by Sonic » 08 Mar 2004, 07:34:41
Ik heb nog niet veel kunnen spelen, maar onderhand heb ik er wel een paar uurtjes op zitten dus hier mijn eerste impressies. Ik neem aan dat iedereen weet hoe het spel speelt, anders moet je maar even de review op NTSC-UK.com lezen.
Wat meteen opvalt is dat Psyvariar 2 kwa opties erg beperkt is. Je hebt gewoon start game, config en back up. Onder config kun je gewoon dingen als aantal continues e.d. instellen en bij back up kun je saven etc. Geen dingen als galleries en oefen modes dus. Ik vind dit niet zo\'n probleem omdat ik het spel gewoon wil spelen zoals het in de arcade gespeeld wordt. Ook ontbreekt er een 2 player optie. Dit is naar mijn mening geen groot gemis, omdat ik uit ervaring weet dat Psyvariar niet goed te spelen is met z\'n tweeen en ik denk dat dat met dit tweede deel niet anders zou zijn.
De presentatie van het spel is wel goed. Mooi opstartscherm, stijlvolle menuutjes, allemaal in arcade stijl. De graphics zijn van Ikaruga niveau. Alles ziet er haarscherp uit. In vergelijking met Ikaruga hebben de levels wat meer kleur. Toch vind ik Ikaruga meet stijl hebben maar dat neemt niet weg dat Psyvariar 2 er niet goed uitziet. De explosies zijn ook erg goed gedaan en naar mijn mening mooier dan in Ikaruga.
Met het geluid zit het ook goed. Het zijn allemaal wat standaard techno deuntjes tot nu toe, maar ik vind ze goed bij het spel passen. Ik heb gelezen dat de muziek later in het spel nog beter wordt. De geluidseffecten zijn ook dik in orde.
Nieuw in deel 2 is de keuze tussen twee verschillende robots. De ene robot is de shooting type en de ander de buzz type. Zelf heb ik het meest met de buzz type gespeeld, omdat hier de nadruk ligt op het buzzen en dat vind ik nou net het mooie aan Psyvariar. Bij de shooting type ligt de nadruk dan natuurlijk op het neerschieten van vijanden. Dit betekent dat je eerder een level omhoog gaat door vijanden neer te schieten, bij de buzz type ga je eerder een level omhoog door kogels te buzzen.
Aan het begin moest ik erg wennen, omdat het tweede deel toch best anders speelt dan deel een. Er is nu geen roll button meer waardoor je nu een keer snel naar links en rechts moet vliegen zodat je in de roll mode belandt. Hier blijf je in totdat je stil staat. In deel 1 kon je gewoon stil staan terwijl je rolde en de kogels rustig langs je heen laten gaan. Dit kan nu dus niet meer. Nu ben je constant in beweging bezig om de kogels te buzzen. Dit maakt het spel een stuk uitdagender.
Het buzz systeem is nu nog verder uitgewerkt. Zo hebben de kleuren van de kogels invloed op het buzzen. Bij het buzzen van roze kogels krijg je veel minder buzz dan bij het buzzen van blauwe kogels. Ook verandert je buzz meter van kleur tijdens het spelen. Als deze rood is duurt het veel langer voordat hij vol is en je een level omhoog gaat dan wanneer hij bijvoorbeeld groen is. Hier moet je nu allemaal rekening mee houden en alles zo uitkienen dat je net op het goede moment een level omhoog gaat. Als je een level omhoog gaat kun je namelijk voor een korte tijd niet door kogels geraakt worden. Op sommige momenten kun je op die manier bij grote kogelregens seconden lang onoverwinnelijk blijven en zo in een keer 10 levels omhoog gaan. Dit soort dingen leer je tijdens het spelen en zijn naar mijn mening een van de dingen die Psyvariar zo speciaal maken.
Dit was het wel zo\'n beetje. Ik ben niet een letter Japans tegengekomen dus het spel is erg importvriendelijk. Ik kan hem gewoon op mijn Pal Dreamcast afspelen met de DC-X dus dat zorgt ook niet voor problemen. Omdat ik de continues uit heb staan heb ik alleen nog maar de eerste twee levels echt goed kunnen spelen en daar zijn mijn impressies dan ook op gebaseerd. Maar van wat ik heb gezien kan ik alleen maar denken dat het nog mooier wordt. Het spel is goed te spelen met de standaard Dreamcast controller, maar als je een arcade stick hebt en daarmee goed overweg kunt (ik niet) speelt het daar natuurlijk ook erg goed mee.
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.