Sega's doel met de Dreamcast

Bespreek alles over de Sega Dreamcast. Hoewel de console niet echt meer leeft, blijven de reeds verschenen games interessant genoeg om over te discussiëren.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Postby markdegeweldenaar » 15 Oct 2007, 20:08:37

Sega heeft Windows NT gewoon kunnen blijven gebruiken. Daar heeft de uitgifte van de xbox geen enkele negatieve invloed op gehad.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby F-zero » 15 Oct 2007, 21:47:34

WinCE was er alleen maar om PC ports van bepaalde toptitels makkelijker te maken, het lokte van die PC developers aan. Ze hebben bijvoorbeeld om een deadline te halen SR2 naar de PC geport en die weer doorgeport naar WinCE.

WinCE heeft als je het mij vraagt averechts gewerkt, ik zat niet te wachten op die smerige PC ports. Bovendien, welke game draaide stabiel op WinCE? Naar mijn weten hebben ze allemaal vreselijke performance issues. Zelfs een simpele puzzle game als Bust a Move heeft gewoon ranzige slowdown.

Ik haat WinCE. Het heeft ten eerste SR2 al verneukt. Dat was destijds DE arcade game (wel veel minder vet dan Daytona 2 imo maar goed). Ik wil wel eens een SR2 op Katana zien draaien.

Het enige voordeel was homebrew en Emulators, maar dat is ook niet allemaal even geweldig.
F-zero
 
Posts: 1609
Joined: 30 Apr 2004, 21:15:29
Location: Netherlands

Postby Vixion » 15 Oct 2007, 21:58:20

markdegeweldenaar wrote:Tja, wat die dvd betreft; de gamecube werkt ook niet met conventionele dvd's. En in 1998 was dvd nog lang niet zo ingeburgerd als een paar jaar later, toen de ps2 kwam. Ik neem aan dat het toen gewoon te duur was.


Waarom verkocht de PS2 in Japan (en volgens mij in de rest v/d wereld ook) zo goed? Toen de PS2 gelaunched werd was het dé goedkoopste DVD speler op de markt waar je ook nog eens op kon gamen. Daar kon de Dreamcast gewoon niet tegen op.

Over Windows CE op de Dreamcast
Enige 'leuke' theorie die ik er op nahoudt is als volgt. SEGA is bewust de samenwerking met Microsoft aangegaan omdat ze gezien hebben dat een grote macht (Nintendo) met een andere grote macht (Sony) hun belangrijkste concurrent hebben gecreerd, de Playstation. Microsoft heeft de ervaring opgedaan door de samenwerking met SEGA gebruikt om hun eigen console te creeëren.
User avatar
Vixion
19-jarige maagd
 
Posts: 2902
Joined: 26 Dec 2002, 12:57:43
Location: Netherlands

Postby F-zero » 15 Oct 2007, 22:18:35

Het was niet echt een samenwerking. De DC was gewoon compatible met Windows CE producten, net als zoveel andere electronics als pocket PC's. De DC zelf heeft geen WinCE inside. Dit is ook te zien als je wel eens met iso's in de weer bent geweest, die Windows CE games en emu's hebben altijd de WinCE binaries op de disc.

De webbrowser werd ook bijvoorbeeld optisch gedraaid.
F-zero
 
Posts: 1609
Joined: 30 Apr 2004, 21:15:29
Location: Netherlands

Postby Vixion » 16 Oct 2007, 11:34:08

Ahaa... Nieuwe informatie voor mij.
User avatar
Vixion
19-jarige maagd
 
Posts: 2902
Joined: 26 Dec 2002, 12:57:43
Location: Netherlands

Postby Stepz » 16 Oct 2007, 11:58:31

Nou ja, ik moet zeggen dat ik een aantal homebrews en emu's/roms echt top vind op de DC. Ben ik wel blij mee. Verder zat ik ook nooit echt te wachten op die pc ports...

