn, maar gewoon omdat de dreamcast qua design, hoe de techniek in elkaar steekt, de console is geworden die de saturn (behalve de spec's dan...) had moeten zijn. dat windows based os gaf mogenlijkheden voor ontwikkelaars om snel goede games te maken, maar voor de ontwikkelaars die wilde bikkelen, en net dat stapje harder wilde werken, die haalde natuurlijk meer power uit de dreamcast.en voor mij, is hij tot op heden toe, het mooist van allemaal. als icing op de cake kun je de dreamcast vandaag de dag via een vga adapter op een nieuwe hd tv aansluiten, en nog steeds diepe kleuren en super scherp beeld hebben. kortim, dit is voor mij DE sega console (als ik de sega megadrive niet mag mee laten tellen dan, want het ging tenslotte tussen de saturn en de dreamcast).

dat neemt natuurlijk niet weg dat ik met mijn saturn nog super blij ben, en die gaat dan ook echt never nooit de deur uit. de sega ages games zijn echt allemaal top! qua sprite scaling is de saturn de ultieme oldschool games console voor mij. en qua techniek is er stiekem toch iets in de saturn dat beter is dan de dreamcast: je kunt de batterij zelf simpel vervangen als die leeg is. in de dreamcast zou moeten gesoldeerd worden, en dat doe ik dus niet. en dus onthoud mijn dreamcast nooit de datum meer. oh, en dan nog even terug op de games, ook al waren de eerste 3D games behoorlijk slecht qua performance (dus niet de gameplay), door die (voor toen destijds) nieuwe librairy van sega kon de saturn toch makkelijk mee komen met de playstation. neem nou sega rally, die heb ik laatst nog gespeeld om er een youtube video van te maken, en het verbaast mij dan ook enorm dat de saturn gefaalt heeft, want die game was echt goed, zowel qua graphics als gameplay. en dan heeft die game zelfs helemaal geen last van het vouwen van polygonen, wat de psx weer wel had. al de daaropvolgende games die met die librairy waren gemaakt, waren allemaal superieur aan de psx games. neem nou daytona usa scce, met het hoge aantal auto's op de weg, en dan nog steeds zulke mooie omgevingen kunnen produceren, dat kon je van de psx niet zeggen.

maar goed, beide zijn dan ook echt goede consoles, dus vergeleek ik maar meer de technieshe kant, en het design. de dreamcast voelt ook nog eens degelijker aan. de saturn vind ik aanvoelen als zo'n nokia telefoon waarvan je beide delen kon vervangen voor andere kleurtjes. leuk, maar het was wel een "kraak telefoon". zo voelt de saturn ook :-P
Vriendelijke groeten,

Ronald Kattevilder.

Mijn profiel op FaceBook: https://www.facebook.com/musicmaniac1965
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/musicmaniac1965
User avatar
music_maniac1965
 
Posts: 1380
Joined: 19 Feb 2003, 19:44:28
Location: Netherlands

Re: Saturn vs Dreamcast

Postby markdegeweldenaar » 27 Nov 2010, 19:00:14

Wat een ontzettend onzinnig stukje. Het gaat uiteindelijk toch om de spellen? Naar mijn mening heeft de dreamcast veel meer goede spellen dan de Saturn. Bovendien heeft de Dreamcast veel meer gemiddelde spellen dan de Saturn. Saturnspellen zijn veelal heel goed, goed of meteen bagger.

Hoe dan ook, om het lijstje van gamespot te volgen;

Interface: Dreamcast

Controller: Dreamcast. De Saturncontroller voelt als een heel erg goedkoop stuk plastic aan. De shoulder-buttons zijn gammel en zes knoppen voor 1 rechterduim is te veel. Dat er heel snel een tweede controller moest komen die iets beter was geeft wel aan hoe slecht het ding was.

Online: Dreamcast. Mag van mij best wel zwaar wegen. De Dreamcast was een trendsetter, terwijl de Saturn bij uitgave al bijna achterliep op de playstation.

Lifespan: Dreamcast. De Saturn mag dan een jaartje langer zijn ondersteund, maar dat stelde ook niet heel veel voor. In 1996 was het aanbod al heel mager, terwijl de Dreamcast tot aan het einde keihard is doorgegaan. Daar komt bij dat de spellen voor de Dreamcast veel minder snel zijn verouderd. Een willekeurig eerste-generatie Saturnspel is een brij van pixels en polygonen, waar geen wijs uit is te worden. Dreamcast spellen van 10 jaar oud zijn echter nog prima om aan te zien.

High Profile Games: Ik weet niet eens wat hiermee bedoelt wordt. Wat is een high profile game? Iets dat segafans heel erg waarderen? Iets dat alle hardcore gamers kan bekoren? Een spel dat de voorpagina's haalt?

Third-party support: Dreamcast. De Saturn had er misschien meer, maar geen betere. Rayman, Legacy of Kain: Soul Reaver, Tony Hawk 1 en 2, Record of Lodoss War, etc.

