Dreamcast gaat ineens terug naar het menuscherm

Bespreek alles over de Sega Dreamcast. Hoewel de console niet echt meer leeft, blijven de reeds verschenen games interessant genoeg om over te discussiëren.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Dreamcast gaat ineens terug naar het menuscherm

Postby Sonicfreak » 14 Mar 2006, 17:36:31

Ik had zoals wel meer mensen het probleem dat mijn Dreamcast ineens terugging naar het menuscherm. Dit gebeurde vaak onder het spelen. Daarnaast had ik ook het probleem dat als ik Sonic Adventure in mijn Dreamcast deed, dat ik dan de melding kreeg Please insert game disc.
De oplossing die hier op het forum geboden werd, namelijk het openmaken van de Dreamcast en dan de stekkers binnenin goed aandrukken, leek het probleem te verhelpen, maar helaas kwam het probleem terug.
Ik kwam er achter dat als ik de klep niet helemaal sloot dat het dan wel goed ging. Ik heb dus mijn Dreamcast weer opgengeschroefd en de klep ook losgeschroefd. Ik heb de schroeven waarmee die bevestigd zat losgedraaid en toen weer stevig aangedraaid. Daarna heb ik de Dreamcast weer in elkaar geschroefd en aan de achterkant van de klep de boel nog eens stevig aangedrukt. Maak je geen zorgen, dit kunnen de klep en de Dreamcast wel hebben. Hierna was bij mij het probleem opgelost. Misschien handig voor mensen die dit probleem ook nog steeds hebben.
"Rolling around at the speed of sound,
Got places to go, got to follow my rainbow,
Can't stick around, have to keep movin\' on,
Guess what lies ahead only one way to find out..."
User avatar
Sonicfreak
 
Posts: 66
Joined: 02 Oct 2001, 15:13:19
Location: Bunschoten-Spakenburg

Postby Stepz » 14 Mar 2006, 18:49:03

Je kunt deze vraag beter stellen bij "Techtalk".
Daar zijn vast mensen die je kunnen helpen.
Ik heb het namelijk weleens vaker gehoord...
Succes!
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby Sonicfreak » 15 Mar 2006, 06:36:03

Het is eigenlijk geen vraag. Het is meer ter info voor mensen die dit probleem ook hebben.
"Rolling around at the speed of sound,
Got places to go, got to follow my rainbow,
Can't stick around, have to keep movin\' on,
Guess what lies ahead only one way to find out..."
User avatar
Sonicfreak
 
Posts: 66
Joined: 02 Oct 2001, 15:13:19
Location: Bunschoten-Spakenburg

Postby Ophyr » 15 Mar 2006, 09:38:45

Ik heb precies dit probleem gehad, en aandrukken van stekkers etc werkte voor mijn DC niet echt;

Wat ik gedaan had was de schroeven iets los te draaien en de bovenste helft van de casing ietsjes omhoog te trekken (een of twee millimeter). Ik heb een tijd zo gespeeld en toen dit goed bleef gaan heb ik met een druppeltje lijm aan de hoeken m'n Dreamcast zo vastgezet. Uiteraard een klein druppeltje dat gemakkelijk te verwijderen is met een keukenmes :)
User avatar
Ophyr
Flash-master
 
Posts: 1357
Joined: 19 Feb 2006, 16:06:53
Location: Heel

Postby Mirg » 19 Mar 2006, 21:15:52

Dat palletje dat kijkt of de klep open zit werkt volgens mij redelijk precies. Ik had een "kapotte" Dreamcast die geen enkel spel meer startte. Nadat ik dit topic had gelezen heb ik eens geprobeerd de achterkant extra stevig aan te schroeven en hij draait nu al zeker een minuut of drie een spelletje.

Het "reset"-topic (dat witte blokje aanduwen) heb ik een kwartier geleden gevolgd, maar dat werkte niet helemaal. Dit gelukkig wel. Raar dat het afstellen van de casing dit soort problemen helemaal oplost.

