Sega's doel met de Dreamcast

Bespreek alles over de Sega Dreamcast. Hoewel de console niet echt meer leeft, blijven de reeds verschenen games interessant genoeg om over te discussiëren.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Sega's doel met de Dreamcast

Postby F-zero » 14 Oct 2007, 21:59:59

Ik zat zonet die docu van Icons over de DC te kijken, en toen vroeg ik me opeens af of Sega met de DC wel eens echt serieus terug wilde komen in de hardware business.

De Dreamcast was namelijk best wel rushed, hij had geen DVD, iets wat al in opkomst was en volgens geruchten in next-gen consoles zou komen. Hiermee kon Sega al weten dat het binnen korte tijd al achter zou lopen. Maar dat niet alleen, de gameswereld zag de console zowiezo als tussenpaus voor de Ps2, en Sega promootte de DC zelf ook wel een beetje op die manier.. ze keken vooral naar het heden... Futureproof was ie niet echt.

En, als je die docu goed bekijkt, kom je er achter dat ze de DC productie al in het geheim ergens in het 3e kwartaal van 2000 stopten... oftewel 1 jaar na de US/EUR release. Nog voordat de Ps2 praktisch op gang kwam. Sega kwam daarna plots met het bericht dat het een 3rd party ontwikkelaar zou worden, volgens mij in het begin van 2001 al. Zo'n grote beslissing en herstructurering gaat niet over één nacht ijs. Dit moet al in de koker hebben gezeten toen de DC er nog nauwelijks was. Of wellicht als backup plan?

Dan is er de Saturn flop die er aan vooraf ging, dit deed Sega's goede naam wankelen, en iedereen foeterde ze uit. Sega had een slechte naam. Naar het schijnt zijn Japanse zakenmensen heel eergevoelig, en maakten ze de DC uit eerherstel... ze wilden zeg maar ten onder gaan met een machine die herinnerd werd als goed en leuk. Dit heb ik een keer in een history over Sega gelezen. Dat is ze gelukt, als je men over Sega hoort, dan zeggen ze 'De DC, geweldige console, te vroeg dood'.


Waar wil ik heen? Nou, Sega's doel met de DC is volgens mij louter naamzuivering geweest, om dan vervolgens met een goede naam als 3rd party ontwikkelaar te kunnen herstarten. Veel dingen wijzen erop dat ze nooit echt 100% achter de machine hebben gestaan, ze wisten vanaf dag 1 al dat de concurrentie gewoon te sterk was. Niet alleen Sony, maar Microsoft was toen ook al bezig en Nintendo zou ongetwijfeld ook antwoorden. En ze hadden ook wel gelijk. In Juli 1995 is het fout gegaan (en dat was weer een optelsom van de CD, 32x.. etc) en dat is nooit meer goed gekomen. Dat moment is bepalend geweest imo.

Misschien trap ik een dood paard, maar zo had ik het nog nooit echt bekeken. Opinions?
F-zero
 
Posts: 1609
Joined: 30 Apr 2004, 21:15:29
Location: Netherlands

Postby markdegeweldenaar » 14 Oct 2007, 23:12:06

Tja, wat die dvd betreft; de gamecube werkt ook niet met conventionele dvd's. En in 1998 was dvd nog lang niet zo ingeburgerd als een paar jaar later, toen de ps2 kwam. Ik neem aan dat het toen gewoon te duur was. Ze

Voor de rest wel een interessante theorie, maar het zou wel heel erg onprofessioneel geweest zijn. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n groot bedrijf, waarbinnen zoveel belangen een rol spelen, zich zo enorm door het gevoel laat leiden.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby blackdragon » 15 Oct 2007, 04:43:31

Dat is wel een hele andere kant en zo had ik het nog niet gehoord of bekeken, maar het zou heel misschien wel kunnen. Mocht het zo wezen dan hebben we geluk gehad dat de DC zo in goede aarde viel bij de Sega fans teminste.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby WithAttitude » 15 Oct 2007, 06:16:50

Leuke theorie en lijkt me nog zeer reeel. Wat ook apart was is dat van de developpers die als allereerste ps2 development kits in huis hadden SEGA er een was. Polyphony en Konami de anderen. Dat betekent dat SEGA al bezig was ontwikkelen voor de ps2 toen ze nog Dreamcasts verkochten.
Heb ik ooit gelezen in de EDGE.
User avatar
WithAttitude
Hasta la pasta!
 
Posts: 3849
Joined: 09 Dec 2002, 14:52:31

Postby Sen » 15 Oct 2007, 08:01:41

Ik denk dat er wel mensen waren binnen Sega die er een hard hoofd in hadden dat het nog goed zou komen. Maar ik denk niet dat heel Sega het geplanned heeft als tijdelijke stopgap. Ze hebben duidelijk gekeken naar de kritiekpunten op de Saturn en hebben echt een sterke machine gebouwd. Het gebrek aan dvd is daar niet relevant voor. Als ze wisten hoe groot dat succes met de ps2 was, dan hadden ze het natuurlijk ook wel gehad. Dat blijkt ook wel uit de aankondiging van de dvd add-on. Zelfde verhaal met de 360 en zn HD gevalles.
Ik denk dat ze gewoon (tegen beter weten in?) gehoopt hadden dat het echt goed zou aanslaan, mede vanwege het online aspect.