Arcade Games: Saturn. Sega Rally 2, Virtua Fighter 2, Die Hard Arcade, etc. De Dreamcast had ook veel toppers, maar voegde niet altijd veel toe (NOG een virtua fighter, NOG een Sega Rally)

RPG: Dreamcast. Alleen Panzer Dragoon Saga vond ik en leuke saturn-rpg. De Dreamcast heeft Shenmue 1 en 2.

Unique games: Dreamcast.

Exclusive games: Dreamcast. Weer een rekensommetje van Gamespot waarbij naar de aantallen wordt gekeken, maar ik kijk liever naar de GOEDE exclusive games. Bovendien lijkt het mij niet juist om spellen als Crazy Taxi en Rez niet als exclusive aan te merken, omdat ze pas veel later naar andere systemen zijn geport en het einde van de Dreamcast toen al in zicht was.

Advertising: Wat de neuk?

Total Winner: Dreamcast. Uiteraard.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Re: Saturn vs Dreamcast

Postby kevin » 29 Nov 2010, 16:39:16

De consoles zijn totaal niet te vergelijken, dan kan er wel heel mooi staan dat de Saturn een betere 3rd party support had, maar je moet je wel bedenken dat dit voor de Dreamcast juist door het falen van de Saturn er niet meer in zat, dus hoe kun je dan de Saturn als winner aanduiden?

Anyway, voor mij persoonlijk: Dreamcast = win !
Image
User avatar
kevin
Segaforum veteraan
 
Posts: 3406
Joined: 14 May 2005, 07:56:41
Location: Roosendaal

Re: Saturn vs Dreamcast

Postby Stepz » 08 Dec 2010, 20:35:58

Ik ben het redelijk met Markdegeweldenaar eens.
Echter ben ik pas een tijd nadat ik een Dreamcast had gekocht gaan spelen op de Saturn.
Op de Saturn speelde ik voornamelijk spellen als Megaman X 3 en 4 (speelde ik daarvoor nooooooit!), Daytona en X-Men: Children of the Atom.
Wel echte topspellen!
Maarja, als ik overall moet kijken:
De Saturn was zeer innovatief! De Dreamcast was alleen innovatiever...
De Saturn had geweldige games! De Dreamcast had meer geweldige games...
De Saturn gaf me een goed arcadegevoel! De Dreamcast gaf me een beter arcadegevoel...
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan...
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Re: Saturn vs Dreamcast

Postby Loempiavreter » 10 Dec 2010, 14:23:07

markdegeweldenaar wrote:Controller: Dreamcast. De Saturncontroller voelt als een heel erg goedkoop stuk plastic aan. De shoulder-buttons zijn gammel en zes knoppen voor 1 rechterduim is te veel. Dat er heel snel een tweede controller moest komen die iets beter was geeft wel aan hoe slecht het ding was.


Je hebt het niet over deze neem ik aan? Wat dat vind ik de allerfijnste fijnste pad die er maar is. Gebruik hem voor alle emulaties op pc als ik geen szin heb om een stick aantesluiten en gebruik de ps2 uitgave uiteraard op de ps2 nog altijd voor 2d games.
Image

Deze is verschrikkelijk:
Image

Mjah over de Saturn vs Dreamcast kwestie.

In tegenstelling tot de rest beoordeel ik de consoles toch wel tot wat voor nut ze vandaag de dag nog hebben.
Cannon Spike & Zombie Revenge zijn de enige spellen die ik nog op de dreamcast (met Confidential Mission, Maken X & Jet Set Radio bijna niet maar als exclusieve zou ik ze kunnen spelen) , de rest heeft een betere poort ergens anders, Saturn heeft iets meer quantiteit aan spellen die ik erin KAN stoppen, zoals bijvoorbeeld Crows; The Battle Action, Groove on Fight (beter op Saturn dan op psx), Dungeon & Dragons Collection, Elevator Action Returns, Three Dirty Dwarves, Panzer Dragoon & Panzer Dragoon Zwei, The House of The Dead, Psychic Killer Taroumaru, Shinobi X, Hissatsu!, Hansha de Spark!, Rabbit, Savaki, Virtua Fighter 2, Fighting Vipers, FIghter's Megamix en de paar simulation rpg titels die ik nog kan tolereren titels als Shining Force III en Wachenröder.

Maar het ding is de quantiteit aan overgebleven spellen is wel meer op de Saturn, de Dreamcast staat wel vaker aan, maar misschien heeft meer te maken dat ik bezig ben met een perfect Zombie Revenge. Had Dynamite Deka (Die Hard the Arcade) geen betere poort op ps2 was ik misschien iets meer richting saturn, maar nu moet ik zeggen dat Zombie Revenge & Cannon Spike mij toch meer bezig houden.
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13


Return to 1. Dreamcast

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group