Maargoed, ik ga eens iets spelen, kijken hoe lang hij het blijft doen, want hij is nu natuurlijk niet echt goed getest.

Thanks voor de tip in ieder geval! ;]
User avatar
Mirg
 
Posts: 3698
Joined: 12 Apr 2002, 09:44:24
Location: Rotterdam

Postby Sonicfreak » 07 Apr 2006, 19:05:40

Helaas was bovenstaande toch niet de oplossing bij mij. Na een tijdje had ik het probleem weer. Ik heb de Dreamcast weer opengeschroefd en ik zag dat er rechts achterin een dun zwart pinnetje zit. Dat pinnetje wordt omgeduwd zodra de klep gesloten is zodat de Dreamcast weet dat er een schijf in zit. Dit pinnetje is een beetje slap en flexibel dus na verloop van tijd wordt die niet goed meer geraakt door de klep. Ik heb er een stukje plakband omheen gevouwen (niet het pinnetje vastplakken) en het probleem lijkt hiermee opgelost. Ik hou het even in de gaten, maar misschien is het een tip voor andere mensen die dit probleem ook nog steeds hebben.
"Rolling around at the speed of sound,
Got places to go, got to follow my rainbow,
Can't stick around, have to keep movin\' on,
Guess what lies ahead only one way to find out..."
User avatar
Sonicfreak
 
Posts: 66
Joined: 02 Oct 2001, 15:13:19
Location: Bunschoten-Spakenburg

Postby Brandt » 03 Jun 2007, 01:45:39

Mirg wrote:
Het "reset"-topic (dat witte blokje aanduwen) heb ik een kwartier geleden gevolgd, maar dat werkte niet helemaal. Dit gelukkig wel. Raar dat het afstellen van de casing dit soort problemen helemaal oplost.



idd, ik heb eindelijk mijn 1e dreamcast gemaakt door dit!
wel lullig dat ik net een nieuwe lens heb besteld, maar 2 kan ook geen kwaad, 1tje bij een maat van me neerzetten ofzo
Brandt
 
Posts: 6
Joined: 07 Feb 2007, 12:41:23

Postby Stepz » 03 Jun 2007, 18:31:18

Of gewoon bewaren... De DC is nou niet de meest betrouwbare console :D
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby rocknsad » 06 Jun 2007, 17:37:57

Ook gehad. Da's de dreamcast reset probleem ( google het eens in het engels ). Komt erop neer dat er ergens een slecht contact is van 4 pinnetjes dat enkel schoon moet gemaakt worden ! ( Nu heb ik mijn console ondertussen al 4 maand terug in perfect werkende staat dus ja )
rocknsad
 
Posts: 17
Joined: 27 Apr 2007, 09:42:29

Postby Dreamboy » 08 Jun 2007, 22:15:50

Klopt goed schoonhouden, kan de levensduur verlengen!
Een PC moet je ook eens in de 3 a 4 maanden schoonmaken, helemaal als je huisdieren hebt!

Ik maak de DC van een kameraad van mij nog regelmatig schoon, weet precies waar ik op moet letten (dankzij Techtalk).
Maar deze DC is inmiddels al 6 jaar oud, heb in die tijd al 2 PS2's gehad die zijn heengegaan ik bedoel maar :wink:
De Mega Drive heeft me weer, gouden tijden breken weer aan!
User avatar
Dreamboy
 
Posts: 1422
Joined: 21 Jun 2001, 09:11:29
Location: Delfzijl uh!

Postby sega world » 22 Jun 2007, 07:59:02

heeft te maken met je voeding er zit een spannings geleider in de voeding die dat probleem veroorzaakt,voor 83 ct en wat soldeer techniek is het weer opgelost
.....:::::SEGA:::::.....
User avatar
sega world
 
Posts: 310
Joined: 11 Oct 2005, 22:02:44


Return to 1. Dreamcast

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group