Dat ze zo snel de handdoek in de ring hebben gegooid vond ik bizar. 2001 was juist een goed jaar, de DC was niet geflopt. Kennelijk was er gewoon geen geld meer, wat ze ook best hadden kunnen zien aankomen. Daar denk ik dat de Japanse eer wel naar voren komt. Niet onder ogen willen zien dat je schip zinkt.
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Postby Mier » 15 Oct 2007, 11:08:19

Zelf vind ik dat de dc het helemaal zo slecht niet heeft gedaan.
In die paar jaar dat de dc er is geweest, zijn er veel goeie titels uitgekomen.
Meer goeie titels dan ik op de eerste xbox heb gezien.

Ik denk ook dat ze op tijd zijn gestopt met de dc.
Tegen de kracht van de ps2 en de xbox had de dc echt niet lang op gekunt.
Tenminste......
De dc is in mijn ogen zowiezo niet te vergelijken met de nieuwere consoles (behalve de Wii dan een beetje).
De dc was gewoon een home-arcade system en met dat idee in mijn achterhoofd had ie misschien nog wel langer mee kunnen draaien.

Ik vind het ook jammer dat games die in eerste instantie voor de dc waren bedoelt maar uiteindelijk op andere systemen zijn uitgekomen, geen multi-platform release hebben gekregen op de dc.
Games zoals jsrf, super monkeyball en sega soccer slam bijvoorbeeld.

De dc is samen met de snes nog steeds de console waar ik het meeste op speel en maar niet op uitgespeeld raak.
Het is gewoon die hele vibe die om die 2 consoles hangt, ik kan het niet precies uitleggen.
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby mayu-kun » 15 Oct 2007, 11:23:23

Mier wrote:Tegen de kracht van de ps2 en de xbox had de dc echt niet lang op gekunt.


hoewel, als je sommige games vergelijkt (DOA bv), dan scoort de ps2 toch net iets minder dan de dc vind ik

Mier wrote:De dc was gewoon een home-arcade system en met dat idee in mijn achterhoofd had ie misschien nog wel langer mee kunnen draaien.


daarom maakten ze er in japan tot dit jaar toch nog (arcade) game voor :wink:

Mier wrote:De dc is samen met de snes nog steeds de console waar ik het meeste op speel en maar niet op uitgespeeld raak.
Het is gewoon die hele vibe die om die 2 consoles hangt, ik kan het niet precies uitleggen.


idd, de snes is nu iets minder bij mij, maar ik speel al n tijdje terug alle dagen dc & geraak het écht niet beu, er zijn zoveel mooie/goeie/maffe games voor
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Postby Sen » 15 Oct 2007, 11:39:06

Ik denk ook dat het grafisch echt niet zo'n probleem zou zijn geweest. De DC kan toch wel tot vergelijkbare prestaties komen als de ps2, voor velen was de ps2 voldoende, dus dat zou de DC ook wel zijn geweest. Het verschil is in elk geval veel kleiner dan tussen ps2 en xbox of Xbox 360 en Wii.
Nothing is ever forgotten.
User avatar
Sen
 
Posts: 6443
Joined: 19 Dec 2001, 07:40:09
Location: Netherlands, Wormer

Postby Mier » 15 Oct 2007, 18:43:03

Die kansloze grafische discussie weer.
De vergelijking met DOA2 is ook meteen een hele foute.
Het gaat hier om een eerste generatie ps2 game tegenover een latere generatie dc game.
Dit heeft ook niks met de kracht van de ps2 te maken maar puur met het poorten van de game wat niet goed is gedaan.

Laatste generatie dc games zijn ook niet meer te vergelijken met laatste generatie ps2 games.
De dc kan echt geen games aan als god of war of shadow of the collossus.
Shenmue 2, Doa2 en soul calibur zijn echt de grafische pareltjes van de dc en pushen de dc ook tot zijn limiet.
De ps2 is deze games al vrij snel grafisch voorbij gegaan.

Het grafische verschil tussen de dc en de ps2 is gewoon erg groot.
Ben je het hier niet mee eens? Dan vergelijk je de dc met de verkeerde ps2 games.

De games die na de dood zijn uitgebracht op de dc, vind ik nou niet echt toppers en zijn alleen maar van die topdown shooters.
Leuk als je er van houdt.
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby mayu-kun » 15 Oct 2007, 18:51:00

Mier wrote:
Laatste generatie dc games zijn ook niet meer te vergelijken met laatste generatie ps2 games.
De dc kan echt geen games aan als god of war of shadow of the collossus.


weet ik natuurlijk wel, maar toch maar weer n kans om aan te halen wat mn stokpaardje is :lol: :lol:

en ja, n gazillion kogels & ik op het scherm, dr hou ik wel van :lol:
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Postby F-zero » 15 Oct 2007, 18:59:08

Bedankt voor de feedback guys.