On-topic: ik vind je theorie erg sterk F-Zero. Het opende m'n ogen en ik had meteen zoiets van: "ja, daar zou je best weleens gelijk in kunnen hebben!"
Als je idd alles even op een rijtje zet, klinkt dit allemaal idd als een soort van back-up plan.
Toch denk ik dan ook, net zoals Sen, dat niet iedereen hier van op de hoogte zou moeten zijn geweest. Wellicht alleen de topmensen bij SEGA.
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby mayu-kun » 16 Oct 2007, 21:01:27

wat ik niet snap is dit:
Waarom zou sega alles in een laatste console pompen, als ze er toch mee gingen stoppen. Ok; ik snap de japanners en hun eergevoel best wel, maar on een console te voorzien van internet, motion detection, spraaktechnologie (jaja, ik heb ook tegen die vis gepraat), standaard vga output (iets wat de xbox & cube niet eens hadden), die maffe vmu, etc... is toch al te gek. Het resultaat mag er natuurlijk wel wezen, niemand zal ooit de dc vergeten, maar toch :wink:
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Postby Mier » 16 Oct 2007, 21:24:54

mayu-kun wrote:niemand zal ooit de dc vergeten, maar toch :wink:


Nou, dat was de bedoeling dan toch?
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby mayu-kun » 16 Oct 2007, 21:30:45

Mier wrote:
mayu-kun wrote:niemand zal ooit de dc vergeten, maar toch :wink:


Nou, dat was de bedoeling dan toch?
:lol: :lol:
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Postby Stepz » 17 Oct 2007, 00:23:06

Wellicht wilden ze de mensen laten onthouden dat de DC toch een heel apart ding was. Revolutionair zelfs. Jammer dat Nintendo de ideeën jat van SEGA. Toen Nintendo zei dat ze cell shading hadden ontworpen met Zelda: WW zakte m'n broek er echt vanaf! N00bs zullen dan toch blijven denken dat N het heeft bedacht en dus krijgen ze er gewoon credit voor! Pijnlijke gedachte... En zo is het eigenlijk ook met de Wii. Met de Fishing Rod kon je ook al Soul Calibur spelen en nu denkt toch iedereen dat N de hele zooi heeft bedacht.
En over die VMU's... dat is gewoon typisch iets Japans. Kolere Tamagochi's, haha. Van die rare liflafjes waar je niets aan hebt :lol:
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby d123456 » 17 Oct 2007, 09:59:01

icons docu?
link?
d123456
 
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2007, 13:36:21

Postby Mier » 17 Oct 2007, 14:24:25

Maar sega deed hetzelfde als Nintendo toen ze zeiden dat ze cell shading hadden uitgevonden.

Dit was al veel eerder toegepast op de psx in fear effect, alleen heeft sega er een naampje aan gegeven.
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby mayu-kun » 17 Oct 2007, 14:50:13

tja, zo heeft iedereen wel wat van iedereen geript, niet :lol:
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Postby Stepz » 17 Oct 2007, 17:26:28

Tja dat is zo... maar laten we niet alweer de 'wat-was-het-eerste-cell-shading-game-ever?' beginnen, haha.
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby F-zero » 17 Oct 2007, 22:31:20

Ze wilden zich wel wat onderscheiden natuurlijk, wel mensen bij Sony en Nintendo weglokken. Ze wilden wel succes, maar de manier waarop ze zo snel en voorbereid het schip verlieten (voordat Sony ook maar kwam), dat zet te denken.

De VMU was leuk bedacht maar werkte niet; het ding ging slecht met batterijen om. Slecht uitgevoerd imo. Internet had de Saturn ook al, en op de DC werd het ook niet zo succesvol (buiten Japan ging er erg weinig software online en het duurde lang voordat het kon, volgens mij pas toen de DC al zowat discontinued was?). Ze hebben er lang niet alles aan gedaan.

Docu:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... &plindex=0
F-zero
 
Posts: 1609
Joined: 30 Apr 2004, 21:15:29
Location: Netherlands

PreviousNext

Return to 1. Dreamcast

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group