Ik stuur niet aan op de zoveelste Ps2 vs DC discussie, die hebben we al zovaak gehad. Maar ik denk dat de DC cleanere visuals kon showen, zonder jaggies (en dat kan veel games pardoes een genot voor het oog maken), en dat de Ps2 qua raw power gewoon beter was. De Emotion Engine was voor zijn tijd echt belachelijk sterk, het probleem was echter de te zwakke Graphics Synthesizer daar naast (die was op sommige punten zwakker dan de DC's PowerVR2, zoals de RSX nu zwakker is dan de Xenos op zowat dezelfde punten).

Trouwens de DC voelt ook eigenlijk heel goedkoop aan wanneer je het met hun vorige machine de Saturn vergelijkt. De musicplayer is gelimiteerder, en het ding lijkt minder stabiel te zijn (veel resets etc..). Dit reflecteert het gegeven dat Sega in die tijd best wel bankrupt was, en daarom wellicht ook geen DVD kon implementeren. DVD was ook aanvankelijk geflopt in Japan, dus het risico zou inderdaad misschien te groot zijn geweest.

WithAttitude wrote:Leuke theorie en lijkt me nog zeer reeel. Wat ook apart was is dat van de developpers die als allereerste ps2 development kits in huis hadden SEGA er een was. Polyphony en Konami de anderen. Dat betekent dat SEGA al bezig was ontwikkelen voor de ps2 toen ze nog Dreamcasts verkochten.
Heb ik ooit gelezen in de EDGE.


Dat zou inderdaad zeer frappant zijn, en aansluiten op de theorie dan wel backup plan. Sega moet er idd wel een hard hoofd in gehad hebben, ze hadden bij voorbaat al geen geld, en de concurrentie was zoveel krachtiger... en er kwam een meer kapitaalkrachtige concurrent bij.
F-zero
 
Posts: 1609
Joined: 30 Apr 2004, 21:15:29
Location: Netherlands

Postby WithAttitude » 15 Oct 2007, 19:29:52

SEGA kon het nooit opnemen tegen de ps2 die ondanks de mindere graphics en kutgames gewoon de DC verpulverde en daarbij kwam big boy microsoft ook nog aanzetten met een console zonder hardware matige consessies en een marketingkracht waar alleen Sony zich mee kon meten.

Het was niet de vraag of SEGA het veld ging ruimen, de vraag was alleen wanneer.
User avatar
WithAttitude
Hasta la pasta!
 
Posts: 3849
Joined: 09 Dec 2002, 14:52:31

Postby mayu-kun » 15 Oct 2007, 19:57:47

MS heeft toen sega ook flink bij de neus genomen, door eerst de dc te voorzien van winNT & de belofte om er ook games voor te voorzien, & het achteraf niet te doen (logisch, met hun xbx in het vooruitzicht). Vreemd dat sega daar is ingetrapt.

Wat mij ook altijd verbaasde is: ondanks ze weinig of geen cash hadden om de dc te supporten, verzonnen ze toch altijd leuke maar DURE hardware gadgets (de maraccas, de mic, asciipad twin stick om er maar n paar te noemen) die meestal maar met 1 game werkten. Das ook n beetje je eigen graf delven natuurlijk.
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Postby markdegeweldenaar » 15 Oct 2007, 20:00:23

mayu-kun wrote:MS heeft toen sega ook flink bij de neus genomen, door eerst de dc te voorzien van winNT & de belofte om er ook games voor te voorzien, & het achteraf niet te doen (logisch, met hun xbx in het vooruitzicht). Vreemd dat sega daar is ingetrapt.


Had dat dan zoveel verschil gemaakt? Hoeveel toptitels heeft microsoft voor de xbox uitgebracht? Volgens mij zijn dat er niet zoveel. Halo schiet me zo te binnen, maar ik meen dat microsoft Bungie alleen had gekocht om een exclusive voor de xbox te hebben. Als ze het bij de dreamcast hadden gehouden was dat dus niet gebeurt.
Image
User avatar
markdegeweldenaar
 
Posts: 3150
Joined: 16 Nov 2002, 00:08:51
Location: Apeldoorn

Postby mayu-kun » 15 Oct 2007, 20:01:31

ik bedoel, dat sega, winNT ook niet gratis zal hebben gekregen :wink:
owns: Saturn, Dreamcast & NeoGeo Pocket, al de rest onlangs verkocht

my collection
User avatar
mayu-kun
 
Posts: 1025
Joined: 01 Sep 2007, 19:22:01
Location: belgie

Next

Return to 1. Dreamcast

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group